Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 En må vel utelukke "alt" annet først? Anonym poster: 14a6aae5842312f96df1cc59f2f534b9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Det er en lang prosess hvor man må utelukke mange andre diagnoser først, f.eks. stoffskifteproblemer, diabetes, depresjon osv. osv. For noen år siden var det egentlig bare nevrologer og indremedisinere som kunne stille diagnosen, men er ikke helt sikker på om dette muligens har blitt litt endret. Anonym poster: f9fd615fd5779e7840baaffc5bc1f967
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 Det er en lang prosess hvor man må utelukke mange andre diagnoser først, f.eks. stoffskifteproblemer, diabetes, depresjon osv. osv. For noen år siden var det egentlig bare nevrologer og indremedisinere som kunne stille diagnosen, men er ikke helt sikker på om dette muligens har blitt litt endret. Anonym poster: f9fd615fd5779e7840baaffc5bc1f967 Glemte å si at det også er kriterier om at man må ha hatt symptomene over tid, mener det er minimum et halvt år, men mulig jeg husker feil der. Anonym poster: f9fd615fd5779e7840baaffc5bc1f967
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 Den stilles ved utelukkelsesmetoden ja, man må utelukke alt annet først så det blir noen runder på sykehus, med spesialister, testing av medisiner osv... Jeg har diagnosen og har f.eks gått mange måneder på antidepresiva for å utelukke at det er psykisk, prøvd stoffskiftemedisiner siden jeg er i nedre grenseland der og kroppen kan reagere om stoffskiftet er lavere enn den vil ha det selv om den er innenfor godkjente grenseverdier, har vært gjennom mr, behandling hos kiropraktor, fysioterapeut, naprapat, kostholdsendringer, akupunktur osv osv. Jeg fikk det etter kyssesyken da, fikk det som 33-åring og ingen tok riktig prøve før jeg hadde presset meg på jobb selv om jeg var syk i flere måneder og endte med å bli veldig veldig syk... Anonym poster: e9a2d44963be19c26af695b6ff4e6e05
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #5 Skrevet 30. mars 2013 Jeg fikk diagnosen i 2007 etter følgende utredning: - diverse blodprøver - spinal prøve - mr av hode - røntgen av lunger - ultralyd av lever, nyrer og mage - EEG - EKG - diverse tester hos nevrolog - 1 times samtale med nevrolog - 6 timer samtale hos psykolog (for å utelykke pyskisk sykdom) Jeg ble utredet på Sykehuset i Vestfold, og jeg vet at nevrologen der gjorde dette i samarbeid med Haukeland. Det dreier seg i stor grad om å utelukke andre sykdommer, men det skal være endel kritererer for å få diagnosen ME. Anonym poster: 660172cc8d5bccbcae4179f7950cb815
pip pip Skrevet 30. mars 2013 #6 Skrevet 30. mars 2013 Jeg fikk diagnose i fjor sommer hos lege Paul Kavli. Det var en times samtale, i tillegg til at jeg hadde med hele epikrisen min. Denninneholdt spesialister jeg har vært hos tidligere og alle blodprøver. Har ikke tatt biopsier eller andre medisiner.
pip pip Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Det skal også sies til dette at jeg hsr vært MYE hos legen i de 7 årene før jeg fikk diagnosen
Gjest Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Jeg fikk diagnose i fjor sommer hos lege Paul Kavli. Det var en times samtale, i tillegg til at jeg hadde med hele epikrisen min. Denninneholdt spesialister jeg har vært hos tidligere og alle blodprøver. Har ikke tatt biopsier eller andre medisiner. Hvor hører denne legen til?
pip pip Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 Han holder til i Oslo, ved Storo. Han har egen nettside. Bare søk på Paul Kavli på google
pip pip Skrevet 30. mars 2013 #10 Skrevet 30. mars 2013 Han holder til i Oslo, ved Storo. Han har egen nettside. Bare søk på Paul Kavli på google
Gjest Skrevet 30. mars 2013 #11 Skrevet 30. mars 2013 Han holder til i Oslo, ved Storo. Han har egen nettside. Bare søk på Paul Kavli på google Takk
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #12 Skrevet 30. mars 2013 Hvordan stilles diagnosen ME? KRITERIER SOM MÅ OPPFYLLES (alle symptomene i bolk1 pluss fire eller flere fra bolk 2) For alle kriteriene (både 1. og 2.) gjelder at de skal ha vart i 6 måneder. Et symptom eller kriterium regnes ikke med dersom det ikke har vart i minst 6 måneder. Utmattelse/tretthet som… (alle kriteriene må være oppfylt) ikke blir bedre ved at du hviler ikke kommer på grunn av fysisk anstrengelse/overtrening er nyoppstått (, men har vart i 6 mnd) reduserer evnen til å fungere fysisk og mentalt i det daglige til bare det halve (minimun) sammenliknet med tidligere. ikke kan forklares av annen sykdom (det er her utfordringen ligger!) 2. Minst fire av følgende symptomer må foreligge: Nyoppstått hodepine (, men har vart i minst 6 mnd) Leddsmerter (flere enn ett ledd) Søvn hjelper ikke Du blir dårligere etter trening/fysisk aktivitet og denne følelsen varer i minst 24 timer etterpå Du har en følelse av at hukommelsen / konsentrasjonen er nedsatt Ømme lymfeknuter (sjekkes gjerne i armhulen eller på halsen) Muskelsmerter Sår hals Anonym poster: 749dd04eabc57a4b938e9a8511a90e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå