Gå til innhold

Datteren min badet i badekar hos en venninne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så det er greit å bade ved overnatting, men ikke på dagsbesøk? Det er ikke ok å bade for moroens skyld, er det det?

Klarer bare ikke å se problemet! :) Uansett om det er dagsbesøk eller overnatting. Det er da en hyggelig aktivitet?

Er dette liksom opp og vedtatt, at BADE, det er noe barn ikke gjør? Skjønner ingenting. Er det det at de er nakne? At de kan være allergisk mot såpe...?

Anonym poster: c8aa656656c206d8a4ac384b4a37d64f

Ja det finnes faktisk barn som er allergisk mot såpe, veldig allergisk mot en del av de til og med.

Og det finnes foreldre som ikke syntes det er greit at deres barn skal kle seg naken hvor som helst med hvem som helst.

Og selv om du eller den de er hos syntes dette er bare tull og ikke ser noe galt i det, så er det faktisk opp til foreldrene til det barnet å ta slike avgjørelser om dette er greit eller ikke. Så lenge man ikke er barnets foresatte har man heller ingen rett til å overkjøre deres regler og ønsker bare fordi man ikke er enig.

På samme måte som man ikke gir barn av vegetarianere kjøtt uten at man vet at det er greit. Eller forer unger med sjokolade og is når det kan hende foreldrene ikke vil at barna skal ha det.

Anonym poster: 580c60ce7a0682f0a666b38115efcada

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir stadig overrasket over holdningene her inne. Kjære deg, min sønn bader støtt og ofte med kompisene i boblebadet eller i dusjen og gjør seg klare for kvelden sammen. Hva er problemet... Det er vel helst slik at dere vil lage problemer av alt. Det er vel helt sikkert noen her inne som mener du burde ringe BV???? !! Hvordan tror dere ungene deres blir når de vokser opp med slike holdninger og bekyrminger som dere dyrker?

Anonym poster: e5b18bddd2e9e80b107308255478c5d5

Skrevet

"faktisk allergisk mot såpe" "overkjøre regler" ..... Dere er klin gærne!

Skrevet

Ja, dette blir litt galskap spør du meg... Er et barn vegetarianer, eller svært allergisk mot visse ting, er det foreldrenes ansvar å informere om det. Naturlig, ihvertfall.

Kan man virkelig sammenligne å BADE, vi snakker oppholde oss i vann, med å stappe i barn masse godteri, eller stappe pølse i en vegetarianer?

Jeg håper og tror ikke jeg kjenner noen som ville reagertpå at våre barn badet sammen...

Da lurer jeg liksom på hvilke andre "overtramp" jeg kan komme til å finne på...

Skrevet

Klin gærne faktisk.

Hvis du et trygg på familiene til din sønns venner er jo det fint for deg. Jeg Jar både en sønn og en datter og innrømmer gjerne at jeg er mer påpasselig med min datter når det gjelder sånt. Hun har mange venner med forskjellig familiebakgrunn, kulturelle verdier og holdninger. Det er ikke alle familiene jeg kjenner like godt, men jeg vil ikke nekte henne å ha disse vennene allikevel.

Fint for deg at du har ryddige forhold og god oversikt. Men det mangler kanskje litt på evnen til å sette seg inn i andres situasjon?

Anonym poster: 338da09ed117835438599ab8247e7901

Skrevet

Ok, så det er greit å bade ved overnatting, men ikke på dagsbesøk? Det er ikke ok å bade for moroens skyld, er det det?

Klarer bare ikke å se problemet! smile.png Uansett om det er dagsbesøk eller overnatting. Det er da en hyggelig aktivitet?

Er dette liksom opp og vedtatt, at BADE, det er noe barn ikke gjør? Skjønner ingenting. Er det det at de er nakne? At de kan være allergisk mot såpe...?

Ja det finnes faktisk barn som er allergisk mot såpe, veldig allergisk mot en del av de til og med.

Og det finnes foreldre som ikke syntes det er greit at deres barn skal kle seg naken hvor som helst med hvem som helst.

Og selv om du eller den de er hos syntes dette er bare tull og ikke ser noe galt i det, så er det faktisk opp til foreldrene til det barnet å ta slike avgjørelser om dette er greit eller ikke. Så lenge man ikke er barnets foresatte har man heller ingen rett til å overkjøre deres regler og ønsker bare fordi man ikke er enig.

På samme måte som man ikke gir barn av vegetarianere kjøtt uten at man vet at det er greit. Eller forer unger med sjokolade og is når det kan hende foreldrene ikke vil at barna skal ha det.

Jeg mener faktisk at er man så sær at man ikke vil at barnet sitt skal bade hos andre, så har man som forelder et ANSVAR for å informere om dette, på lik linje med at barnet er allergisk eller er vegetarianer..

For dette er ikke noe man kan forvente at andre normale foreldre skal kunne gjette seg til!

Skrevet

Klin gærne faktisk.

Hvis du et trygg på familiene til din sønns venner er jo det fint for deg. Jeg Jar både en sønn og en datter og innrømmer gjerne at jeg er mer påpasselig med min datter når det gjelder sånt. Hun har mange venner med forskjellig familiebakgrunn, kulturelle verdier og holdninger. Det er ikke alle familiene jeg kjenner like godt, men jeg vil ikke nekte henne å ha disse vennene allikevel.

Fint for deg at du har ryddige forhold og god oversikt. Men det mangler kanskje litt på evnen til å sette seg inn i andres situasjon?

Anonym poster: 338da09ed117835438599ab8247e7901

Ja, beklager ordet gærne. Jeg mente overhysteriske, sære, trangsynte foreldre. Som alle andre gir deg beskjed om... det er ditt ansvar å informere om dine regler! Hvis du er usikker på hva som kan skje når de bader sammen, så hvordan tørr du ha de der i det hele tatt da?

Skrevet

Da jeg var liten, så badet jeg hjemme hos ei venninne(vi var vel 4-5 år) en gang, fordi vi hadde smurt oss inn med blåbær fra topp til tå :D

Vi trengte virkelig en god skrubb i badekaret, kan du si. Før vi kunne komme inn :D

Forstår tanken din, men slapp av :) Det er jo bare koselig for jentene, det der :)

Skrevet

Jeg vil først og fremst si at jeg ikke ble sur eller sint, jeg stusset bare litt over det. Datteren min fyller syv. Det hadde aldri falt meg inn å bade andres barn her hjemme, og jeg ble litt overrasket over at hun hadde badet hos en venninne. Det er ikke krise, og det må gjerne skje igjen så lenge jenta ønsker det selv, jeg synes bare det var litt snålt.

Det var ikke overnattingsbesøk, men det var helt sikkert jentene som ville og maste til de fikk et ja. Jeg spør bare her for å høre om det faktisk er vanlig. Det er ikke det samme som at jeg er hysterisk eller roper høyt om barnevernet. Enkelte av dere tolker ting som dere vil og tar ting helt ut av kontekst.

HI

Anonym poster: 8eb55da4b7480aaaf966e6c0d52d85bb

Skrevet

Jeg vil først og fremst si at jeg ikke ble sur eller sint, jeg stusset bare litt over det. Datteren min fyller syv. Det hadde aldri falt meg inn å bade andres barn her hjemme, og jeg ble litt overrasket over at hun hadde badet hos en venninne. Det er ikke krise, og det må gjerne skje igjen så lenge jenta ønsker det selv, jeg synes bare det var litt snålt.

Det var ikke overnattingsbesøk, men det var helt sikkert jentene som ville og maste til de fikk et ja. Jeg spør bare her for å høre om det faktisk er vanlig. Det er ikke det samme som at jeg er hysterisk eller roper høyt om barnevernet. Enkelte av dere tolker ting som dere vil og tar ting helt ut av kontekst.

HI

Men tror ikke det er du HI som har kommet med de særeste svarene her.

Skrevet

Nei, dette er det første innlegget jeg skriver etter hovedinnlegget mitt.

HI

Skrevet

Er det normalt å bade med andre? Nå tenker jeg ikke på basseng o.l. Men badekaret? Tror ikke jeg hadde kommet på det med mindre de hadde rullet i søle.. Ikke at jeg synes det er noe galt.. Hadde bare aldri tenkt tanken å bade andres barn:p

Skrevet

Var vanlig når jeg var lita. Skjedde vell ikke ettersom jeg huska når vi bare var sammen på ettermiddagen f.eks. Men ved overnatting eller at man var blitt veldig skitten var det vanlig.

Skrevet

Jeg syntes faktisk det er sært om jeg skulle måtte informere alle mine barns venner om at hun er allergisk mot såpe og har sart hud som gjør at hun ikke skal bade eller dusje for ofte og at jeg derfor ikke vil at de skal bade henne, hvis jeg sender henne til de på besøk for et par timer en ettermiddag.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være naturlig å bade i badekar hjemme hos andre når man er på besøk hos noen for et par timer en dag, eller at det skal være så kos å bade sammen med venner i et lite badekar.

Og er det ikke merkelig at for at man vil ha muligheten til å bestemme over sitt eget barn og ikke minst få spørsmål om slike ting så er man sær og hysterisk.

Men kall meg gjerne hysterisk siden jeg opplevde misbruk som barn så er jeg mer var, og syntes ikke at min datter skal ha den oppfatting at det er helt naturlig og kle av seg hjemme hos hvem som helst og sammen med hvem som helst.

Men at det er en tid og et sted for alt her i verden.

Jeg vil at mine barn skal få lov å besøke venner og ikke bli veldig begrenset men jeg vet også at man ikke skal stole blindt på noen. Og i familien til mine barns venner kjenner jeg ofte moren ganske godt, men ikke storebror, storesøster og far, onkler eller andre som er på besøk.

Dessuten er det merkelig i mine øyne å lære de at det er normalt å ta et bad når man går på besøk.

Når jeg reiser og besøker ei venninne eller en slektning i noen timer spør jeg ikke om å få låne badekaret selv om jeg elsker å sitte i badekar og ikke har det hjemme.

Hvordan hadde du reagert om ei venninne/kamerat kom på besøk en ettermiddag og ville låne badekaret ditt mens han var der?

Hadde du ikke funnet det ganske uhøflig og merkelig

Skrevet

Jeg syntes faktisk det er sært om jeg skulle måtte informere alle mine barns venner om at hun er allergisk mot såpe og har sart hud som gjør at hun ikke skal bade eller dusje for ofte og at jeg derfor ikke vil at de skal bade henne, hvis jeg sender henne til de på besøk for et par timer en ettermiddag.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være naturlig å bade i badekar hjemme hos andre når man er på besøk hos noen for et par timer en dag, eller at det skal være så kos å bade sammen med venner i et lite badekar.

Og er det ikke merkelig at for at man vil ha muligheten til å bestemme over sitt eget barn og ikke minst få spørsmål om slike ting så er man sær og hysterisk.

Men kall meg gjerne hysterisk siden jeg opplevde misbruk som barn så er jeg mer var, og syntes ikke at min datter skal ha den oppfatting at det er helt naturlig og kle av seg hjemme hos hvem som helst og sammen med hvem som helst.

Men at det er en tid og et sted for alt her i verden.

Jeg vil at mine barn skal få lov å besøke venner og ikke bli veldig begrenset men jeg vet også at man ikke skal stole blindt på noen. Og i familien til mine barns venner kjenner jeg ofte moren ganske godt, men ikke storebror, storesøster og far, onkler eller andre som er på besøk.

Dessuten er det merkelig i mine øyne å lære de at det er normalt å ta et bad når man går på besøk.

Når jeg reiser og besøker ei venninne eller en slektning i noen timer spør jeg ikke om å få låne badekaret selv om jeg elsker å sitte i badekar og ikke har det hjemme.

Hvordan hadde du reagert om ei venninne/kamerat kom på besøk en ettermiddag og ville låne badekaret ditt mens han var der?

Hadde du ikke funnet det ganske uhøflig og merkelig

Men vi er voksne, de er barn! Det kan da overhodet ikke sammenlignes.

Og da har du noen leie erfaringer (veldig leit å høre), som du ikke skal se bort i fra at farger ditt syn på dette temaet, mer enn de som ikke har opplevd dette. Det jeg HADDE syntes var sært, var hvis barnet mitt hadde badet alene hjemme hos noen andre... Ikke at to små venner får et hyggelig innfall om å bade og plaske sammen, og så får lov til det. Husker selv at jeg elsket å bade!

Jeg skjønner veldig godt at dette preger deg, og at du føler for å ta dine forhåndsregler. Bare pass på at du ikke påvirker dine barn negativt, at det går for langt den veien, i forhold til kropp og nakenhet og det å stole på andre. Håper du finner den rette balansen som fungerer for dere. Og hvis jeg hadde det som deg, ville jeg heller sagt fra på forhånd enn å bli sur eller engstelig etterpå, for barn kan få innfall om å bade, det kan skje igjen. Barn er barn, de er ikke drevet av fornuft og om det er noe "poeng" i å bade akkurat nå.

Skrevet

Å gud så deperierende, nå fikk jeg enda en bekymring. Ville aldri falt meg inn måneskinn å reagere på dette, og ville aldri tenkt over at jeg måtte ringe og spørre foreldrene. Men nå ser jeg jo at flere foreldre vil gå ut i fra at jeg er en pedofil gris om barnet deres får bade naken sammen med mitt :(

Jeg synes det er utrolig spesielt at man i det hele tatt lar barnet være på besøk uten tilsyn hos en familie man har den minste mistanke on at har pedofile tendenser...

Hvis barnet er ekstrem allergisk mot såpe forventer jeg at foreldrene gir meg beskjed, for selv om bading ikke er dagligdags er det i mitt hjem forventet at man vasker seg på hendene etter dobesøk og før mat, og da brukes det faktisk såpe.

Skrevet

Klarer bare ikke å se problemet! :) Uansett om det er dagsbesøk eller overnatting. Det er da en hyggelig aktivitet?

Jeg bader datteren min hver kveld, så hadde vi hatt overnattingsbesøk med barn på samme alder, så hadde de sikkert badet sammen. Tror ikke jeg hadde tenkt på å spørre da, for det er jo ganske naturlig å bade ved overnatting. Men på et dagbesøk så ville jeg nok spurt, for som noen sier her, noen er allergisk mot såpe (regner med folk hadde sagt ifra ved overnattingsbesøk) og noen kan vel reagere på at barna skal kle seg nakne uten at det er noen "hensikt" med det ja. Samme som at det er greit å hjelpe barna å tørke når de er på do, men det ville jo vært veldig rart å være i den intimsonen deres hvis de ikke trengte hjelp med noe der... og samme blir vel litt med bading.

Anonym poster: 8744e41490a4efe488da8bc93e3b6a92

Skrevet

Å gud så deperierende, nå fikk jeg enda en bekymring. Ville aldri falt meg inn måneskinn å reagere på dette, og ville aldri tenkt over at jeg måtte ringe og spørre foreldrene. Men nå ser jeg jo at flere foreldre vil gå ut i fra at jeg er en pedofil gris om barnet deres får bade naken sammen med mitt sad.png

Jeg synes det er utrolig spesielt at man i det hele tatt lar barnet være på besøk uten tilsyn hos en familie man har den minste mistanke on at har pedofile tendenser...

Hvis barnet er ekstrem allergisk mot såpe forventer jeg at foreldrene gir meg beskjed, for selv om bading ikke er dagligdags er det i mitt hjem forventet at man vasker seg på hendene etter dobesøk og før mat, og da brukes det faktisk såpe.

Datteren min har atopisk eksem og skal være litt forsiktig med såpe når hun har utbrudd. Dette er på armene og ikke på hendene, så å vaske hendene er ikke noe problem. Er slettes ikke sikkert det er noen problem med håndvask selv om det er det med såpe på hele kroppen. Hender er jo trossalt ganske hardføre i sammenlikning med resten av kroppen og huden der.

Skrevet

Å gud så deperierende, nå fikk jeg enda en bekymring. Ville aldri falt meg inn måneskinn å reagere på dette, og ville aldri tenkt over at jeg måtte ringe og spørre foreldrene. Men nå ser jeg jo at flere foreldre vil gå ut i fra at jeg er en pedofil gris om barnet deres får bade naken sammen med mitt sad.png

Datteren min har atopisk eksem og skal være litt forsiktig med såpe når hun har utbrudd. Dette er på armene og ikke på hendene, så å vaske hendene er ikke noe problem. Er slettes ikke sikkert det er noen problem med håndvask selv om det er det med såpe på hele kroppen. Hender er jo trossalt ganske hardføre i sammenlikning med resten av kroppen og huden der.

Hadde jeg sett antydning til eksem/tørr hud på besøksbarnet er det jo ikke verre enn å ikke ha såpe i vannet da, hvis barna ønsker å bade. Vil håpe at ingen er så ressurssvake at de putter såpe i vannet til en unge med store eksemsår på kroppen? (hadde ungen hatt synlig eksem på hendene hadde jeg heller ikke brukt vanlig såpe ved håndvask). Jeg hadde selv sterk atopisk eksem som barn, så vil nok være veldig forsiktig med såpe hjemme, men tviler på at ungen dør av et skumbad på besøk hos en venn en gang hvert jubelår, det er jo ikke noe som vil skje daglig eller ukentlig vil jeg tro.

Og bading og såpe er faktisk ikke synonymt.

Skrevet

Jeg er enig. Er dette så viktig for enkelte, får de nesten gi beskjed. Jeg syns ikke dette er normalt, og hadde aldri reagert på at to barn badet sammen.

Skrevet

Blir veldig overrasket når jeg leser denne tråden! Jeg badet mye med mine venner da jeg var barn, og min datter gjør det samme. Har hun med venner hjem fra bhg vil de ofte bade, helt ok.

Nabojenta har ikke badekar, og når hun er her å leker og spiser middag hender det at hun tar hele kveldsstellet her. Da bader jentene, og få¨r hårkur, noe de synes er veeeeldig stas. Etterpå¨lakker vi negler, føner hår og hun låner en pysj. Kommer hjem nyvaska og klar for natten, og moren og faren hennes synes bare det er kos!

Anonym poster: ad228ce8266d84b10d8c17c76976363b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...