Gå til innhold

Alkoholliker partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere erfaring med å bo med en alkoholliker partner. En av venninnen min har en mann som er alkoholiker, de har to små barn på 2 og 4 år. Når mannen hennes drikker så klarer han ikke å slutte å drikke før kroppen hans sier nei om en ukes tid, da gjør han ikke noe annet enn å drikke, spiser heller ikke noe. Så bruker han en ukes tid å avvenne til normal mat igjen.Han går på blå kors av og til. Men det virker ikke som det hjelper, jeg har ikke noe lignende erfaring så jeg vet ikke hva slags råd skal jeg gi til henne. Hun er avhengig av hans økonomi, han har bra jobb. Annet enn alkohol problem er han snill og tar ansvar for barna når han ikke drikker. Problemet ble så alvorlig cirka et år siden. Og nå er hun lsiten og forvirret. Lurte om noen har vært i lignende situasjon og hvilke taltak som som hjalp, hvis det hjalp.

Anonym poster: 74bf8a4250fe249b56d6b867e9a49d2c

Anonym poster: 74bf8a4250fe249b56d6b867e9a49d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frivillig innleggelse på rusklinikk sporenstreks eller skilsmisse.

Anonym poster: da33a98a6ac64c8f63ca88ec21885053

Skrevet

Det er vel ikke så mye å gjøre før han innser at han har et problem, snakke med fastlegen.

Skrevet

Enig med # 2.

Hun må sette ned foten umiddelbart og kreve at han legger seg inn frivillig på en rusklinikk.

Fortsetter hun å "godta" dette så er hun med på å støtte ham slik at han ikke trenger å slutte å drikke - for han risikerer jo ikke noe om han fortsetter.

Kanskje trenger han en vekker og innser hva han risikerer å miste om han ikke skaffer seg hjelp.

Hvis han ikke vil så har hun og barna uansett ingen fremtid sammen med denne mannen...

Hun bør fortelle ham at hun er glad i ham, men at hun ikke lenger kan godta at han ødelegger seg selv og familien, og at hvis han ønsker å beholde dem så må han få seg selv innlagt et sted som kan få ham tørrlagt.

Vil tro at din venninne også vil trenge mye støtte i tiden fremover, så fint at du er der for henne, HI.

Tips henne også om at det finnes støtteforeninger for pårørende til rusmisbrukere, både for voksne og barn. Ofte har rusklinikkene også et tilbud om møte sammen med familien.

Anonym poster: 90ec18a2f48b8a14b042927febf277be

Skrevet

Det er ikke noe som heter at man er avhengig av andre økonomisk. Man finner alltid en utvei, bedre å leve fattig enn å vokse opp med en forelder som ruser seg. Har man barn må man gjøre det som er barnas beste. Jeg er selv oppvokst med foreldre som er rusmisbrukere og skulle ønske noen tok meg ut av det hjemmet..!!

Som hun sier over her.. Han må ville det selv, det er ingen andre som kan gjøre det for han og hun kan ikke forandre han.

Noen mennesker må stange hode i bunn og miste alt i livet før de kan reise seg opp igjen.. Han må få valget om å beholde familien sin om han legger seg inn eller miste dem alle sammen!

Enten eller.. ingen ting imellom!

På blåkors har de familieterapi og veiledning for pårørende ;)

Skrevet

Jeg er vokst opp med en mamma som var, og fortsatt er, alkoholiker og jeg kan si det så enkelt: Om han ikke vil innse at han har et problem og om han ikke selv ønsker hjelp så er det fint lite hun kan gjøre. Da må hun ta barne med seg og dra fra ham.

Hjerterått? Ja, det er det kanskje, men her må hun tenke på barna for jeg kan fortelle at det å la et barn vokse opp med en alkoholiker også er ganske hjerterått.

Anonym poster: 4cf8d7d755ad3adb4789a88ae73a6d93

Skrevet

Jeg er vokst opp med en mamma som var, og fortsatt er, alkoholiker og jeg kan si det så enkelt: Om han ikke vil innse at han har et problem og om han ikke selv ønsker hjelp så er det fint lite hun kan gjøre. Da må hun ta barne med seg og dra fra ham.

Hjerterått? Ja, det er det kanskje, men her må hun tenke på barna for jeg kan fortelle at det å la et barn vokse opp med en alkoholiker også er ganske hjerterått.

Anonym poster: 4cf8d7d755ad3adb4789a88ae73a6d93

Signerer denne!
Skrevet

Her burde du kontakte bv, stakkars barn som må leve med en alkoholisert far og en feig og egoistisk mor!

Skrevet

Min mann er alkoholiker.

Vi har klart å komme til en ordning hvor han drikker utenfor hjemmet ( hytta) 2 ganger pr uke.

Dette er ett kompromiss vi akkurat klarer å leve med begge to.

Anonym poster: aaf16e17bfe92b2de48ddba433692970

Skrevet

Her burde du kontakte bv, stakkars barn som må leve med en alkoholisert far og en feig og egoistisk mor!

Hvis han går til samtaler på blåkors så har de garantert gitt beskjed

Anonym poster: 155acf106bfb040e14baa70a7c8e5fab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...