Gå til innhold

Oslo: Slutt på feriefri i skoletiden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er i orden, barna har 175 fridager i året, det får holde.

Skrevet

Det synes jeg er helt ok.

Men samtidig burde flyprisene reguleres slik at ikke en billett koster 200 kr ei uke, og 3000 i det sekundet skolene tar ferie.

Anonym poster: d907aaa1ebde88990d4bd67b369a8d9f

Skrevet

Dette gjelder jo stort sett våre nye landsmenn som er "flyktninger" men på ferie i opprinnelseslandet fra mai-sept/okt. De 10 dagene vi andre tar ungene våre fri har nok ikke så mye å si for læringskurven.

Anonym poster: 79d5f88d898efcf77dba0c3026fec3df

Skrevet

Det skjønner jeg godt.

Har jo nærmest blitt en menneskerett og reise til syden i to uker, en eller flere ganger i året. Er stadig barn som mangler i klasserommet fordi de er i syden og det går selvfølgelig utover alt fra gruppearbeid, prosjekter og læring.

Anonym poster: 76e459e3b3b4d40ef7744df9d9873faf

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Syns det er helt greit med nei til feriesøknader, men det er en forbaska uskikk at flyselskaper og reiseoperatører skrur opp prisene i samme øyeblikk som skolene stenger dørene.

Skrevet

Syns det er helt greit med nei til feriesøknader, men det er en forbaska uskikk at flyselskaper og reiseoperatører skrur opp prisene i samme øyeblikk som skolene stenger dørene.

Det er ingen uskikk. Det er enkel sammenheng mellom etterspørsel og pris. Bakeren baker ikke brød for at folk skal bli mette, men for å tjene penger.

Anonym poster: ab3edd315408277baefbd2cb024baaae

Skrevet

Dette gjelder jo stort sett våre nye landsmenn som er "flyktninger" men på ferie i opprinnelseslandet fra mai-sept/okt. De 10 dagene vi andre tar ungene våre fri har nok ikke så mye å si for læringskurven.

Anonym poster: 79d5f88d898efcf77dba0c3026fec3df

Bare så det er sagt er det MANGE norske som tar ungene dine fri fra skolen både titt og ofte. Ungene skal reise bort med mor, så med far. Så er det inneklemte fredager osv. osv. Unnskyldningene de å ta ungene fri er mange og en del ganske ymse.

Resten av landet kommer nok etter når det gjelder denne innskrenkningen.

På skolen vår er det ikke så mange utenlandske som tar ungene langfri, det er faktisk mest nordmenn.

Anonym poster: 207e74af67907f99f3a209a5d81bde26

Skrevet

Synes det er et tragisk overformynderi. Så lenge foreldrene er oppegående og kan følge opp lekser/undervisning mens de er borte burde det være het greit, dersom ungen sliter og foreldrene er litt ressurssvake kan man gi avslag.

Vi reiser bort minst 2-6 uker hver vinter. Det kommer vi til å fortsette med. Ene uken kan være vinterferien eller juleferien, men da blir det uansett 1-5 uker fri i tillegg. Ungen er likevel blant toppen i sin klasse, og lærer masse av reisene. Vi gjør også lekser etc på tur.

Blir dette et faktisk problem får vi heller ha hjemmeskole, men det er jo trist i forhold til det sosiale.

Anonym poster: d6873737bc34593ca3971de3c5720b47

Gjest Siklerotte
Skrevet

Her får man ikke engang ta ut barnet en dag uten gode grunner, og det synes jeg er positivt. Vi klarer å reise når det er skolefri.

Skrevet

Det vil gå ut over barn som har foreldre som ikke bor sammen, og må reise imellom. Vet om flere som tar seg fri en eller to dager i forbindelse med reise til den andre foreldren, fordi det rett og slett blir for kort tid med en helg pga reisevei.

Men bra de strammer inn på dette. Det vil likevel uansett aldri kunne unngås. Enten ber man seg ikke fri, og bare drar likevel, ellers hvis det er langvarig så kan man melde barna ut av skolen for å dra, og så melde inn igjen så snart man er tilbake. Det er kanskje heller foreldrene som må begynne å tenke når de tar barna fri og om de absolutt må dette.

Anonym poster: 00de457473d6d294d8be531d3ac45be0

Skrevet

Her får man ikke engang ta ut barnet en dag uten gode grunner, og det synes jeg er positivt. Vi klarer å reise når det er skolefri.

Men så fint at dere klarer det da. Det er det altså ikke alle andre som har mulighet til, men det bryr du deg selvsagt ikke noe om, så lenge DINE barn får lov å dra på ferie med begge foreldrene samtidig, så fuck alle andre barn? Makan til egoistisk tankegang.

Skrevet

Det vil gå ut over barn som har foreldre som ikke bor sammen, og må reise imellom. Vet om flere som tar seg fri en eller to dager i forbindelse med reise til den andre foreldren, fordi det rett og slett blir for kort tid med en helg pga reisevei.

Men bra de strammer inn på dette. Det vil likevel uansett aldri kunne unngås. Enten ber man seg ikke fri, og bare drar likevel, ellers hvis det er langvarig så kan man melde barna ut av skolen for å dra, og så melde inn igjen så snart man er tilbake. Det er kanskje heller foreldrene som må begynne å tenke når de tar barna fri og om de absolutt må dette.

På våre barn sin skole er det vanskelig få fri. Ei klassevenninne av mitt eldste barn fikk ikke fri 3 dager for å dra til syden i forbindelse med annet ferie. Mens ei annen i den klassen fikk fri for å dra på ferie med samværsfar.

I klassen til gutten min er det ei jente som er hos faren 1 gang i mnd pga reiseavstand. Og da har hun bestandig fri alt fra 2-5 dager.

Skal nye regler innføres må det være likt for alle!

Anonym poster: 3a0fd349aa1dd6768b3b919c9d0e1392

Skrevet

Det er ikke noen menneskerett å reise på ferie hvert år. Går det ikke et år får man ta det et annet år.

Anonym poster: 908ea41abb87c6b5631b025faf31a454

Skrevet

På våre barn sin skole er det vanskelig få fri. Ei klassevenninne av mitt eldste barn fikk ikke fri 3 dager for å dra til syden i forbindelse med annet ferie. Mens ei annen i den klassen fikk fri for å dra på ferie med samværsfar.

I klassen til gutten min er det ei jente som er hos faren 1 gang i mnd pga reiseavstand. Og da har hun bestandig fri alt fra 2-5 dager.

Sier seg selv at det ikke er helt likt for alle. Et barn kan ha mye annet fravær og/eller være faglig svak. Da er det bra at barnet ikke får fri for å dra på ferie. Et annet barn kan ha lite annet fravær og/eller værer sterk faglig. Da er det langt mer forsvarlig å gi barnet feriefri fra skolen.

Anonym poster: 77c67ec1548c6a272d6584074c6eff97

Skrevet

Det syns jeg er helt greit og på sin plass egentlig, men samtidig syns jeg det må være mulig for å få fri for spesielle ting. Har en familie i utlandet syns jeg en bør få fri om det er giftemål, begravelser osv. Og da er det ikke alltid aktuelt med en eller to dager, men jeg syns ikke det skal være lov å ta en uke eller to fri av den grunn.

Jeg har barn med atopisk eksem, og iforhold til dette har vi blitt anbefalt å være i sydligere breddegrader i november. Da er det ingen ferie. For oss er det ganske uaktuelt, siden det ene barnet virker det veldig bra på og det andre barnet må være der så lenge for at det skal bli bra. Og det har vi ikke økonomi til, heller ikke mulighet til å dra med ett barn. Men for de som faktisk trenger dette burde det være mulighet til å få fri, det er jo ikke for å ha ferie men for at barnet skal få en best mulig vinter og være frisk nok til å klare skolehverdagen. Hun ene min som må være så lenge i varmere strøk (hun var 3 uker på behandlingsreise og burde hatt en uke til siden det fikk akkurat dempet alle sårene, men så var det hjem til kulden igjen og det blomstret opp siden det ikke hadde fått tid til å bli bra) hun sliter på skolen vinterstid. Ikke får hun sove om natten pga alle sårene eksemen gir, så da blir hun trøtt på skolen og får ikke med seg alt hun skal lære. Og pga lite søvn kommer hodepine og migrene, umulig å si hva hun egentlig har siden det er så mange faktorer inne i bilde. Men da hun var 3 ukere borte på behandlingsreise, fikk hun med masse skolearbeid. Da hun kom hjem klarte hun uke prøvene de hadde hatt på skolen bedre enn hun hadde gjort før. Så hun gikk ikke glipp av lærdom på turen. Men for disse som faktisk må ta slike ferier eller behandlingturer, tror jeg faktisk innstiller seg litt anderledes iforhold til skolearbeidet enn endel andre. Det blir ikke en ferie, men ett avbrekk i hverdagen for å få ett barn som får bedre helse utover vinteren.

Så jeg er enig i at det ikke bør være lov å ta barna ut av skolen for å ta ferie, men dispensjasjon om det er særskilte grunner for det. Slik som med sykebarn.

Anonym poster: 469d8afcdf60cb3bf6c6cbfbc6012715

Skrevet

Jg synes hvis ungene søker fri til maks 2 uker i året må vel dt gå ann. Jg har familie i et land hvor dt er 40 til 50 varmegrader fra april til oktober. Så da er ferie ned dit i sommerferien helt utelukket:( Så når vi reiser søker jg 2 uker fri md juleferien, slik at vi kan få 4 uker sammenhengede ferie. Og tar md lekser for 2 uker etter sammearbeid md læreren. Går helt greit. Mn så reiser ikke vi dit hvert år. Kansje etter 2 til 3 år. Så de bør ikke skjære alle over en kam. Mn heller se hvordan eleven ligger ann i forhold til lekseplanen. Og hvor ofte og lenge foreldre søker fri utenom ferie. Vi f.eks søker ikke ferie for å bare ha dt gøy,mn fordi vi har all nær famile som tanter,onkeler,søsken og besteforeldre i et land langt borte.

Skrevet

Jg synes hvis ungene søker fri til maks 2 uker i året må vel dt gå ann. Jg har familie i et land hvor dt er 40 til 50 varmegrader fra april til oktober. Så da er ferie ned dit i sommerferien helt utelukket:( Så når vi reiser søker jg 2 uker fri md juleferien, slik at vi kan få 4 uker sammenhengede ferie. Og tar md lekser for 2 uker etter sammearbeid md læreren. Går helt greit. Mn så reiser ikke vi dit hvert år. Kansje etter 2 til 3 år. Så de bør ikke skjære alle over en kam. Mn heller se hvordan eleven ligger ann i forhold til lekseplanen. Og hvor ofte og lenge foreldre søker fri utenom ferie. Vi f.eks søker ikke ferie for å bare ha dt gøy,mn fordi vi har all nær famile som tanter,onkeler,søsken og besteforeldre i et land langt borte.

Vi har samme utfordring som dere, familie i utlandet og ekstrem varme og monsunregn i perioden mai-september. Det er ikke aktuelt å dra med barn i den varmen, de tåler det ikke.

Anonym poster: 7a9159dc7aa98d2e92a4232dae10f5be

Skrevet

Sier seg selv at det ikke er helt likt for alle. Et barn kan ha mye annet fravær og/eller være faglig svak. Da er det bra at barnet ikke får fri for å dra på ferie. Et annet barn kan ha lite annet fravær og/eller værer sterk faglig. Da er det langt mer forsvarlig å gi barnet feriefri fra skolen.

Anonym poster: 77c67ec1548c6a272d6584074c6eff97

Selvfølgelig må en se på det faglige, men i tilfellet med klassevenninnen som ikke fikk fri 3 dager var det ikke tatt hensyn til det. Barnet er nemlig av de beste i klassen.

Må ikke være sånn at kun de med skilte foreldre skal få fri.

Gjest Siklerotte
Skrevet (endret)

Men så fint at dere klarer det da. Det er det altså ikke alle andre som har mulighet til, men det bryr du deg selvsagt ikke noe om, så lenge DINE barn får lov å dra på ferie med begge foreldrene samtidig, så fuck alle andre barn? Makan til egoistisk tankegang.

Hvis du ikke får fri i en av de mange skoleferier i løpet av året, bør du vel vurdere å bytte jobb.

Endret av Siklerotte
Skrevet

Reglene må være lik for alle uansett faglig styrke hos elevene. Noe annet ville oppleves som dypt urettferdig!

Anonym poster: 5d1b86c17a04b04a802ab6c1035bd367

Skrevet

Hvis du ikke får fri i en av de mange skoleferier i løpet av året, bør du vel vurdere å bytte jobb.

Hvorfor det? For oss funker det jo helt fint med fri fra skolen for å dra.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Og jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere skoler innfører fleksibel ferie (utenom sommerferien) slik at foreldre selv kan bestemme når det passer å ta ferie.

Det med å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie har kommet for å bli, dessverre eller heldigvis, men jeg tror ikke at det er reversibelt. Skolen har ikke mange sanksjoner å komme med til folk som likevel kommer til å ta barna ut og dermed kommer folk til å fortsette med å gjøre det. Skolene må heller komme opp med løsninger på dette.

Skrevet

En ting som ikke er nevnt her, og som vel egentlig kunne fortjent sin egen tråd, er alt merarbeidet reiser i skoletiden medfører for lærerne. Ser heldigvis at mange er positive til å gjøre lekser og skolearbeid på ferie, men det dere ikke tenker på, er merarbeidet dette medfører for læreren. Vel har lærerne planer de går etter, og vet hva de skal gjøre i nettopp de ukene de enkelte elevene er borte, men det er merarbeid likevel - når man skal ha dette klart til å dele ut før eleven reiser osv. Og i barne- og ungdomsskole så er det vel heller ikke så utbredt bruk av de digitale læringsplatformene mtp. å legge ut oppgaver o.l. Pluss at elevene som er borte uansett vil miste undervisning, samme hvor flinke de er til å gjøre lekser mens de er borte.

Selvsagt lærer elevene som reiser også mye, kultur, språk osv, i alle fall hvis man ikke ligger pal på en badestrand og et hotell der man kan bruke svorskengelsk... Likevel er jeg for en innstramming av regelverket for fri i skoletiden.

Anonym poster: 9eb7b64f84b21535a16ab9006c85ff5a

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hvorfor det? For oss funker det jo helt fint med fri fra skolen for å dra.

Ok? Da får du vel bare ha barna dine i en skolekrets hvor det som passer deg best godtas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...