Gå til innhold

Er det ingen som tror på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gud lengre?

Jeg prøver av og til å ta opp dette temaet med venner,venner som er "personlig" kristne(ifølge dem selv).

Men de vil ikke snakke om Gud. Jeg lurer på hvorfor.Jeg har ikke den helt store bibelkunnskapen,men jeg har forstått det slik at Gud ønsket at menneskene skulle formidle budskapet hans videre=altså snakke om han?

Jeg søker etter råd,men hvor kan jeg finne det?

Nå har det vært påske men alt dreier seg om fjellet,kvikklunsj,appelsin og påskeegg. Er kristendommen forsvunnet?

Anonym poster: b6e8f3bc461512e8395a80aab9ed1b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er heldigvis mer opplyst.

Skrevet

Hva mener du? At jeg ikke er opplyst fordi jeg ønsker å vite mer?HI

Skrevet

Nei, den er ikke forsvunnet, men som diskusjonstema er det litt følsomt. Jeg opplever ofte at folk som vil snakke om tro egentlig bare er ute etter å stille noen til veggs, gjøre narr av eller overbevise dem om at de tror feil. Jeg skal innrømme at jeg trekker meg unna selv når det kommer til dette med tro, Gud og Bibelen, fordi jeg kan ikke svare på alt, jeg kan ikke forklare og jeg kan ikke stå til ansvar for hva andre kristne sier gjør eller vet. Jeg "prakker" heller ikke min tro på andre.

Om du ønsker å snakke med noen om tro, tvil, Gud og alt det du lurer på, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en prest eller en diakon.

Skrevet

Men jeg forstår ikke hvorfor det er et følsomt tema..I amerika feks,tror jo "alle" på Gud..mens her i norge er det ingen som tør innrømme at de har en tro..

Og hvem er det som vil stille andre til veggs?

Prestene får man ikke gode svar av,de sier ofte at det er så masse vi ikke SKAL vite svaret på,at man ikke skal gruble for masse(Har prøvd nemlig)

Jeg har fått svar på en ting,nemlig at bibelen er som et redskap vi mennesker skal bruke for å få et meningsfullt liv.Og i mine ører virker dette veldig fornuftig..derfor forundrer det meg at så få ønsker å ha en dialog om dette..

Er du troende "himmel og hav" ?

Skrevet

Det virker som om du likestiller Gudstro med kristendommen? i så fall har du luket ut mange aspekter med åndelighet.

Anonym poster: 2367fbc8713a3f277b78535605c46bc1

Skrevet

jeg er kristen.

har blitt stillt til veggs som det skrives om her. men folk som genuint er nyskjerrig har jeg aldri pratet med.

jeg sitter ikke inne med så veldig mye kunnskap jeg heller, selvom jeg er kristen.

har ikke lest bibelen, for jeg sliter litt med lesevanskeligheter.

Skrevet

Nei,jeg tror ikke jeg likestiller Gudstro med kristendommen..kanskje det virket slik,men jeg er forferdelig dårlig til å ordlegge meg..

Jeg tror feks at det er mange som sier de er kristne,men som Gud aldri vil "godkjenne" eller frelse,som enkelte sier.. Jeg tror at det finnes en bred vei som de fleste skal vandre på,og en smal vei,som færre skal vandre på..

Jeg tror også at man må ha mer enn tro for å bli godkjent av Gud,men det er så få som vil snakke om det og jeg blir frustrert av det! For jeg ønsker å vite mer.

Hva er det Gud ønsker av oss feks? Mange sier som sagt at de tror,men etter oppførselen deres er det vanskelig å se gudstro hos de..Er det nok å tro feks? Hva med handling? Hvor kan jeg finne slike svar?

Det er vanskelig å finne ut av slike spørsmål selv ved bare å lese bibelen.

Skrevet

"samu" - Hva er det du tror på? Kan du fortelle meg litt :D ??

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, men ifølge min svært så religiøse farmor så trenger man ikke å snakke om Gud så lenge man alltid bærer ham med seg og lever etter hans ord.

Skrevet

Vil bare si at om du i utgangspunktet ikke tror på den kristne Gud, så er det en veldig stor likhet mellom alle religioner som har en gud de tror på. Har fundert masse på slike spørsmål selv. Har kommet frem til at jeg tror at alle religioner med en gud i utgangspunktet er den samme, bare at den har tatt ulike veier og forandret seg etterhvert som mennesker har fortalt videre og tolket og oversatt skriftene. Det er flere religioner som har nesten like historier som finnes i bibelen.

Anonym poster: d6f373472672da12f794f5dbaaed7481

Skrevet

Antagelig fordi Norge er et av de mest sekualiserte landene i verden med ca 45-55% (avhengig av hvilke kilder man ser på) ikke-troende og mange som har en mer udefinert gudstro. Det er faktisk ikke så mange fypt troende nordmenn lenger, og spesielt ikke i byene.

Skrevet

Nei,jeg tror ikke jeg likestiller Gudstro med kristendommen..kanskje det virket slik,men jeg er forferdelig dårlig til å ordlegge meg..

Jeg tror feks at det er mange som sier de er kristne,men som Gud aldri vil "godkjenne" eller frelse,som enkelte sier.. Jeg tror at det finnes en bred vei som de fleste skal vandre på,og en smal vei,som færre skal vandre på..

Jeg tror også at man må ha mer enn tro for å bli godkjent av Gud,men det er så få som vil snakke om det og jeg blir frustrert av det! For jeg ønsker å vite mer.

Hva er det Gud ønsker av oss feks? Mange sier som sagt at de tror,men etter oppførselen deres er det vanskelig å se gudstro hos de..Er det nok å tro feks? Hva med handling? Hvor kan jeg finne slike svar?

Det er vanskelig å finne ut av slike spørsmål selv ved bare å lese bibelen.

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig, men du mener du er kristen uten å ha lest i bibelen? Og tilhører ingen menighet, siden du ikke er helt sikker på hva du skal tro?

Bibelen er den eneste kilden til kristen tro. Videre har man forskjellige tolkninger av den, og ulike menigheter legger vekt på ulike ting ved skriftene. I hver menighet vil det også være store variasjoner i hva troen egentlig går ut på. Hvis du føler at du tror på den kristne Gud, bør du kanskje oppsøke en menighet og få snakket om disse tingene? Kanskje du finner noen du er enig med.

Det virker litt rart på meg at du er kristen uten at du vet hva det går ut på. Sier ikke dette for å være frekk altså :)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Joda, jeg tror på Gud..

Er ikke dypt religiøs, men jeg velger, og ønsker, å tro at det finnes mer mellom himmel og jord enn det det er meningen at vi skal forstå.

Barna mine er døpt så faren og jeg har valgt å lære dem om kristendommen, ønsker de ikke å være medlem av statskirken når de blir store så er det greit for oss. Da kan de få melde seg ut.

Skrevet

Høres ikke ut som du bare har religiøse spørsmål, men også filosofiske spørsmål. Det innbyr ofte til dype og lange samtaler. Jeg orker heller ikke ta slike når jeg skal fylle kakao i koppen og være med ungen på akebrettet en tur ;) Tid og sted for alt!

Anonym poster: 487d2e1b9b539291d6a9dc35ae97c83f

Skrevet

Men jeg forstår ikke hvorfor det er et følsomt tema..I amerika feks,tror jo "alle" på Gud..mens her i norge er det ingen som tør innrømme at de har en tro..

Og hvem er det som vil stille andre til veggs?

Prestene får man ikke gode svar av,de sier ofte at det er så masse vi ikke SKAL vite svaret på,at man ikke skal gruble for masse(Har prøvd nemlig)

Jeg har fått svar på en ting,nemlig at bibelen er som et redskap vi mennesker skal bruke for å få et meningsfullt liv.Og i mine ører virker dette veldig fornuftig..derfor forundrer det meg at så få ønsker å ha en dialog om dette..

Er du troende "himmel og hav" ?

Ja, jeg tror på Gud.

Skrevet

tro er for de aller fleste veldig privat, så man skal enten kjenne vedkommede godt (samboer/nær venn/foreldre/barn eller være i en spesielt setting for å diskutere temaet. (feks gruppeoppgave ol)

tror jeg :P

Skrevet

Ja, Jesus sa jo at vi skulle spre hans ord. Og også da ville folk erkjenne Jesus som Guds sønn fordi de ble redd.

Det er mange som kjenner på den følelsen idag. Men som noen nevnte ovenfor så tror jeg folk ikke liker å bli stilt til veggs eller vil at andre skal få gyve løs. Fordi det er sånn det føles for mange kristne i disse tider, at andre skal gjøre narr av ens personlige tro og levesett.

Anonym poster: dd3ea60ac474684c60a3b2ceeaa81c03

Skrevet

Jeg tror på Gud og Jesus. Bare spør om hva du vil :)

Skrevet

Jeg har tror på gud og jeg er ikke redd av å innrømme dette. I bibel står at det er ikke bare å tro på gud men også vise tror ved å spredde guds budskapet som Jesus gjørde da Han var på jorden.

Jeg leser bibelen hver dag og er helt enig med deg når du sier at Jesus er guds sønn fordi de står mange beviser om dette I bibelen. For eksempel før Jesus døde Han ba til sin far I himmelen og da Han ble dåpet Han fikk godkjennelse av sin far fra himelen... Flere og flere beviser på at de er ikke det same person som vi hører I kirke.

Anonym poster: 4e3962ba66e5176a6e6e2828b9899f82

Skrevet

jo jeg er kristen og tror på både Gud og Jesus. Men jeg skal være i en rett setting før jeg diskuterer dette, for jeg er vant til at jeg skal bli stilt til veggs, og måtte stå for det alle kristne mener, og det ønsker jeg ikke. Men i den rette sammenhengen tar jeg gjerne en prat om tro og tvil.

Skrevet

Gud lengre?

Jeg prøver av og til å ta opp dette temaet med venner,venner som er "personlig" kristne(ifølge dem selv).

Men de vil ikke snakke om Gud. Jeg lurer på hvorfor.Jeg har ikke den helt store bibelkunnskapen,men jeg har forstått det slik at Gud ønsket at menneskene skulle formidle budskapet hans videre=altså snakke om han?

Jeg søker etter råd,men hvor kan jeg finne det?

Nå har det vært påske men alt dreier seg om fjellet,kvikklunsj,appelsin og påskeegg. Er kristendommen forsvunnet?

Litt utenom tema dette altså, bare synes det er litt komisk å kalle seg "personlig kristen", lurer ltt på hva upersonlig kristen er for noe... ;)

Men du har nok helt rett i at folk ikke snakker noe særlig om gud og gudstroen sin. Vet ikke helt, men det kan virke som om dette er mer typisk for nordvest europa enn mange andre steder i verden. I USA, Sør Amerika, Afrika og enkelte steder i Asia er det ikke så uvanlig å være åpne om dette. vi er så private om livssynet vårt her i Vesten. Synes egentlig det er synd. Alltid spennende å prate om religion, filosofi og meninger og erfaringer med andre. Men som noen andre sa her ovenfor, man er nok redd for å bli latterligjort eller redd for å provosere andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...