Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Knipeøvelser, kjedelig !! Men nødvendig? Fortell meg din erfaring. Hvor tidlig skal man la baby ligge på magen? ("Trening"). Hvor tidlig kan de sitte i vippestol? Type 10 minutter slik at mamma får dusje selv om gullet er våkent Hvor lang tid ok det før ømhet, smerte, svie ved tissing var over etter fødsel? For dere som ikke revnet betydelig. Hvor lenge er det smertefullt å amme? De første takene til baby er så smertefulle at jeg vil dø. Ikke sår, smører med purelan. Ikke sopp. Hvor lang tid tok det før livmora trakk seg sammen? Lå du på magen eller gjorde du andre ting for å få fortgang i prosessen? Når kan man begynne å trene (ordentlig, ikke bare trilling)? Fullammer. Bør man trene magemuskler med en gang eller vente? Hvordan ta vare på magemusklene best mulig, unngå varig delte magemuskler? Noen som har svar på noe av de tingene jeg lurer på, så takker jeg mye for hjelpen Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
❤lille stjerne❤ Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Det verste i underlivet var over etter en drøy uke og jeg tror det bare var de første 2 ukene det gjorde vondt i starten av ammingen. Jeg brukte vippestol for å f.eks ta en dusj fra starten, baby sov nesten ingenting og skrek når jeg la henne ned. Begynte nesten med en gang å legge henne litt på magen.
❤lille stjerne❤ Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 jordmor sa vente til 6 ukers ktr med skikkelig trening.
❤lille stjerne❤ Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 jordmor sa vente til 6 ukers ktr med skikkelig trening.
Hringariki Skrevet 30. mars 2013 #5 Skrevet 30. mars 2013 Knipeøvelser, kjedelig !! Men nødvendig? Fortell meg din erfaring. Nødvendig, ja. Hvor tidlig skal man la baby ligge på magen? ("Trening"). Fra dag 1! Hvor tidlig kan de sitte i vippestol? Type 10 minutter slik at mamma får dusje selv om gullet er våkent Fra 2 mnd på nederste hakk... ellers kan du jo legge babyen på et mykt pledd på gulvet? Bedre for ryggen Hvor lang tid ok det før ømhet, smerte, svie ved tissing var over etter fødsel? For dere som ikke revnet betydelig. Revnet mye og hadde vondt i 6-8 uker. Svei ikke ved vannlatning. Hvor lenge er det smertefullt å amme? De første takene til baby er så smertefulle at jeg vil dø. Ikke sår, smører med purelan. Ikke sopp. 4-5 dager:) Hvor lang tid tok det før livmora trakk seg sammen? Lå du på magen eller gjorde du andre ting for å få fortgang i prosessen? 3-4 uker. Gjorde ingenting aktivt. Når kan man begynne å trene (ordentlig, ikke bare trilling)? Fullammer. 6 uker, er det ikke? Bør man trene magemuskler med en gang eller vente? Hvordan ta vare på magemusklene best mulig, unngå varig delte magemuskler? Noen som har svar på noe av de tingene jeg lurer på, så takker jeg mye for hjelpen Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #6 Skrevet 30. mars 2013 Takk for svar lille stjerne det lover godt! Hadde en flott fødsel uten revning, men det er likevel en smertefull svie ved vannlating. Ser fram til å kunne tisse normalt, nå gruer jeg meg til hvert dobesøk. Da håper jeg ammingen er mer behagelig snart, gullet er 1,5 uke nå fikk beskjed om at det blir vondt i begynnelsen, og at det blir ti ganger verre før det går over :/ men virker litt som om det begynner å bli bedre allerede Ok. Ja da kan jeg snakke med legen om trening på 6-ukers kontrollen var svært aktiv både før og under svangerskapet, så håper å komme i gang igjen snart men med tanke på amming så venter jeg så lenge jeg må med trening Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Knipeøvelser, kjedelig !! Men nødvendig? Fortell meg din erfaring. Nødvendig, ja. Hvor tidlig skal man la baby ligge på magen? ("Trening"). Fra dag 1! Hvor tidlig kan de sitte i vippestol? Type 10 minutter slik at mamma får dusje selv om gullet er våkent Fra 2 mnd på nederste hakk... ellers kan du jo legge babyen på et mykt pledd på gulvet? Bedre for ryggen Hvor lang tid ok det før ømhet, smerte, svie ved tissing var over etter fødsel? For dere som ikke revnet betydelig. Revnet mye og hadde vondt i 6-8 uker. Svei ikke ved vannlatning. Hvor lenge er det smertefullt å amme? De første takene til baby er så smertefulle at jeg vil dø. Ikke sår, smører med purelan. Ikke sopp. 4-5 dager:) Hvor lang tid tok det før livmora trakk seg sammen? Lå du på magen eller gjorde du andre ting for å få fortgang i prosessen? 3-4 uker. Gjorde ingenting aktivt. Når kan man begynne å trene (ordentlig, ikke bare trilling)? Fullammer. 6 uker, er det ikke? Bør man trene magemuskler med en gang eller vente? Hvordan ta vare på magemusklene best mulig, unngå varig delte magemuskler? Noen som har svar på noe av de tingene jeg lurer på, så takker jeg mye for hjelpen Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4 Takk fra dag 1 ja! (Ligge på magen). Da skal jeg begynne med det hun er veldig glad i å løfte seg opp fra brystkassa til pappan, så hun trener visst på eget initiativ Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Mange meninger om ting, men her er noen erfaringer fra meg (har 3 barn) Knipeøvelser er sikkert bra, men jeg var absolutt flinkest etter 1.mann........... Etter 3. "glemte" jeg det....... Ingen lekkasjer eller noe som hemmer meg på noen måte, så har nok vært heldig der tenker jeg:-) Vippestol har jeg brukt (med måte) fra første dag. Bilsetene er jo mye brattere, og der sitter de tross alt en liten kjøretur! Så lenge det ikke er babyens faste oppholdssted, men brukt f.eks mens du tar deg en dusj, så ser jeg ingen problemer med det! Bortsett fra etter første fødsel, der jeg såvidt unngikk totalruptur og sydde ufattelig mye, så har underlivet føltes tilnærmet normalt etter ca to uker. Renselsen har jo vart noe lenger, ca 1 mnd (store variasjoner er normalt her tror jeg..), men smerter og svie var borte etter ca to uker. Trening av magemuskler skal man vente med i ca 6 uker. Ellers kan man gjøre det som føles ok. Anonym poster: 675c4e7462a97402c1e17add499b2ee7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 Mange meninger om ting, men her er noen erfaringer fra meg (har 3 barn) Knipeøvelser er sikkert bra, men jeg var absolutt flinkest etter 1.mann........... Etter 3. "glemte" jeg det....... Ingen lekkasjer eller noe som hemmer meg på noen måte, så har nok vært heldig der tenker jeg:-) Vippestol har jeg brukt (med måte) fra første dag. Bilsetene er jo mye brattere, og der sitter de tross alt en liten kjøretur! Så lenge det ikke er babyens faste oppholdssted, men brukt f.eks mens du tar deg en dusj, så ser jeg ingen problemer med det! Bortsett fra etter første fødsel, der jeg såvidt unngikk totalruptur og sydde ufattelig mye, så har underlivet føltes tilnærmet normalt etter ca to uker. Renselsen har jo vart noe lenger, ca 1 mnd (store variasjoner er normalt her tror jeg..), men smerter og svie var borte etter ca to uker. Trening av magemuskler skal man vente med i ca 6 uker. Ellers kan man gjøre det som føles ok. Anonym poster: 675c4e7462a97402c1e17add499b2ee7 Takk ja du sier noe der når de overlever korte bilturer så overlever de jo i vippestol i 10 min Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #10 Skrevet 30. mars 2013 Du har fått flere gode svar her ser jeg, men akkurat dette med knipeøvelser må du ser mer langsiktig på enn de neste 2 årene. De kvinnene som er flinke med knipeøvelser etter fødsel har mye mindre sjanse for å oppleve lekkasjer etter overgangsalderen. Musklene der nede blir jo slappere med alderen, så om du strammer de skikkelig opp etter fødsel er sjansen større for at du kan gå alderdommen tørr i møte. Selv om du ikke lekker nå er muskulaturen slappere, og den blir enda slappere jo eldre du blir... Anonym poster: 12bf4c43ffbe66d0bc5b6dab78ae5209
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #11 Skrevet 30. mars 2013 Du har fått flere gode svar her ser jeg, men akkurat dette med knipeøvelser må du ser mer langsiktig på enn de neste 2 årene. De kvinnene som er flinke med knipeøvelser etter fødsel har mye mindre sjanse for å oppleve lekkasjer etter overgangsalderen. Musklene der nede blir jo slappere med alderen, så om du strammer de skikkelig opp etter fødsel er sjansen større for at du kan gå alderdommen tørr i møte. Selv om du ikke lekker nå er muskulaturen slappere, og den blir enda slappere jo eldre du blir... Anonym poster: 12bf4c43ffbe66d0bc5b6dab78ae5209 Så langt hadde jeg aldri tenkt, takk for tips Anonym poster: a3610ae7c4bac83fa20b3934a2f4b3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå