Gå til innhold

Hva kan din 2-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2,5-åring kan:

Telle til tyve

Snakker rent

Forstår og bruker preposisjoner

Forstår og bruker begreper som "kanskje" "nesten" o.l

Kan alle farger

Kan skrive navnet sitt -over fem bokstaver

Gjenkjenner/leser f.eks "mamma", "pappa", "is", "katt", osv

Kan synge (rent, treffer tonen) mange sanger, også de med mange og lange vers (feks Alle fugler, kjerringa med staven, dyrene i Afrika, bamsefars fødselsdag)

Leker rollespill med dukker og figurer, hvor de har lange samtaler

Tegner hode-fotinger

Legger puslespill på 40 biter lett som ingenting

Hun ligger etter grovmotorisk, iallefall i forhold til flere i barnehagen. Løper og går og klatrer dårligere enn de andre på hennes alder. Kan dette endre seg slik at hun tar igjen de andre, eller vil hun alltid henge etter på dette?

Hva kan din 2-åring?

Anonym poster: 33552fbd274bd773df38955e0a6774b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at du er stolt av toåringen din. H*n høres ut som et geni. Toåringen min har ca 25 ord, har akkurat lært å hoppe og gir verdens varmeste knuseklemmer til mamman sin. Skjønne skjønne gutten min som snart skal utredes for utviklingshemming

Anonym poster: 19437d64361f2c61d4f0ec6cabce94ab

Skrevet

Ikke på langt nær alt din kan, iallfall, hvis det var det du var ute etter å finne ut av.

Anonym poster: af6bc28b8483a637990afd71c73fb295

Skrevet

Har skjønt det som at de utvikler seg fort på enten det fysiske eller på det mentale, og sjelden på begge samtidig. Det utjevnes etterhvert, men går vel i sprang det også, som andre ting.

Min gutt på snart 2,5 ligger vel midt på treet. Han snakker godt, bruker lange setninger, forstår alt vi sier til han og ber han om (selv om han ikke alltid gjør det), fungerer godt motorisk, både klatrer, løper, går på ski og herjer sammen med de andre. Han kan telle til ti (selv om sju ofte glemmes), og holder på med alfabetet.

Bleiefri på dagtid, synger flere sanger, om enn ikke helt rent ordmessig sett, hermer etter det vi sier for å lære, bruker høflighetsfraser som takk, takk for maten, unnskyld, værsågod ol, selv om vi ikke har gått inn for å lære han det.

Jeg er veldig stolt av han, som jeg regner med alle er av barna sine. De utvikles i forskjellig tempo, og noen vil alltid ligge foran andre på enkelte områder, uten at det gjør at de er noe som helst mindre å være stolte av. Vi har fantastiske barn :)

Anonym poster: b9df57862157e27f3adf51c0e5cb388a

Skrevet

Min kan ikke så mye som din, Og jeg er ikke bekymret for at han skal henge etter.

Han kan ikke prate så mye, men så har han 3 språk å forholde seg til. Han kan ikke telle heller. Men han kan synge twinkle little Star og midnatt råder... Og han forstår alt man sier og ber om selvom han ikke alltid velger å følge det.

Derimot er han super motorisk sett hvilket har sine utfordringer. Men som sagt jeg er ikke bekymret, er du bekymret burde du ta det opp med helsesøster. De ser jo barnet og kan danne seg et helhetsbilde.

Og nei, om det ikke er noe galt kommer hun ikke til å henge etter resten av livet.... Jeg gikk ikke før jeg var 15 mnd og nå kan jeg til og med gå først noen ganger ;)

Skrevet

Langt fra hva din kan.

Han kan si hvilke farger ting har med noen bommer av og til

Klisterhjerne

Snakke mange ord, men mange bokstaver han ikke klarer å uttale

Gir meg verdens beste koser og kysser, liker å ligge sammen med meg på sofaen og bare kose og forteller meg at han elsker meg og pappaen sin.

Anonym poster: 806de7ee41fa77cbe1eac09425985ab7

Skrevet

Selvfølgelig er jeg stolt av henne! Som alle er av sine barn. Synes hun kan mye til å være så liten. Ikke meningen å lage dårlige følelser hos andre ved å skrive hovedinnlegget. Pga janteloven er det vanskelig å snakke om slike ting ute i det virkelige liv, derfor tok jeg det her. Er klar over at det kan oppfattes som skryt. Men jeg er virkelig interessert i å høre hva andre 2-åringer kan.

Vil ikke si jeg er direkte bekymret for det motoriske, men det gjør litt vondt i meg når jeg ser henne feks klatre sammen med andre og det blir tydelig at hun henger etter og kanskje ikke klarer... Vi har jo vært på helsestasjon på alle kontroller, og det er ingenting i veien med henne, hun er rett og slett bare tregere når det kommer til det motoriske. Kan feks ikke hoppe enda :-/

HI

Anonym poster: 33552fbd274bd773df38955e0a6774b7

Skrevet

Nå skal ikke jeg brøle så høyt siden jeg ikke har barn enda (han er i magen), men jeg har jobbet med smårollingene i barnehage i en del år og fått mulighet til å bli kjent med mange flotte toåringer. Jeg tillater meg derfor å komme med et lite pip ;)

Det er stor forskjell fra en toåring til enn annen med tanke på hva de "kan".

Det er selvsagt kjempegøy når toåringen teller, skravler, tisser på potte så det suser, synger og får til masse, men det er ikke krise om de ikke gjør det. Det er ikke uvanlig at saker og ting går litt i rykk og napp :)

Skrevet

Hehe..iforhold til HI er min toåring tilbakestående på flere plan. Men jeg bryr meg lite om hva barnet kan nå. Og har forresten barn fra før, det var mye mer viktigere med første barnet.

Nå vet jeg at det er ved skolestart jeg skal begynne å granske barnet. Det er da det er viktig, ikke før.

Anonym poster: edfc56a2cf1498b2e64c4f0b0af217d9

Skrevet

Nå blir jenta mi 2 år den 27. denne mnd da, men svarer likevel jeg.

Hun snakker i opptil femords setninger. Hun kan telle til 10 og synger med på sanger. Hun er en mester til å hoppe og hopper mye i løpet av en dag :D

Hun er glad i å sykle, og bruker trehjulssykkelen sin inne når hun får lov.

Hun har masse humor og elsker å gjøre seg til, så vi ler mye av henne :) Hun kommer med sine egne, rare forklaringer på ting når vi stiller henne spørsmål.

Verdens beste :)

Skrevet

Min er "treig" på mange områder, 26 mnd. Har ca 10 ord, setter ikke sammen noen ennå og snakker generelt lite. Men han er veldig flink motorisk, løper og har bra balanse og kroppskontroll. Spist pent med bestikk siden han var rundt 1 år. Så barn er forskjellige :) Og han er kjempeglad i mennesker, flink med andre barn på tross av sent språk. Beste gutten min <3

Anonym poster: 998282ca23c1c638d5da0b24a995b88c

Skrevet

Min eldste var som din på den aldern der (minus puslespill), men hun var flink motorisk også. Lillesøster som er 2,5 år nå, er vel mer "normal" sånn sett, hun kan verken skrive eller tegne mennesker, heller ikke pusle store puslespill. Men hun har et bra språk, snakker i lange setninger og bruker abstrakte ord. Hun er også sterk motorisk, så der er de ganske like :)

Anonym poster: c4b15da1f43633c36155df7f74492835

Skrevet

Min toåring kan mye av det samme som din, med unntak av skrive- og lesebiten. Han kan de fleste bokstavene, men ikke lese hele ord.

Han er omvendt av din når det gjelder motorikken, han er en racer på fysiske utfordringer men kløner mer på det finmotoriske. Jeg mistenker dog at det handler om interesse når han velger å turne og klatre fremfor å perle i barnehagen.

Bekymrer meg overhodet ikke, det kommer seg nok. Det gjør det nok i deres tilfelle også :)

Skrevet

Med førstemann var jeg veldig opptatt av hva hun kunne, nå med nr 3 er jeg mest opptatt av hvem hun er:)

Men for å svare på det du spør om. Hun blir 2 i juli, og teller til 5, snakker forståelig, men ikke rent, (kan ord som inn,ut, opp ned) hun springer, går opp og ned trapp, hun er veldig flink finmotorisk, (tegner med ferdig utviklet blyantgrep og har gjort det siden før hun var året) Går på ski, synger bæ.bæ lillelam og mikkel rev.

Hun er verdensmester i kosing, smiler lurt og sjarmerende, tvinner bestefar rundt lilefingeren, hyyyler når hun ikke får viljen sin, er over gjennomsnittet interessert i brus og kjeks, liker alt som bråker og det første ordet hun lærte var bil:)

Anonym poster: c56854e54d8081817b46143855ab72d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...