Gå til innhold

Sopp ? (Bryst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt sopp på brystvortene og kan si noen ord om dette? Usikkker på om jeg har det. Ja, jeg skal kontakte lege, vil bare høre her først :)

Anonym poster: f3a0a363283447d76aa9be8c959c7468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og det var som at noen dro en piggtråd gjennom brystvorten hver gang babyen skulle amme :/ Det var rett og slett dritvondt. Vortene ble veldig såre, og det virket som om huden skallet av. Jeg fikk behandling for sent, så her måtte ammingen avbrytes slik at jeg kunne få en skikkelig "hestekur" med diverse medisiner. Babyen fikk også sopp i munnen, så hun måtte også få en del medisiner. Da nummer 3 var på vei ble jeg anbefalt å bruke canestensalve på brystvortene de siste ukene før fødselen for å forebygge. Brukte også salven etter at babyen ble født, og hadde ikke snevet av såre brystvorter denne gangen. Ammingen gikk som en lek. Holdt meg langt unna salver som skal forebygge såre brystvorter, ettersom legene mente at disse hadde motsatt effekt på meg.....

Anonym poster: 3766ccfae02976394dca60827c9cce15

Skrevet

Er dødsvondt å amme, men bare de første 30 sek, så går det over. Dette har jeg hørt er normalt. Men så i går at brystvorta var hvit/grå, som et belegg. I dag er det borte. Har ikke sjekket babyens munn enda.

Kan man behandle selv med canesten eller SKAL legen se på det? Er sopp farlig for babyen? Kan jeg amme fram til jeg skal til legen?

Skrevet

Du kan fortsette å amme. Sopp er ikke farlig for babyen, men det kan bli litt ubehagelig. Du kan prøve canesten før du drar til legen. Vil nok ikke gjøre det verre i alle fall. Husker ikke om canestensalven måtte vaskes av før amminga, men jeg tror ikke det.

Skrevet

Du kan fortsette å amme. Sopp er ikke farlig for babyen, men det kan bli litt ubehagelig. Du kan prøve canesten før du drar til legen. Vil nok ikke gjøre det verre i alle fall. Husker ikke om canestensalven måtte vaskes av før amminga, men jeg tror ikke det.

Nei den må ikke vaskes bort, har sjekka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...