Gå til innhold

Trenger litt hjelp/råd ang amming.. Noen "ammeeksperter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en følelse av at dette innlegget kan bli litt langt, men dere får bære over med meg om dere orker..

Sitter her med en gutt på to uker. Han fikk en litt tøff start. Han ble født 4 uker for tidlig, trengte pustehjelp og mat via sonde. Fikk antibiotika og i tillegg ble han lysbehandlet for gulsott. Vi var på sykehuset i 10 dager og kom hjem nå på lørdag. Han har alltid sovet mye, men er mye mer våken må enn da han var gulere. Likevel sovner han alltid fra etter en stund ved puppen.

Han kan noen ganger amme bare 10 minutter og så sovne fra eøler virke fornøyd. Snittet ligger vel på rundt 15 minutter. Men det siste døgnet nå har han kun drukket 10 min ved hver mating.

-Er dette for lite?

-Brystet kan gå fra å være ganske sprengt til å virke ganske tomt på den lille tiden han ammer. Kan han være en såkalt effektiv ammer?

-Burde jeg pumpe tomt brystet han sovner fra de gangene han sovner så fort? Eller skal jeg bare fortsette på dette neste gang han vil ha mat igjen? Da blir jo det andre veldig fullt..

Fikk høre fra sykehuset at jeg skulle amme på ene siden og la han tømme brystet. Og om han eventuelt ville ha litt mer skulle jeg bytte side og la han få litt der. Så skulle jeg fortsette på dette brystet ved neste runde.

-Men hvordan vet jeg om brystet er tømt?

-Hvordan vet jeg om han er mett og fornøyd eller har sovnet fra "bare" fordi han er trøtt?

Når han først er sovnet med puppen greier jeg ikke vekke han for mere.

Stort sett våkner han av seg selv hver 3-4 time og vil ha mat. Vi har ikke måtte vekke han for mat etter vi kom ut fra sykehuset. Dette må vel være et godt tegn på at han kan si ifra selv og våkner om han er sulten?

Vi veide han på mandag. To dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Da var han gått opp 55 g. Vi veide han igjen på onsdag. Da var han gått opp 130 g i tillegg. Så det går jo riktig vei.

-Burde jeg slappe av med at han går opp i vekt og at alt er som det skal? Eller burde jeg bekymre meg siden han spiser så korte måltid?

Gutten har noen våkeperioder i døgnet der han kan ligge våken og kommunisere litt med oss og virker veldig fornøyd.

-Han hadde jo ikke vært så storfornøyd om han ikke fikk nok mat?

Vet jeg høres litt for hysterisk ut, men vil så gjerne få til ammingen denne gangen. Sist fikk jeg det ikke til.

Han har rikelig med tissevåte bleier.

Tar gjerne imot råd, tips eller rett og slett litt trøst og bekreftelser.

Beklager rotete innlegg med MANGE spørsmål..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen erfaring selv enda, men ut fra det jeg har hørt fra venninner, så er det bra så lenge de legger på seg og er fornøyde, er "med" når de er våkne osv.

Du får nok mange flere konkrete råd og erfaringer fra andre som vet mer konkret hva de prater om - så jeg dytter tråden for deg ;)

Hilsen fra en felles sjokoladeelsker (husker deg fra en annen tråd)

....som sitter med tidenes ømme pupper over en uke etter ikm, men bare negative tester. Håper det likevel betyr at jeg har ca samme spørsmål som deg om en ca åtte måneders tid ;)

Gratulere med den lille :)

Anonym poster: 23f2a80265297b0ccdc072928062af6c

Gjest Antarctica
Skrevet

Du merker om det er "tømt" i den forstand at det er slaskete og tomt... Men det høres normalt ut, det han gjør, suger i 10-15 minutter og sovner. Er han ikke mett, sier han fra, det gjorde mine. Hvis barnet ikke legger på seg tilstrekkelig, vil du nok få beskjed om å prøve å vekke ham/ holde ham mer våken.

Det der med å telle minutter trodde jeg ellers var avleggs, og har ikke opplevd det fra helsesøstrenes side. De spør om ungen virker fornøyd og veier for å se om hun/han legger på seg, er min erfaring, og er det tilfelle, så er alle fornøyde.

Gjest Antarctica
Skrevet

(NB: jeg har ikke erfaring med premature barn. Men kanskje kan du uttrykke din bekymring på helsestasjonen og be om å få ukentlig veiing? Når du har sett kurven og om den går rett vei i noen uker, vil du sikkert slå deg til ro med det.)

Skrevet

Ut fra sånn du beskriver det, så virker det jo som om han spiser seg mett :) Når han har tissevåte bleier, vil ha mat hver 3-4 time, legger fint på seg og ellers er fornøyd.

Hva om du prøver å pumpe det brystet han drikker fra når han har sovnet - bare for å se om det er mye mer å få ut? Hvis det er relativt tomt, så ville jeg i hvert fall slått meg til ro med at han får i seg nok :) Det er ikke uvanlig med såpass korte amminger når babyen har fått dreisen på dette med spising.

Ville også byttet bryst til neste amming, hvis ikke han våkner etter få minutter for å ta resten :D

Skrevet

Jeg synes også det høres ut som om han får nok :) Mange våte bleier, legger godt på seg og sier i ifra når han er sulten :) Her er også lillemor en såkalt effektiv dier, hun tømmer brystet i løpet av 10-15 min og er da godt fornøyd, kan fint gå 3 timer til neste måltid da :) Husker jeg stresset litt med at hun var så fort ferdig i starten siden mellomste kunne fint ligge ved brystet i 1 time, men som legen min sa- etter 10-15 min har babyene fått det de trenger, resten av tiden er bare kos. Og det har stemt her. Mellomste brukte meg som smokk i 4 mnd, mens vesla vil ha smokk om hun bare vil kosesuge, puppen vil hun kun ha så lenge hun er sulten. Etter 10-15 min er hun mett og blir sint om det kommer melk hvis hun bare vil kosesuge... Så veldig glad hun har tatt smokk fra dag 1 :)

Gratulerer med den lille foresten :)

Skrevet

Så lenge han går opp i vekt, virker tilfreds og har våte bleier, hadde jeg ikke bekymret meg! Det høres ut som om han har det helt supert! Ta en vektkontroll etter påske hvis du fremdeles er usikker.

Gratulerer med gutten!!

Skrevet

Jeg ammet ikke lengre enn 10-15 min på hver pupp, og da hadde ungen tømt brystet. Så det høres jo veldig normalt ut i mine ører. Fikk også høre at om barnet har en del tissebleier i døgnet og legger på seg så er alt som det skal. Vær obs på brystbetennelse siden han sovner fra puppen og du er redd for at du ikke får tømt brystet skikkelig. Se forresten her om du ikke allerede vet om denne siden: www.ammehjelpen.no

Skrevet

Det høres veldig bra ut egentlig! Ang den andre puppen så bare blir det sånn at den ikke får tømt seg før beste gang. Jeg gav også annenhver pupp fordi jeg hadde nok melk i den ene for å dekke et måltid. Han har aldri orket begge. Du kan jo eventuelt pumpe den du ikke ammer på for å ha et lite lager i fryseren. Men hvis du ikke har vondt klarer den seg fint til neste måltid :)

Skrevet

Høres ut som lille er helt perfekt! Noen spiser kjappere enn andre. Jeg merket aldri at brystet var tomt.. Fullammet i ni mnd, men har aldri merket forskjell på tom og full pupp, annet enn virkelig overfull. Selv om gutten min spiste lenge hadde jeg samme bekymring som deg. Fikk et tips om å veie ham (på helsestasjonen) rett før og rett etter mating, da ser man hvor mye de faktisk har spist :) i tillegg fikk jeg etterhvert trygghet ved at jeg så at klærne ble mindre, at han var blid og fornøyd, og at han ikke søkte brystet innimellom amminger. Du vil nok bli bedre kjent med nurket ditt ganske snart, og da vil du ha litt mer trygghet på dette :)

Gratulerer forresten!

Gjest AnneS
Skrevet

Sånn er min også. 10-15 min på en pupp og han er fornøyd til neste måltid :) La på seg nesten 2 kg på 6 uker, så han fikk hvertfall nok næring ;) Høres ut som din også gjør det :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ettersom han sover såpass lenge mellom hvert måltid, og legger på seg så bra som han gjør, tror jeg du trygt kan si at han får det han trenger ;)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :) Da skal jeg prøve å stole på magefølelsen min om at lille har det helt bra.

Tenker vel til tider litt for mye og da blir jeg litt i tvil om jeg gjør ting riktig.

Vil som sagt få det til denne gangen, så da begynner jeg vel å overanalysere litt. Spesielt når jeg leser slikt som at om han sovner fra eller sover godt mellom måltidene, også kan være et tegn på at han er slapp pga for lite næring. Men jeg tror ikke egentlig det. Synes nemlig jeg kan se med det blotte øye at han har lagt på seg litt i kinma og på låra..

Kan det at han begynner å virke litt utålmodig ved puppen være et tegn på at jeg bør bytte side?

Her blir veiing over påske, så da er jeg spent på om ting fortsatt går riktig vei. *krysser fingrene*.

Tar gjerne imot flere gode råd :)

God påske!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

At han blir utålmodig kommer nok av at han må jobbe mer for melka, erratum den verste sprengen har gitt seg. Helt naturlig, men han har jo ikke vondt av å lære at det er greit å måtte suge litt for å få ut melka. Hvis han har gått opp hele 130 gr på to døgn, får han jo i seg mer enn nok :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Erratum=merkelig ordlisteord for «ettersom» ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...