Miss Impatient Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Da har jeg nettopp kommet hjem fra legevakten, og må si jeg lurer på hvordan enkelte leger i det hele tatt får praktisere..... Førs så kom jeg inn på en tom legevakt, og tenkte at dette vil jo gå fort! Så begynte det plutselig å ramle inn masse folk, og en etter en ble de alle kalt inn til legen før meg. Jeg var flere ganger og spurte i resepsjonen hvorfor alle ble prioritert før meg - og da fikk jeg bare til svar at det var det legen som styrte og ikke de. Etter at person nr fem gikk inn før jeg, så ropte jeg selv etter legen om han hadde glemt meg - og da viste det seg at joda, det hadde han.... Når jeg da omsider fikk komme inn, og beskrev symptomene mine og at jeg følte meg veldig rar og uvel - så sier han spydig "jaja, vi er jo alle litt rare innimellom". Så sjekket han pulsen og blodtrykket, og sa at det så fint ut (137/88), jeg spurte om dette ikke er litt høyt, for til vanlig når jeg har vært på kontroll så har det lagt på ca 90/50, altså veldig lavt. Og da får jeg til svar "det blir jo ofte sånn at når man først er inne hos legen så stiger trykket litt!". Hva f...?? Så sa han jeg kunne bare gå hjem, og da sa jeg at ok, siden urin og blodprøve også var fine så kan jeg vel puste lettet ut da. Men da svarer han "å har du tatt prøver? De har jeg ikke sett på enda..". Prøvene var heldigvis fine når han omsider fikk sjekket de, men hallo..... Så sa han at det høres ut som jeg har svangerskapsmigrene. Så spurte jeg om det var noe annet enn Paracet jeg kunne ta mot det, for det har ikke hjulpet på 3 dager. Og da fikk jeg til svar "Du kan prøve å ta Ibux". Så jeg spurte om ikke dette kan skade fosteret, for det har jeg hørt. Og da sier han "Jo du har vel rett i det, men folk i dag er ofte litt overhysterisk når det gjelder medisin og svangerskap, så det går nok helt fint om du prøver". Så... min konklusjon er at dersom jeg en gang senere kommer i kontakt med denne legen - så snur jeg heller i døren!
robot Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Det han sa om blodtrykksstigning hos legen er forsåvidt riktig. Det kalles white coat pressure. Forskning viser at en del blir så stresset av selve legebesøket/settingen at de har høyere trykk der enn ellers. Men det er da virkelig ikke noe man skal gå ut fra. Og blodtrykket som ble målt er ikke særlig heldig om du til vanlig har normalt blodtrykk. Du bør ta med en morgenurinprøve og stikke innom fastlege eller jordmor for ny blodtrykksmåling på tirsdag, samt kontakte legevakt igjen ved forverring av symptomer før den tid. Ibux skal du slett ikke bruke i svangerskap, da heller paralgin forte. Og "svangerskapsmigrene" hørtes ut som en ren gjetning.
mamma i november!(2005) Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 Blir du verre /ingen endring ringer du føden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå