Gå til innhold

Utmattelse ved firomyalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utmattet av smerter og bruker over en halv time på å komme meg opp av senga etter at jeg har sovet 3 timer nå. Er så frossen innvendig at jeg nesten hakker tenner. Er det vanlig å føle seg så elendig med fm? Føler meg helt utenfor meg selv.

Har blitt testet for lavt stoffskifte tidligere, og det var lavt ved en prøve, men så hadde det steget igjen ved neste. Har tørr hud og er veldig deprimert. Kan det være begge deler jeg har? Er bare så ubeskrivelig trøtt og utmattet.

Anonym poster: ad3b44ce3f61c6ffb917790b3e86ddfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er utmattelsen det verste ved fibromyalgien.

Smerter er jeg blitt så vant til og takler egentlig greit, men at jeg er så utslitt, svimmel, uvel, kvalm og føler meg så syk er ille.

Om du feiler noe mer enn fibro kan bare legen din finne ut, du får bestille time og få tatt noen blodprøver.

Du må også huske på at vi trenger kosttilskudd hele året, og noen ganger mer enn vi kan kjøpe selv på helsekosten så det er viktig å jevnlig ta blodprøver.

Vi som har fibro har jo en kropp som aldri er i dyp hvile, vi har nesten ikke REM-søvn og kroppen går på litt for mange omdreininger 100% av tiden, det er derfor vi blir så slitne. Om du sammenligner med en bilmotor så vil kroppen til en frisk person gå på tomgang når den hviler/sover, mens kroppen til en med fibro aldri kommer helt ned i tomgang og går hele tiden litt for fort. Det gjør at vi bruker opp reservene våre og trenger ekstra mye av en bl.a en del vitaminer.

Nesten alle med fibro er lave på D-vitamin, det er viktig å ta tilskudd hele året. Det er også vanlig å bli lav på B12-vitamin, jern osv. Jeg har vært så lav at jeg har trengt sprøyter...

Så ta en tur til legen du, og få sjekket hvordan det ligger an. Vi som sliter med utmattelse skal aldri ha lave verdier av noe, vi skal ligge på topp, så kosthold og tilskudd er veldig viktig.

Lykke til!

Anonym poster: 77e94a51dd51db81115be8327992c073

Skrevet

Jeg er også innenfor referanseområdet på stoffskiftet, men får nå prøvebehandling med Levaxin, noe som har hjulpet. Den gode endokrinologen min satte også fibromyaligstempelet på meg.

Man finner ikke alle svarene i blodprøvene:http://www.sommerfugl.net/index.php?option=com_content&view=article&id=64:jeg-er-bitter&catid=1:siste-nytt&Itemid=57

Les evt. Per Egil Hegge sin bok. Finnes på nettet.

Anonym poster: 90e893fd42f3974066352474e3236073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...