Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Har skjønt at man ikke skal varme opp mme flere ganger, helle ut det som blir til overs. Hva med morsmelk? Kan den varmes flere ganger eller er den "ødelagt" etter en oppvarming? Har en flaske i kjøleskapet. Pumper, og setter inn en ny flaske. Kunne jeg helt over den nyutpumpede melka i den avkjølte som står i kjøleskapet? Morsmelk er holdbar i 6-8 timer i romtemperatur. Men om temperaturen på melka blir for lav, er det farlig for baby? Altså at melka er kald i stedet for lunken/kroppstemp? Eller er det bare evt at baby ikke liker det hvis det blir for kaldt? Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Når den er varmet opp igjen en gang kan den ikke varmes opp igjen flere ganger - da må den brukes opp. At melken blir kald har ikke noe å si for kvaliteten på melken - det er vel oftere at veldig små barn ikke vil ha kald melk. Anonym poster: 36d86210753e782152a16fc99bf1dc92
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Det er ikke farlig at melka blir kald, men husk at små babyer ikke har evnen til å regulere temperaturen og da kan det bli veldig kaldt i den lille magen når melka er kald. Anonym poster: 1e20f58d8b0af8613451d81c5b9f2aeb
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 MM kan selvsagt drikkes kald om baby liker det Jeg ville ikke blandet ny og «gammel» MM, går sikkert bra i utgangspunktet, men jeg forsøkte selv å samle opp nok MM til ett måltid i en flaske når jeg pumpet. Hadde så lite melk, så jeg fikk bare ut 15-20 ml ca ved pumping, og en dag helte jeg de dyrebare dråpene over i en og samme flaske for hvert gang jeg pumpet. Fikk til slutt samlet opp 80 ml eller hva det var, og var kjempelykkelig. Helt til jeg oppdaget at all melka hadde surnet i kjøleskapet
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Barnet vårt er 2,5 mnd. og jeg har pumpet nesten hele tiden. Til noen måltider spiser han lite, og til andre mye, så det er vanskelig å beregne hvor mye av den pumpede melken som skal varmes. Det blir derfor noen ganger igjen en del melk i hans flasker. Dette kjøler jeg kjapt helt ned igjen for så å sette tilbake i kjøleskapet, men aldri mer enn denne ene gangen. Vet det er anbefalt å ikke varme opp igjen mm, men det er mye antistoffer i mm så dette mener jeg er helt trygt. (må aldri behandle mme på samme måte da denne ikke inneholder de samme antistoffene og bakterieveksten derfor kan bli farlig for barnet) Mm skal ikke varmes over 40 grader da man ødelegger antistoffer, men den kan ikke bli for kald. Spørs vel bare om babyen liker kjøleskapskald melk.... Om det allerede står melk i kjøleskapet heller jeg aldri varm nypumpet melk over i denne. Om jeg blander de så er det alltid etter nedkjøling, og alltid fra samme dag. Melk som har vært i kjøleskapet bør ikke fryses. Vil anbefale deg å se på ammehjelpen sine sider for info. ang. mm Anonym poster: c17077327f1ba5f26a4403af376383b9
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Det er ikke farlig at melka blir kald, men husk at små babyer ikke har evnen til å regulere temperaturen og da kan det bli veldig kaldt i den lille magen når melka er kald. Anonym poster: 1e20f58d8b0af8613451d81c5b9f2aeb Ja jeg tenkte tanken, så gikk og varmet den litt under rennende vann. Flasken hadde stått på nattbordet mitt og vinduet var åpent, så var ikke mye lunk igjen på melka Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 MM kan selvsagt drikkes kald om baby liker det Jeg ville ikke blandet ny og «gammel» MM, går sikkert bra i utgangspunktet, men jeg forsøkte selv å samle opp nok MM til ett måltid i en flaske når jeg pumpet. Hadde så lite melk, så jeg fikk bare ut 15-20 ml ca ved pumping, og en dag helte jeg de dyrebare dråpene over i en og samme flaske for hvert gang jeg pumpet. Fikk til slutt samlet opp 80 ml eller hva det var, og var kjempelykkelig. Helt til jeg oppdaget at all melka hadde surnet i kjøleskapet Ja det var jo lurt! Har satt melka rett inn i kjøleskapet hvis babyen ikke er sulten, men aldri tenkt på at jeg kan samle opp før jeg setter den inn. Ammetåka ? Huff, kjipt :/ melka får ikke stå så lenge at den surner i hvert fall. Men da merker du det på lukta eller? Blir det klumper i melka ? Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 Barnet vårt er 2,5 mnd. og jeg har pumpet nesten hele tiden. Til noen måltider spiser han lite, og til andre mye, så det er vanskelig å beregne hvor mye av den pumpede melken som skal varmes. Det blir derfor noen ganger igjen en del melk i hans flasker. Dette kjøler jeg kjapt helt ned igjen for så å sette tilbake i kjøleskapet, men aldri mer enn denne ene gangen. Vet det er anbefalt å ikke varme opp igjen mm, men det er mye antistoffer i mm så dette mener jeg er helt trygt. (må aldri behandle mme på samme måte da denne ikke inneholder de samme antistoffene og bakterieveksten derfor kan bli farlig for barnet) Mm skal ikke varmes over 40 grader da man ødelegger antistoffer, men den kan ikke bli for kald. Spørs vel bare om babyen liker kjøleskapskald melk.... Om det allerede står melk i kjøleskapet heller jeg aldri varm nypumpet melk over i denne. Om jeg blander de så er det alltid etter nedkjøling, og alltid fra samme dag. Melk som har vært i kjøleskapet bør ikke fryses. Vil anbefale deg å se på ammehjelpen sine sider for info. ang. mm Anonym poster: c17077327f1ba5f26a4403af376383b9 Jeg varmer bare litt og litt, så blir aldri noe igjen i flaska. Holder som regel med en porsjon, men er hun ekstra sulten varmer jeg en skvett til Så hvis jeg har 3 flasker som er avkjølte i kjøleskapet så kan disse blandes ? Tror ikke babyen hadde godtatt kjøkeskapkald melk, vet ikke om jeg ville gitt henne det heller pga det er jo veldig kaldt. Men litt kjøligere enn romtemperatur pga kaldt rom, det godtar hun Ja ammehjelpen skal jeg sjekke ut, takk for påminnelsen ikke vært hjemme fra sykehuset en uke enda, så det har gått litt i glemmeboka Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 MM kan selvsagt drikkes kald om baby liker det Jeg ville ikke blandet ny og «gammel» MM, går sikkert bra i utgangspunktet, men jeg forsøkte selv å samle opp nok MM til ett måltid i en flaske når jeg pumpet. Hadde så lite melk, så jeg fikk bare ut 15-20 ml ca ved pumping, og en dag helte jeg de dyrebare dråpene over i en og samme flaske for hvert gang jeg pumpet. Fikk til slutt samlet opp 80 ml eller hva det var, og var kjempelykkelig. Helt til jeg oppdaget at all melka hadde surnet i kjøleskapet Ja det var jo lurt! Har satt melka rett inn i kjøleskapet hvis babyen ikke er sulten, men aldri tenkt på at jeg kan samle opp før jeg setter den inn. Ammetåka ? Huff, kjipt :/ melka får ikke stå så lenge at den surner i hvert fall. Men da merker du det på lukta eller? Blir det klumper i melka ? Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256 Man kjente det godt på lukta ja, blæh! Men jeg mente at det ikke var noe lurt å samle opp slik, i samme flaske. I så fall bør du samle mange småskvetter som du setter i kjøleskapet med en gang, og så blande dem rett før du gir, sånn at melken holder seg avkjølt så lenge som mulig. Det tror jeg er best Du merker i alle fall om melken blir sur
Gjest Vicky Pollard Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Haha, trodde tråden handlet om å pumpe jern
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #11 Skrevet 1. april 2013 MM kan selvsagt drikkes kald om baby liker det Jeg ville ikke blandet ny og «gammel» MM, går sikkert bra i utgangspunktet, men jeg forsøkte selv å samle opp nok MM til ett måltid i en flaske når jeg pumpet. Hadde så lite melk, så jeg fikk bare ut 15-20 ml ca ved pumping, og en dag helte jeg de dyrebare dråpene over i en og samme flaske for hvert gang jeg pumpet. Fikk til slutt samlet opp 80 ml eller hva det var, og var kjempelykkelig. Helt til jeg oppdaget at all melka hadde surnet i kjøleskapet Ja det var jo lurt! Har satt melka rett inn i kjøleskapet hvis babyen ikke er sulten, men aldri tenkt på at jeg kan samle opp før jeg setter den inn. Ammetåka ? Huff, kjipt :/ melka får ikke stå så lenge at den surner i hvert fall. Men da merker du det på lukta eller? Blir det klumper i melka ? Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256 Man kjente det godt på lukta ja, blæh! Men jeg mente at det ikke var noe lurt å samle opp slik, i samme flaske. I så fall bør du samle mange småskvetter som du setter i kjøleskapet med en gang, og så blande dem rett før du gir, sånn at melken holder seg avkjølt så lenge som mulig. Det tror jeg er best Du merker i alle fall om melken blir sur Ja skjønte det etter jeg hadde svart gikk ut ifra at melken ble sur fordi den stod for lenge ute før den havnet i kjøleskapet. Godt man merker det da, sånn at man ikke gir dårlig melk til babyen skal fortsette å sette flere skvetter i kjøleskapet, for så å helle det over i samme flaske når det er avkjølt. Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #12 Skrevet 1. april 2013 Haha, trodde tråden handlet om å pumpe jern Haha, tanken streifet meg, men tenkte at de fleste på dib forbinder pumping med pupp Anonym poster: bd0a25622108660139da91820b04e256
Anonym bruker Skrevet 1. april 2013 #13 Skrevet 1. april 2013 "Melk som har vært i kjøleskapet bør ikke fryses." Vi fikk motsatt skriftlig informasjon med oss hjem fra sykehuset. Jeg fullpumpet hele tiden ca hver 3. time hele døgnet. Melken ble satt i kjøleskapet etter hver gang (i egne bokser, Avent sine er geniale) og alt som var ekstra ble samlet, merket og fryst hver kveld. Slik fikk vi beskjed om å gjøre fra sykehuset og som nevnt fikk vi med oss et skriv derfra om at de anbefalte dette. Ift oppvarming skal ikke antistoffene være nok til at melken ikke blir dårlig etter gjentatt oppvarming så dette ville jeg ikke ha gjort... Om dere varmer opp litt av gangen slipper dere å kaste noe av den dyrbare melken Lykke til Anonym poster: db8dd73f4f565748d06bb15f757a1c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå