Gå til innhold

Dette med å være sterk - ang dødsfall ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent har mistet både faren sin og mannen på bare en uke. Hun sitter igjen med flere små barn, alene.

På facebook strømmer det på med kondolanser, men det som forundrer meg er dette "presset" på å være sterk i sorgen.

"Dette klarer du. Du er den sterkeste jeg vet om. Du er så utrolig sterk osv."

Det blir jo et "press" på den stakkars damen på å stå oppreist gjennom dette, og hun kan liksom ikke tillate seg total kollaps...

Hvofor er det sånn ? Hvorfor skal man på død og liv være så sterke hele tiden.

Anonym poster: 24149097eaf11b838ade845aa638c9bc

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Helt enig med deg! Det er mange som er for redde for å miste masken, vise følelser og reagere på en måte som er helt naturlig når man opplever tragiske ting i livet.

Ofte er det vel "oss andre" i den andre enden av sorgen som er redde og usikre på hvordan vi skal oppføre oss i møte med en i sorg.

Det er jo ikke det man sier som er det viktigste, men å vise at en er der om de trenger å prate, gi en klem om vedkommende vil ha det og ellers bare være sammen i stillhet.

Skrevet

Enig! Man skal ikke bestandig kreve at man skal være sterk! Men tror det er som <3LYKKE<3 sier, vi er så redd for følelser.

Stakkars damen, herregud både mann og far på samme tidspunkt. Huff :(

Skrevet

Helt enig med deg. Det er nok ment godt, men kan ofte oppfattes helt motsatt. Jeg fikk et kronisk sykt barn, og har i perioder hatt det veldig vanskelig. Da har jeg også fått "trøst" av venner som sier: "Dette klarer du, du er så sterk!" Selv om de mener det godt, var sterk kanskje det jeg hadde minst lyst til å være akkurat da. Jeg ville heller gråte og vise at det var utrolig vanskelig. Kan være personen du kjenner føler det på en annen måte, men jeg mener man skal være forsiktig med å bruke akkurat det ordet. Hun har nok mer behov for å gråte og være "svak" akkurat nå.

Anonym poster: 629e1197432bdd0e0188ada666b3fb4d

Skrevet

Når man har barn så har man vel ikke noe annet valg enn å være sterk?

Anonym poster: 745bc493002a27fbd8a535cb72dbd091

Gjest yrild
Skrevet

Har du små barn som akkurat har mistet Pappa har du ikke noe alternativ, du MÅ være sterk i stormen. Det betyr ikke st du ikke skal sørge og gråte, men det er ikke et alternativ at den forelderen de har igjen skal falle sammen og heller ikke være der for barna.

Å være sterk er i denne sammenhengen et must!

Tror ikke presset fra facebook venner er noe (faktisk helt ubetydelig) imot presset fra deg selv som mamma.

Skrevet

Jeg har ingen forståelse for synspunktet ditt. At andre sender henne ønske om at hun må være sterk betyr da på ingen måte at hun ikke skal sørge. Det betyr rett og slett at de håper hun ikke bukker under av sorg.

Anonym poster: 88b9230c0caa9f031f2605c70bcba030

Skrevet

Jeg er enig i det er veldig uheldig å kalle noen for sterke i slike settinger lell om jeg jo skjønner at det er godt ment.Da vi mistet gutten vår fikk vi ofte høre at vi var så sterke og at de selve ALDRI ville taklet noe slikt.Eeeh vi taklet det ikke vi heller og var ikke sterke i det hele tatt.Men så lenge jorda går rundt og vi pustet så går livet videre, og man blir tvunget til å takle det være seg man vil eller ikke.Det handler ikke om styrke i hele tatt.

Skrevet

Tror ikke folk mener det sånn, er vel helst en måte å si at "dette klarer du". Er vel ingen som forventer at man ikke skal sørge...

Anonym poster: c3fb377b0b00ca1cbc69fdd2831a0924

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...