Gå til innhold

Middagsstafett. Er du med?


Anbefalte innlegg

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Grillet kylling - vi bruker ikke skinnet - varmes i stekepanna

Båndspagetti

Salat - hva du liker i salaten

Rømme - type lett - med presset hvitløk

Gastromat om ønskelig.

 

Knallgodt synes vi. Vi finhakker salaten, da er den best synes vi :)

 

Vær så god, noen som tar stafettpinnen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmelaget pizza med kjøttdeig av svin.

Salat med kinakål,mais,fetaost,kikerter,ananas og tomat.

Rømme

 

Anonym poster: cbd08149d3426433ff2f768668503dca

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Hjemmelaget pizza med kjøttdeig av svin.

Salat med kinakål,mais,fetaost,kikerter,ananas og tomat.

Rømme

 

Anonym poster: cbd08149d3426433ff2f768668503dca

 

Hva slags tomatsaus bruker du?

Skrevet

Chicken crispy med masse god salat, bønner, rømme dressing og sweet chilli pakket i tortila lefse :)

Skrevet

Helt stekt kylling fylt med urter, sitron inni og hjemmelaget kryddersmør under skinnet. Stekte rotgrønnsaker ved siden av. Rømme følger selvfølgelig med :)

 

Anonym poster: 411a719b521efecbabdaf5804008eb65

Skrevet

I dag er det peppermakrell med poteter, gulrøtter og hvitløksdressing.

 

Anonym poster: c2918eb8ffc548f4e150d4e91f71d1a7

Skrevet

oppskrift på krydder smør takk?

 

Anonym poster: f276b7c1c3ac5f78ff5530a21dbe473a

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Kanskje enda flere forslag i dag? :) Gjerne med oppskrifter.

Skrevet

Pølser surret over bål, en anelse kullsotet. Tilbehør er ferske lomper laget på Gjøvik. Vi krydrer det hele med en stripe ketchup, og om vi skulle dra den helt ut så får pølsa en stripe sennep også. Alt denne herligheten nytes selvsagt ute i sola;)

 

Anonym poster: 3dcbd47d50ef89ad0f94282ada531938

Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner av laks (fiskebiter dyppes i saltet mel egg og griljermel), pasta eller råstekte poteter og grønnsaker, rømme og pesto.

Skrevet

Nakkekotteletter, fløtegratinerte poteter, med salat, agurk, tomat og hvitløksrømme..

 

Anonym poster: ccc00504b0fa444dee40f4f9c0085a15

Skrevet

I dag blir det Indisk :)

Tar lang tid, men så utrolig godt.

(legger ved oppskriften jeg har skrevet delvis over på Norsk)

 

Vegetables Biryani

 

Ingredienser:

 

Til risen:

1 cup Basmati ris

4-5 cups vann - mye vann for å holde hvert enkelt riskorn helt

1/4 ts salt

1 ss olje

2-3 kanel stenger

2-3 nellikspiker

2 laurbærblad

Noen hele korn av sort pepper

2-3 kardemommekapsler

En klype Garam masala

2-3 ss gule rosiner

 

 

For grønnsaks curry saus:

2 ss ghee (klarnet smør uten salt)

1 ts cumin frø

1/2 ts turmeric pulver

1/2 cup løk (rød eller gul)

1 ss ingefærpasta

1 ss hvitløks pasta

1/2 cup poteter i staver

1/2 cup gulrøtter i staver

3-4 karry blader

 

2 klype safran

1 ss melk - varm

 

1/2 cup grønne bønner

1/4 cup grønne erter

1/2 cup grønn paprika i terningern (eller rød,orange...)

1 cup kuttet blomkål

1/2 cup kuttet kål

2 ss cashew nøtter

1 grønn finhakket chilli

 

4 medium hakket tomater eller 1/4 cup ferdig tomatpuree

1 ss biryani paste- om tilgjenngelig

1/2-1 cup yogurt

1/2 cup paneer

1/2 ts garam masala

1 ts salt

1/2 ts chili pulver eller paprikapulver

 

2 ss hakket mynteblader - kan kuttes ut

2 ss hakket koriander

 

 

Fremgangsmåte:

Ris:

Vask risen forsiktig ved å bytte vann 2-3 ganger til vannet er klart.

La risen trekke i vann i minst 15 min for koking.

Sil risen og ha den i kjelen sammen med vannet.

Ha i olje, salt, kanel stang, laurberblad, nelikkspiker, kardemomme kapsler, litt garam masala og kok opp. Når vannet koker skru ned til lav varme og kok i ca. 10 min til risen er myk. Ikke overkok.

Kok til risen er ca. 50-70 % ferdig.

 

Sil risen og sprinkle vann over for å stoppe kokeprosessen.

Sett den tilside.

 

 

 

 

Curry saus:

Rør i yoghurten til den er glatt og luftig. Sett til side.

 

 

Varm gee ( eller smør,olje..) og ha i cumin frøene, etter at cumin frøene har sprukket tilsett turmeric krydder.

Ha i løk og stek til den er litt myk.

Ha i ingefær pasta og hvitløks pasta og stek i ca.1 min.

Ha så i gulrot og potet og stek under lokk til de er møre. Ha i litt vann om nødvendig.

Når potetene og gulrøttene er møre tilsett resten av grønnsakene og stek til de er litt møre.

 

Ha i tomatpurre, biryani pasta, youghurt, garam masala, rød chili krydder og rør rundt.

Ha i safranblandingen og slå av varmen.

 

 

Klargjøre biryani til ovnen:

 

Varm ovnen til 180 grader

 

Ha først ett lag med grønnsakene.

Så ett lag med risen og avslutt med resten av grønnsakene

 

Dekk til formen og varm i ca.30-45 min.

 

 

 

Server biryani varm med raita eller spis den alene som den er.

Skrevet

Kyllingwok med grønnsaker og nudler med en sterk god currysaus.

Skrevet

Her blir det skinkestek med en eller annen god saus, ovnsbakte grønnsaker og potet, mulig jeg lager fløtegratinerte poteter også siden mellomste liker det så godt :)

Skrevet

I dag blir det pinnekjøtt. Og så må jeg skryte med at det er egenprodusert av familien: født, oppvokst, slaktet, saltet og tørket på gården til svigers ;)

 

I morgen: rester eller thaisuppe (mest lyst på deg siste da)

 

Anonym poster: f76e9536d1d15b805359a65985dc22a5

Skrevet

I dag åpner vi grillsesongen! ;) Vi skal grille pølser (selvfølgelig), flintstek og egenmarinert kyllingfilet.

 

Marinade:

Rødvin, olje, soyasaus, sukker, salt, pepper, chilipulver, paprikapulver, basilikum og hvitløk. Smakes til. Ikke for salt, ikke for søt, og ikke for sur. ;)

 

Som tilbehør har vi kokte poteter med rømme og salat.

 

Salat:

Hjertesalat

Rødløk

Sukkererter

Eple (finhakket)

Stekt fersk sopp

Fetaost

Kalamataoliven

Rød paprika

 

Dressing man liker til salaten. Selv liker jeg olje, balsamicoeddik, Dijonsennep og hvitløk blandet sammen.

 

 

Skrevet

Kyllingfilet brunes i panna med salt og pepper.

Ca 1/2pose sørlandschips med valgfri smak knuses i en brødpose.

Ha i like mye revet ost.

Legg kyllingen i ildfast form, krydre mer om man vi og strø over ost/potetgull. Ca 20 min i forvarmet ovn, 200' (gjerne varmluft)

 

Serveres med basmatiris, bernaise denne gangen, og frisk salat med hjemmelaget dressing (1/2 pose majones, 1 ss ketshup, litt lake fra sylteagurker, knorr sitt "kjøtt og grillkrydder", noen dråper sitron og evt søt sennep om man har)

Skrevet

Ovnsbakt kylling med foccacia (er det slik det skrives mon tro?) og blandet salat. Nam nam!

 

Anonym poster: b6192841a24622133ace292feeaa8b24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...