Gå til innhold

Tvangssalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gått på en skikkelig smell. Har slitt med økonomien i ganske lang tid.

På tirsdagsettermiddag åpnet jeg posten og der lå det brev fra tingretten. Huset vårt er vedtatt tvangsolgt. Det vil si at det er avsagt dom om at huset skal tvangsselges.

Vi skylder kommunaleavgifter. Men er usikker på hvor mye. Huslånet har alltid vert betalt i tide, så der skylder vi ingenting.

Vi prøvde å ringe rundt på onsdagen for å finne ut litt om vi har mulighet til å komme oss ut av dette, men tingretten her jeg bor hadde tydeligvis tatt påskeferie allerede. Tok kontakt med kommunen og fikk snakke med noen på økonomiavdelingen, men den personen som har med dette å gjøre var ikke inne denne dagen. Så da får vi ingen svar før tirsdag neste uke når alt åpner igjen.

Noen som har opplevd, eller som kan noe om dette? Er det ingen mulighet for å få betale det vi skylder når det har gått så langt?

PS. Jeg håper de som bare har tenkt å rakke ned på oss lar vere å kommentere i tråden. Vi vet vi har gjort noe utrolig utrolig dumt. Vi har rett og slett tatt på oss skylapper og har oversett problemene. Jeg har hatt de verste dagene i mitt liv disse siste dagene. Ikke greier jeg å spise eller sove. Går rundt med en konstant klump i magen og har det veldig vondt. Skjemmes så utrolig mye av at vi har latt det gå så langt. Prøver å gi barna mine en fin påske, men det er så vanskelig å bare måtte gå å vente uten å få noe svar på hva som skjer videre. Har bestillt tid i banken for å prøve å få hjelp til å få orden på økonomien igjen.

Anonym poster: ff1e89e721603ce87a0a25f368ae8c84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går bra!! Dere må betale dere ajour med det dere skylder så opphever de det.

Anonym poster: 3bddb965330de117a2ce7060e5804b14

Skrevet

Dette ordner seg ingen problem viktigste er at du tar kontakt og spør om hjelp.

Skrevet

Ta kontakt med kommunen og banken asap!!!

Vet du hvor mye det dreier seg om?

Anonym poster: 8c1a5ade852cbc15dccff784a4ee1830

Skrevet

Tusen takk for svar. Og tusen takk for at dere ikke dømmer oss.

Vet ikke hvor mye det dreier seg om. Men tror det er under 10 000 kr. Vi får ikke vite noe mer før etter påske.

Så dere mener at om vi betaler så vil de trekke dommen?

Har aldri følt meg som en værre person enn hva jeg gjør nå:( Men nå har vi i allefall fått et spark bak for å få ordne opp i den økonomiske situasjonen vår. Noe må gjøres. Er så ufattelig sliten av å ikke ha kontroll.

H.i

Skrevet

Har vært der og når du betaler sletter de. Problemet er at det er så mye gebyr at det ofte er mer enn man tror. Syv til ti tusen er normalt i gebyr dessverre. Har du en regning du kan se på?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

10.000? Var ikke det litt lite for å selge den på tvang?

Skrevet

Les hva jeg skriver. Gebyr på regningen.

Skrevet

Sett deg ned med en eneste gang og gå igjennom budsjettet deres.

Før opp alt av inntekt og utgifter. Legg sammen de kommunale avgiftene, nrk-lisens, årsavgifter på bil og andre ting som ikke kommer hver måned og del på 12, så ser du hva du må legge av i tillegg til månedens faste utgifter. Slik vil dere alltid ha råd det som kommer. De blir også lettere å se hva man kan avse pr. måned til ekstra gjeldsbetaling og sparing.

Så ringer du kommunen og hører hvor mye du skylder og hva du kan gjøre. Kontakt banken for et mindre lån og en time til økonomisk rådgivning. Det er så mange som er til for å hjelpe dere og dere må ta enhver mulighet for å komme dere ovenpå! Det er vondere å ha det slik dere har det nå enn å leve litt trangt. Da vet man i det minste at ting bare kan bli bedre til slutt;)

Lykke til!!!

Anonym poster: 8c1a5ade852cbc15dccff784a4ee1830

Skrevet

dersom summen er så lav burde de godta ett lønnstrekk eller lignende? synes det er rart at de legger et hus på tvangssalg kun grunnet kommunale avgifter (og gebyrer) har dere noe kreditt gjeld med pant i huset? vet jo om folk som skylder opp, ned og i mente på både det ene og det andre uten at huset blir tvangssolgt.... sloss mot dette!!!!

Anonym poster: fe0bc33cf36b1f6051659f94231091d9

Skrevet

dersom summen er så lav burde de godta ett lønnstrekk eller lignende? synes det er rart at de legger et hus på tvangssalg kun grunnet kommunale avgifter (og gebyrer) har dere noe kreditt gjeld med pant i huset? vet jo om folk som skylder opp, ned og i mente på både det ene og det andre uten at huset blir tvangssolgt.... sloss mot dette!!!!

Anonym poster: fe0bc33cf36b1f6051659f94231091d9

Kommunale avgifter går alltid til tvangssalg.

Skrevet

Kjenner en som jobber med å skrive slike brev. Og han sender MANGE av dem. Bare fåtall blir jo tvangssolgt. Men du kan regne med at de kommunale avgiftene er neste doblet nå.. Bare betal, ring kommunen og si dere har betalt- så trekker de kravet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Les hva jeg skriver. Gebyr på regningen.

Jeg leste ikke hva du skrev, for det var ikke det jeg svarte.

Hi skriver at hun tror det er under 10.000

Skrevet

Vi har annen gjeld også, men disse betaler vi på, så de skal ikke ha gått til tvangssalg.

Det står i brevet at saksøker er kommunen.

Jeg er redd det kan være flere regninger så summen blir høyere enn jeg tror.

Vi får igjen ca 20 000 kr på skatten, så håper at det kan hjelpe oss til å få et lån til de pengene kommer.

H.i

Skrevet

Kommunen gjør det de skal for å få pengene sine. En purring på kommunale avgifter havner sjelden under 200 kr.

ordner seg nok skal du se.

å ha en fin påske med ungene dine :) Ingen ting å gjøre med det første etter påske uansett.

Vi kjøpte hus på tvangssalg og det var lang ventetid. Også pga eier skulle ha mulighet til å betale sin gjeld. Men den var høyere enn huset er verdt

Skrevet

Dette går bra. Har vært i samme situasjon. Det du må gjøre er å få en betalingsordning, så ordner det seg.

Anonym poster: 72226fde7968cce615ffd0117bd793a3

Skrevet

Da må du bruke påsken til å gå igjennom alle brev/regninger/utgifter og få skikkelig oversikt! Du kan nok få en sjanse til, og prøv å få oversikt slik at du vet hvor mye dere kan betale.

Har dere dyre lån? Hvor mye rente på de? Kan dere få ny takst på bolig og låne opp så dere kun får ett lån??

Osv...

Lykke til!!!

Skrevet

Har vært borti klienter i jobbsammenheng som ikke har hatt mulighet til å innfri gjelden når vedtak om tvangssalg er vedtatt, men fått til en betalingsordning med lønnstrekk, og på den måten unngått tvangssalg. Be om time hos rådgiver i banken eller nav og få en oversikt over gjeld/økonomi osv.

Lykke til!

Anonym poster: 0d4e71db3145b0f982bff2b30d5f57d3

Skrevet

Hvordan gikk det HI?

Skrevet

Føler med deg HI. Håper det ordner seg.

Anonym poster: 600b6b97f10f9b848776cc3148ff6317

Skrevet

Jeg fikk brev fra politiet/lensmann (?) i fjor om at det hadde blitt tatt pant i huset og at det ville tvangsselges.

Dette kun pga en gjeld på noen tusenlapper! Og det var ikke til kommunen eller noe.

Jeg måtte betale hele summen på en gang for å slippe unna.

Hadde jobb på den tiden, men det hadde de visst ikke fått med seg, så da gikk det rett på huset og ikke som lønnstrekk.

Men jeg har hørt at det kan ta laaang tid før de gjennomfører det, så det ordner seg nok :)

Anonym poster: 02b8f6a639dba84476772f01ec3a45dc

Skrevet

hehe husker en gang min mor fikk en telefon fra kommunen hvor hun har hytte. Hun skyldte noe der og de syntes det ble for teit aa sende det til tvangsalg for et par hundrelapper :P Men det kunne de ha gjort, det er det som er poenget. Skal nevnes at regningen ikke hadde kommet til henne saa hun visste ikke om det og fikk den ettersendt etter denne samtalen, og betalte den ut.

Anonym poster: d35de8d886febf766569208733460538

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt.

Vi gikk den lange tunge veien til banken vår. Vi var helt ærlige om hva som hadde skjedd og om at vi slet veldig med økonomien. Vi har heldigvis alltid betalt lånene vi har i banken, så der hadde vi ingenting utestående.

Vi snakket med en veldig grei dame, som viste tydelig at dette var et stort problem. Vi burde ha kommet før det ble så alvorlig. Men hun var heldigvis villig til å se nærmere på det.

Mannen har betalingsannmerkning på seg, så vi var redde dette ikke skulle gå. Vi gikk i 3 dager å ventet, men endelig kom telefonen om at de ville hjelpe oss og gi oss et lån.

Hun mente det var bare tull å holde på med "brannslukking", så vi fikk nok til å betale vekk det meste vi skylder. Nå er det bare noen små regninger som vi betaler litt hver mnd.

Dette har virkelig vert en øyeåpner for meg. Jeg har vert så utrolig sliten pga økonomien vi aldri fikk til å gå rundt. Hver mnd betalte vi på gamle regninger der summen bare steg og steg. Dette ble jo til en ond sirkel.

Nå har vi ryddet i alle papirene/regningene våre. Når vi først fikk satt oss ned, var det jo mye mindre enn hva vi trodde. Vi har satt opp et budsjett og vi skal ha møte med banken for å få økonomiske råd for å greie å holde orden. Vi har startet opp med ukeshandling og det går nesten sport i å handle billigest mulig.

Dette har vert noen utrolig tunge uker der vi virkelig hår måttet innse hvor uansvarlige vi har vert. Har gått med en konstant klump i magen og har gått ned flere kilo på disse ukene. Men nå ser jeg endelig lyset i enden av tunnellen. Dette skal ALDRI skje igjen!!!

Vil tipse alle som sliter med økonomien om å søke hjelp før det går så langt som hos oss.

H.i

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hei, fant tråden din her

Nå er jeg i samme situasjon at jeg har fått det jævligste brevet man kan få... Tenker jo på barna og fremtiden hvor skal vi bo... Håper det ikke er forsent å ordne opp. Det ble dømt pant i bolig den 13.02.14... Og slik som jeg ser det betyr det tvangsalg?

Uansett får vi begge lønn på fredag og det er snakk om 13 000kr, de har ikke dømt lønnstrekk bare rett på pant i formue/bolig... Vi klarer å betale det på fredag, men jeh er livredd det er for sent...

Betyr dette tvangssalg, for det står tvangsutbegjæring...? Og blir det bort/utav verden når vi betaler på fredag?

Anonymous poster hash: 0132c...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...