Gå til innhold

Sure folk i marka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Asker og i helgen hadde vi besøk av noen venner hvor barna ikke har gått på langrennski. På grunn av føret fikk vi litt problemer med bakglatte ski og et av barna (hadde ikke smørefrie ski) måtte få på klister. En førtiåring kommer i full fart ( han så oss på god avstand, men gidder ikke å sakke på farten før han er like ved) slenger fra seg at vi må komme oss ut av løypen. For de som er kjent i Asker skjedde dette ca 30 meter fra parkeringen på Solli gård på vei mot Myggheim, et område hvor mange med barn ferdes. Nybegynnerjenta som slet med skiene sine følte seg selvsagt ikke høy i hatten. I dag da jeg og eldstejenta hadde gått 11 kilometer og hun sliten hadde lagt seg ned ved siden av sporet og jeg hadde stoppet opp for å ringe min mann for å avtale at han måtte plukke oss opp, ble vi skjelt ut av en gammel dame. Det var ingen andre innenfor synsvidde, to spor akkurat der vi gikk, men hun nektet å gå ut av sporet og rundt oss. Mulig det er jeg som ikke forstår kodeksen i marka, men hvorfor så jævla sure???? Det er barn som skal lære å gå ski og å sette pris på godværet og den fine naturen, også blir man skjelt ut gang på gang. Det verste med disse folka er at de lirer av seg dritten i forbifarten, uten å stoppe opp for å forklare eller snakke sammen.

Anonym poster: cb17965b44244f666e925bb8c00584e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser begge sider her. Jeg ser mange barn i marka som legger seg ned i sporet, eller bare står der. Foredlre har et ansvar for å lære barna sine kulturen i marka. Stopper man opp, så går man ut av sporet.

Men jeg er også enig i at det er fryktelig mange sure som tror marka kun er for dem. Handler om generel og gjensidig respekt.

Anonym poster: 76b5fd0e1fbb0035146199c27aabbae8

Skrevet

Helt enig i at mange blir sure for ingenting. Men samtidig er det dessverre mange som ikke bryr seg om at det er flere enn de i marka og stopper hvor som helst og sperrer store deler av løypa. På ei stor flate gjør ikke dette så mye men i en bakke og da bak en sving er dette direkte farlig. Jeg syns det er viktig å lære barna at man stopper ikke midt i løypa, må man stoppe går man ut av sporet slik at man ikke er til hinder for andre. Hvis alle tar litt mer hensyn til hverandre blir det så mye triveligere for alle:)

Anonym poster: a5d6834250ec65089dbf07f1496de380

Skrevet

Man stopper ikke opp midt i løypa. Uansett. Skjønner godt at folk blir sure på dere.

Anonym poster: b5d15dc3693c8481319919eb8e726d96

Skrevet

Om dere sto midt i løypa og smurte ski, så skjønner jeg at noen sa fra, men ikke at de var sure. Løypa er for de som går, om man skal hvile, smøre ski eller spise appelsiner så går man ut av løypa.

Skrevet

Ikke bare er de sure, men de er voldelige også hvis du tar med hunden ut i løypa...

Her jeg bor har vi barne- og hunde-vennlige løyper, men det kommer noen som skal trene hardt og profft som sikter seg inn på hunden som løper/sitter pent VED SIDEN av sporet og stikker med staven >:(

Anonym poster: f268adc5dd441e7ef463058b4aec8cb3

Skrevet

Møter mye rart i marka ja. Igår møtte vi to mildt sagt aggressive hunder som var LØSE, og som tisset rett på en i følget vårt. Folk skjønner ikke at hundene deres er DERES ansvar. Utrolig kjedelig at man skal møte på sånt.

Anonym poster: dfc27d6cbb265e6df917b40ddf778b46

Skrevet

Så rart... Kanskje "marka-folk" er annerledes enn fjellfolk da.. Vi har vært på fjellet og trasket rundt et par dager og ALLE hilser. Folk på ski stopper for å snakke, folk på skuter vinker. Vi har visst vært heldige! La marka være for supermosjonister, de høres ikke så hyggelige ut uansett :)

Anonym poster: f9e6b81a25399101abce99aeb7602d31

Skrevet

Ja vi har til og med fått kjeft når vi står utenfor sporet. For der pleier de å skøyte eller kjøre "villmann". Ikke alltid en rekker å komme seg ut av sporet heller,barn trenger tid om de eksempelvis faller og skal reise seg. De må få lov til å prøve å reise seg eller kanskje de har slått seg. Hva med de som går uhyre sakte, så de nesten stopper opp. Skal de også ut av sporet? Selfølgelig er det grenser, men merker dessverre selv en økende ukultur blant voksne i skisporet

Skrevet

Det er helt annerledes på fjellet, ja. Vi har vært på både Norefjell og Hafjell nylig og der var det bare smil og ros til de små, selv om de lå strak ut midt i sporet. Jeg synes det er underlig at folk tillater seg å bli sure og faktisk skjelle og kjefte når man møter på folk med barn. De holder faktisk på å lære seg å gå på ski og som foreldre er man ofte litt hemmet av ski og utstyr slik at det ikke er så lett å løfte ungen og gå tilbake hvis de begynner å skape seg.

HI

Skrevet

Om dere sto midt i løypa og smurte ski, så skjønner jeg at noen sa fra, men ikke at de var sure. Løypa er for de som går, om man skal hvile, smøre ski eller spise appelsiner så går man ut av løypa.

Vi som hjalp til å smøre sto inntil sporet (er jo ikke en bred boulevard), 30 meter fra parkeringen, men barnet som aldri før har gått langrenn sto nok i sporet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...