Gå til innhold

Hvordan kan jeg sende en anonym bekymringsmelding til BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder familie så jeg er livredd for å bli avslørt som angiveren.

Hvordan går man frem? Ringer anonymt? Og hvor? Til BV i den aktuelle kommunen?

Anonym poster: c92aa1f72873673b4cac102fe929dff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tro meg, familie finner det alltid ut. Jeg ble meldt av moren min på et grunnlag som var helt på bærtur, man kjenner igjen beskyldninger og påstander osv.

Du ringer selvsagt bv i kommunen din og dropper å si navnet ditt. Så enkelt er det.

Anonym poster: d6d125436beff348a817fba83ea00e22

Skrevet

Du trenger ikke gjøre det selv. Det du må gjøre er å verve henne til forumet her, så tar noen av våre søstre seg av den saken.

Anonym poster: 2f9dc447b72bdb93dc4ca7e689c251db

Skrevet

Gjelder familie så jeg er livredd for å bli avslørt som angiveren.

Hvordan går man frem? Ringer anonymt? Og hvor? Til BV i den aktuelle kommunen?

Anonym poster: c92aa1f72873673b4cac102fe929dff2

Du må ta kontakt med barnevernstjenesten i barnas bostedskommune. I og med at du er anonym, er det spesielt viktig at du forsøker å forholde deg til objektive fakta, ikke subjektive synspunkt. I stedet for å si at "barnet har utagerende adferd", så beskriver du hva som faktisk ble sagt og gjort i situasjonen.

Skrevet

Trodde ikke det var lov å sende anonyme bekymringsmeldinger lenger?

Anonym poster: 8d0bea434cc0f30426f39bc658746d62

Skrevet

Trodde ikke det var lov å sende anonyme bekymringsmeldinger lenger?

Anonym poster: 8d0bea434cc0f30426f39bc658746d62

Joda, det er lov. Alle privatpersoner kan gjøre det, men de som sender bekymringsmelding gjennom jobb (helsesøster, barnehagepersonale osv) kan ikke være anonyme.

Du kan bare ringe og melde din bekymring anonymt, du kan også sende mail eller brev.

Det er viktig å bry seg om et barn ikke har det bra, meld fra du.

Anonym poster: 9aa84f6f7a820cb94c2cb499b44c5a0c

Skrevet

Jeg ringte inn faren til min samboer til Bv i fjor (oj, er jo ett år siden!). Man må oppgi navn sånn som jeg forsto det, og hvordan tilknytting man har til de man anmelder. Men de har ikke lov til å fortelle videre at dere har ringt. Det forblir anonymt. Men de vil vite om du er til å stole på, så derfor vil de ha navn. Blir jo for mange useriøse og idioter som ringer om man kan ringe anonymt for alt. Det har ikke bv tid til.

Skrevet

Jeg ringte inn faren til min samboer til Bv i fjor (oj, er jo ett år siden!). Man må oppgi navn sånn som jeg forsto det, og hvordan tilknytting man har til de man anmelder. Men de har ikke lov til å fortelle videre at dere har ringt. Det forblir anonymt. Men de vil vite om du er til å stole på, så derfor vil de ha navn. Blir jo for mange useriøse og idioter som ringer om man kan ringe anonymt for alt. Det har ikke bv tid til.

Kommer det en alvorlig bekymring må de ta seg tid til det, selv om den som ringer nekter oppgi navn og relasjon.

Anonym poster: 9aa84f6f7a820cb94c2cb499b44c5a0c

Skrevet

Øøøh, så rart. Mitt navn ble fortalt da jeg ringte til bv for en bekymringsmelding, jeg fortalte hva jeg het pga de meldingene blir tatt mere seriøst.

Skrevet

En bekjent av meg ble meldt til barnevernet av familie, det fant det også ut. De forsnakket de seg, og der var det kun familien som mente noe om grunnen til at de ble meldt, så lett å vite hvor det kom fra da gitt.

Men klart du må melde om det er noe alvorlig

Anonym poster: cde8de840b9647974a48e3532b16ab63

Skrevet

Øøøh, så rart. Mitt navn ble fortalt da jeg ringte til bv for en bekymringsmelding, jeg fortalte hva jeg het pga de meldingene blir tatt mere seriøst.

Vi fikk ikke snakke videre om vi ikke oppga navnet vårt, for da gadd de ikke å snakke med oss... De mente først vi var useriøse for at vi ville holde oss anonyme. Angret en del på at vi oppga navnet vårt, for det har gjort ting veldig betent mellom samboer og familien hans. Vi ba også om å være anonyme da de skulle snakke med svigerfar etterpå.

Men jeg ble ikke videre lykkelig da jeg fikk høre at BV hadde fortalt min svigerfar at det var jeg som hadde ringt, men at samboer hadde vært med på det men latt meg snakke. Ble jo terrorisert i nesten 8 mnd med telefoner, meldinger og anmeldelser på politistasjonen for ting som absolutt ikke hadde skjedd. Han lot heller ikke familien min være i fred, og plaget både mamma, lillesøsteren min, storebroren min og noen søskenbarn fra min fars side som svigerfar kjente. Nå er det ett år siden denne mnd at jeg ringte inn svigerfar til bv, og han kan enda finne på å terrorisere min mor eller meg når det passer ham. Dette tok jeg opp med bv etterpå og sa at det var dårlig gjort av de og ikke ta hensyn til at jeg ba om å være anonym for at jeg viste at dette ville skje. Det sa jeg klart ifra om på møte.

Skrevet

Man må oppgi navn for alt man melder om må kunne brukes i en evt rettssak.

Anonym poster: 1d3735492a53dcd83375b249d4ea5621

Skrevet

Man må oppgi navn for alt man melder om må kunne brukes i en evt rettssak.

Anonym poster: 1d3735492a53dcd83375b249d4ea5621

Hvorfor svarer du når du ikke vet hvordan det fungerer?

Hvis du melder gjennom jobb, (lærer, helsesøster, lege e.l.) må du oppgi navn. I disse tilfellene har foreldrene krav på å få vite hvem som har meldt.

Hvis du melder som privatperson, har du tre valg:

1. Du kan være helt anonym. Ikke en gang barnevernet vet nevnet ditt. De er allikevel forpliktet til å undersøke saken, dersom de mener at beskyldningene er alvorlige nok.

2. Du kan si navnet ditt til barnevernet, men be om å få være anonym overfor de du melder. Hvis det blir en rettsak, og barnevernet mener at det er viktig at du vitner, vil de be deg om det.

3.Du kan være åpen om hvem du er, både for barnevernet og for de du melder. Dette er helt klart den typen melding som blir tatt mest seriøst, men det betyr ikke at de andre typene å melde på ikke funker.

Skrevet

Mye feil informasjon her.

Alle kan melde anonymt både i tlf, brev og personlig møte med bv. Bv vil alltod oppmuntre til å ikke være anonym, men skal respektere deg om du likevel vil være det. Kun privatpersoner uten meldeplikt har lov til å være anonyme, dvs at skoler, Bhg, helsestasjon osv ikke kan melde anonymt.

En bekymringsmelding blir ofte tatt mer alvorlig dersom den ikke er meldt anonymt, sant nok, men bv avgjør ikke om de går til undersøkelse eller ikke på bakgrunn av anonymitet, men på inneholdet.

Den som blir meldt har rett til å se den opprinnelige bekymringsmeldingen, dersom du melder pr brev, vil vedkommende få lese dette. Om du forteller om konkrete episoder vil det derfor være enklere for den som blir meldt å finne ut hvem som gjorde det.

Dersom du oppgir navn til bv, men likevel ber om å være anonym skal/kan bv garantere deg anonymitet likevel så sant saken IKKE går til fylkesnemnda (rettssak). I fylkesnemnda skal det komme frem hvem som sendte den opprinnelige bekymringsmeldingen selvom melder ba om å være anonym dersom melder har oppgitt navn.

Du kan selvsagt la være å oppgi navn i det hele tatt, bv kan ikke tvinge deg til det. Bare oppfordre.

Hilsen bv. Ped

Anonym poster: 6eb38751c68cad92f20f6265b2d1ed4a

Skrevet

Mannen min meldte anonymt en gang.

Da sa bv til familien at det var en mann som hadde meldt- og vips visste familien at det var oss, pga det var bare en mann som visste så mye.

Anonym poster: 3ca35ff92e7a57fdfdc7f5aa81db2e9e

Skrevet

Min mor og stefar ble meldt til barnevernet. Det var et anonymt brev de fikk lese. De så jo med en gang hvem det var fra, utfra det som sto i brevet. Intensjonene hos denne damen som sendte brevet var vel gode, men beskyldningene grunnløse og tatt fra det blå. De kom på hjemmebesøk en gang, og siden hørte de aldri noe mer fra dem.

Anonym poster: 8c1aab51f595caa0829d696c578aa24d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...