Gå til innhold

KAn 1åringer ha trass??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel han er vel nærmere 1,5 år. Hvis han ikke får viljen sin legger han seg ned på magen og skriker av full hals, tydelig at det er sinne..

 

Barnet er nok litt bortskjemt, er enebarn og vant med å bli bært på. Nå er han blitt litt tung, og jeg orker ikke bære hele tiden. Å, han kan bli så sint. Jeg trøster og trøster, men han vil OPP ;)

 

Hvordan er deres unger i denne alderen? Uff, jeg føler ikke at ungen min er harmonisk. Javisst er han blid og smiler og leker, men like ofte så griner og skriker han :(

 

Er det trass, eller er det normalt for en 1åring?

 

Anonym poster: b0ea0f49238ff3abb578f4778d43d8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halvannetårs-trassen er viden kjent. Mine to tanteunger var som små monstre i den alderen mens begge mine hoppet over den trassen :-D Men de tok det igjen i to- og treårsalderen!!

 

Anonym poster: 3f81f7e16f629c341fbb056399f4d95c

Skrevet

Teste viljestyrke kan de hvertfall.

Men jeg vil ikke helt si det er trass, hvertfall ikke slik jeg har erfaring med trass.

 

Anonym poster: ac1059e041031a8d0d6298c9f7f747f4

Skrevet

Ja!

Har ei lita frøken med jernvilje. Haha, synes ho er så søt når hun lager trutmunn og sinte øyne, legger armene i kryss over brystet og tramper ut av rommet.

Og hun HYLER om hun ikke får viljen sin.

 

Og innmari slitsomt til tider. Har en passe trassig på snart 4 også, men han var ikke slik ved 1,5.

Skrevet

Visst ikke trass i ettårsalderen er oppfunnet enda,så har hvertfall sønnen min oppfunnet det :P Får han ikke viljen sin så slår han meg i sinne eller legger seg ned på golvet å skriker av full hals.Nå er det særlig bleieskift som er problemet.Han hylskriker så høyt hver gang vi skifter bleie at naboene må jo begynne å lure på hva jeg gjør med han :S Men jeg fikk høre av helsesøster hadde dette var ganske vanlig å at når de får sånne "anfall" så skal du bare overse det.

Skrevet

Det er vel heller at de begynner å forstå at de faktisk er selvstendige individer som ikke er limt sammen med moren eller faren sin, og derfor blir det litt demonstrasjoner til tider.

 

Jeg opplever det samme. Det som har fungert for oss er å la henne bestemme litt, eller i hvert fall få følelsen av at hun kan bestemme selv, og på den måten få oppleve litt "selvstendighet". Eksempelvis at hun bestemmer hva som skal på brødskiva, hvilke sko hun tar på (valget mellom to par) osv.

 

Når det gjelder bæring, så kan snuppa også gråte om jeg ikke tar henne opp, da prøver jeg å flytte fokuset hennes over på noe annet. En leke, noen dyr ute o.l.

Skrevet

Det er vel heller at de begynner å forstå at de faktisk er selvstendige individer som ikke er limt sammen med moren eller faren sin, og derfor blir det litt demonstrasjoner til tider.

 

Jeg opplever det samme. Det som har fungert for oss er å la henne bestemme litt, eller i hvert fall få følelsen av at hun kan bestemme selv, og på den måten få oppleve litt "selvstendighet". Eksempelvis at hun bestemmer hva som skal på brødskiva, hvilke sko hun tar på (valget mellom to par) osv.

 

Når det gjelder bæring, så kan snuppa også gråte om jeg ikke tar henne opp, da prøver jeg å flytte fokuset hennes over på noe annet. En leke, noen dyr ute o.l.

 

Signerer denne. Gi henne valgmuligheter for å fremme følelsen av selvstendighet. Og ettåringer er enkle å avlede, bør utnyttes for alt det er verdt :P I tillegg er det lurt å forberede henne når dere skal noe. F eks at du sier "om ti minutter skal vi spise", "om fem minutter skal vi spise" osv. Da opplever hun større følelse av kontroll.

Skrevet

Puh, trodde det kanskje var noe feil enten med meg eller ungen ;)

 

Kjenner godt igjen det med bleieskift og så, han vrir og vrenger seg og hylskriker. Av og til virker det hvis jeg distraherer han litt... Men da er visst dette ikke et helt ukjent fenomen!

 

Jeg har også lyst å overse anfallene, men det er litt vanskelig, hva vis han skriker i ett kvarter?? Det føles som om jeg er "stygg" med han...

 

HI

 

Anonym poster: b0ea0f49238ff3abb578f4778d43d8ab

Skrevet

Trasser barnet deres med andre også forresten? Min gutt trasser ikke når besteforeldrene er barnevakt, det er bare med meg,

Skrevet

Så gi ham det han trenger da. Løft ham opp når han gråter da. Det hadde jeg gjort med venninna mi ;)

 

Anonym poster: e6f8815dea68edd99da484e0ca25fb0a

Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig å bare overse det,så jeg har ikke følgt rådet til helsesøster.Her har jeg tatt han på rommet å sagt at han får være der til han slutter å skrike.

 

Anonym poster: 92af23ddbe51538ec0c04cd899d7db89

Skrevet

Puh, trodde det kanskje var noe feil enten med meg eller ungen ;)

 

Kjenner godt igjen det med bleieskift og så, han vrir og vrenger seg og hylskriker. Av og til virker det hvis jeg distraherer han litt... Men da er visst dette ikke et helt ukjent fenomen!

 

Jeg har også lyst å overse anfallene, men det er litt vanskelig, hva vis han skriker i ett kvarter?? Det føles som om jeg er "stygg" med han...

 

HI

 

Anonym poster: b0ea0f49238ff3abb578f4778d43d8ab

 

Ikke overse men avled oppmerksomheten over på noe annet. Han er såpass liten at han ikke nødvendigvis klarer å komme seg ut av anfallet selv. Sett deg gjerne rolig ned i nærheten og begynn å leke med noe spennende. Snakk gjerne til ham med mystisk hviskestemme så han må være stille for å høre deg :-)

 

Her har jeg forresten blitt racer på å skifte bleie på stående unger! Ikke bæsjebleie altså men...

Skrevet

Her blir det hvertfall mye verre visst jeg prøver å ta han på fanget for å roe han.

Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig å bare overse det,så jeg har ikke følgt rådet til helsesøster.Her har jeg tatt han på rommet å sagt at han får være der til han slutter å skrike.

 

Anonym poster: 92af23ddbe51538ec0c04cd899d7db89

 

Verste jeg hørt på noen dager.

 

Anonym poster: e6f8815dea68edd99da484e0ca25fb0a

Skrevet (endret)

Jeg syns også det er vanskelig å bare overse det,så jeg har ikke følgt rådet til helsesøster.Her har jeg tatt han på rommet å sagt at han får være der til han slutter å skrike.

 

Anonym poster: 92af23ddbe51538ec0c04cd899d7db89

 

Hvis gutten bare er halvannet år så er det altfor tidlig med en slik straff, det skjønner de ikke noe av annet enn at de blir avvist som individ. Det tar jo max tjue sekunder å avlede en hylende ettårings oppmerksomhet over på noe annet.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Her blir det hvertfall mye verre visst jeg prøver å ta han på fanget for å roe han.

 

Samme her. Mye lurere å sette/stille seg i nærheten og gjøre noe annet spennende. Jeg har kvalt mang en hylekonsert ved å gå og gjemme meg bak stuegardina og rope "piip"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...