Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Jenta mi på 2 uker blir fullammet. Pumper litt innimellom og gir på flaske. Har hun tømt puppene og fortsatt vil ha mat så får hun erstatning (men dette har kun skjedd et par ganger). Har noen spm jeg håper dere kan svare meg på: (ps. er ny på dette, ikke skyt meg hvis jeg gjør feil, hjelp meg heller) 1. Jeg koker flaskene/pumpa hver gang de er brukt. Har noen ganger skylt de i varmt vann zalo, for så å koke de. Har ikke latt de ligge i varmt zalovann lenge eller vasket de med børste som jeg ser at andre gjør. Bør jeg vaske dem ordentlig eller holder det å skylle de med vann/zalo rett etter bruk? 2. På MME- pakken står det at vannet kokes til 100 grader, avkjøles til 40-50, for så å blande i pulver. Jeg tok dette litt på følelsen bare. Kokte vann i vannkokeren, avkjølte det litt med rennende springvann ( hadde ikke dette oppi det kokte vannet altså!), blandet i pulver, ristet godt og avkjølte ytterligere med rennende springvann. Er dette ok? Flasken virket varm, men når jeg helte litt melk på håndleddet var det ok temp mener jeg. Jenta spiste og var fornøyd. Sier de ifra om det er for varmt? Redd for å gjøre feil mtp temperaturen :S 3. Utpumpet morsmelk er visst holdbar 8 timer i romtemp. Hvis jeg har hatt melka i stelkebsgen og den har blitt litt kjølig, må den varmes opp? Er det farlig om jenta spiser morsmelk med "feil" temperatur? Hun spiser det selv om den ikke er lunken. 4. Ut på tur. Bør jeg ta med vann og pulver og blande rett før måltid, eller kan jeg lage erstatning på forhånd og ta med? Er det da best å lage som anvist på pakka, for så å varme opp før måltid? Eller skal det varmes opp for så å avkjøles før måltid? Bruker hipp, har skjønt at man skal blande pulveret i 40-50 grader for å bevare all næringen. Da skal den vel ikke varmes etterpå? 5. Lagde mme i går, 70 ml. Hun spiste ikke alt. Etter 15 min ville hun ha resten, og spiste det. Har fått beskjed om å ikke spare mme til neste måltid, men 15 min etter er vel ikke neste måltid? Har aldri varmet opp mme igjen, men hvis det ikke er kaldt så drikker hun det. Dette skal vel ikke være farlig? Takk for hjelpen. Anonym poster: eb1e2f6fce26d47414de58a1155e0da6
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 1: Hvis du skyller flaskene/pumpa godt rett etter bruk får du dem sansynlig vis rene nok, men jeg ville nok vasket dem også innimellom i hvertfall. Det bør ikke sitte igjen noen melkerester noe sted. Det vil bli bakteriebomber. Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521 Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 2: Tror det du gjør er helt OK så lenge du passer på at datteren din ikke brenner seg. Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 3: Melka bør ikke være kald. Det er ikke så bra for magen, men om den er litt under 37 grader er ikke farlig så lenge jenta godtar det. Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #5 Skrevet 30. mars 2013 4: Holdbarhet på ferdigblandet varm melk på thermos er kort. Varmt vann på thermosen og kaldt nn på en flaske holder seg derimot lenge. Da trenger du ikke bekymre deg for at det blir surt eller at bakteriene skal formere seg. Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #6 Skrevet 30. mars 2013 5: 15 minutter er ikke et nytt måltid. Anonym poster: 099ccfcb68412f1bd70e80f4d11a0521
Gjest sussie77 Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Svar på spm. 5 : Etter 15 minutter går det helt greit. Er som hun over her sa, det er ikke et nytt måltid.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Tusen takk for svar ! Anonym poster: eb1e2f6fce26d47414de58a1155e0da6
Madolyn Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 For å spare tid på MME er det kjekt å ha en termos med varmt kokt vann og en kokt, avkjølt flaske med vann. Bland og prøv deg litt frem, jeg mener å huske at 2/3 kaldt vann og 1/3 varmt vann gir perfekt temperatur. F eks 60 ml kaldt vann og 30 ml varmt, da er det bare å putte oppi pulveret så er det klart :-) Det å stå med kokt vann til avkjøling osv føles ganske frustrerende om babyen skriker og er sulten. Når vi var på tur og jeg ikke følte for å slenge ut puppen i veikanten blandet jeg MME på forhånd og oppbevarte flaska inni en vott for å holde på temperaturen. Husker ikke om ferdig blandet MME holder i 30 eller 60 min (herregud så fort man glemmer), men tilpasset turens lengde etter flaskas holdbarhet.
maryM Skrevet 30. mars 2013 #10 Skrevet 30. mars 2013 1. Vi lærte på sykehuset og helsestasjon at pumpeutstyr skulle skyller i KALDT vann etter bruk og ligge i såpevann frem til det skulle vaskes. Vi hadde en bolle på kjøkkenbenken hvor vi samlet opp til en vask pr dag. Anbefaler microsterilisator på det sterkeste! Genial Fikk beskjed om at pumpeutstyr ikke trengte å steriliseres mellom hver bruk (kun en gang i døgnet) sålenge det ble vasket godt men vi steriliserte det likevel hver gang "just in case". Tok ikke mange minuttene med microsterilisator. 2. Vi brukte også Hipp og lærte fort hva som var ca 40+ grader. Gjorde på samme måten som du av og til og ellers hadde vi kaldt kokt vann i kjøleskap som vi blandet nykokt vann med. Så lenge du sjekker temperatur før hvert måltid er jo det bra 3. Pumpet MME er det ikke noe problem å servere romtemperert (ikke MME heller). Vi brukte pumpemelk til nattmåltider da det alltid var klart til bruk og hadde det oftest med på tur. Noen babyer vil ikke ha det, eller de må venne seg til det men vår drakk 37 grader og romtemperert om hverandre (både mm og MME) 4. Vi brukte som nevnt over mest utpumpet på tur men målte også opp varmt kokt vann i flasker som pleide å bli ca passe temperatur til måltidet eller hadde oppmålt kaldt vann i flaskene og termos med varmt vann. Brukte forskjellige urinprøveglass til pulver. Man kan lage ferdig MME men dette krever mye mer av deg ift oppbevaring av melk, oppvarming osv. I tillegg må du da bruke en type MME som. Blandes ved minst 70 grader for å drepe den spesielle bakterien jeg ikke husker navnet på i farges. Mer info om å blande opp http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf Ellers er jo disse ferdigblandede boksene kjekke på tur, kan også serveres romtemperert om babyen godtar det 5. Om ikke jeg har lest feil står det i brosjyren fra WHO at flasken kan brukes Max 2 timer etter tillaging. Har lest på mange forum at mange holder seg til 1 timesregelen men har ikke lest dette i noe fagstoff. Uansett vil det jo være stor forskjell på 1-2 timer i et rom på rundt 20 grader og i solsteiken på sommeren. Kos deg med babyen 5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå