Gå til innhold

Keisersnitt: Stemmer det at man ikke anbefales flere enn 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ufrivillig hatt keisersnitt med mine to barn, og har hørt at det ikke anbefales flere enn 3 pga at huden blir skjør og faren for at det revner i arrvevet siden. Stemmer dette?

Anonym poster: fd06737033a54e9822e3730355de09a4

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har hørt det samme, men vet og om en som har fått det 4 ganger...

Skrevet

Ja, det stemmer.

Men det er ingen regel uten unntak og hvordan vi gror sammen og hva slags arrvev vi får varierer fra person til person. Noen får en veldig tynn og skjør livmor etter bare to keisersnitt og blir frarådet å få unge nr tre, mens andre tåler både tre og fire snitt.

Så selv om tommelfingerregelen er 3 snitt, kan kirurgen som opererte deg sist fortelle hvordan akkurat din livmor har reagert på svangerskapene og snittene du har hatt.

Det er forresten ikke utvendig du kan revne da, men selve livmoren kan revne inne i buken og det er livsfarlig om det skjer..

Anonym poster: 42b6d5490860bee6891392526d6234c6

Skrevet

Har 4 keisersnitt jeg :) Og har gått tett opptil termin med alle sammen.

Skrevet

Ja, det stemmer.

Men det er individuelle variasjoner her som kan gi ulike anbefalinger, og det er selvsagt ingen som kan nekte en å produsere flere unger. Det vil være økt risiko for livmorruptur for hvert svangerskap.

Anonym poster: b92108e1c07fca300137ca539fec46db

Skrevet

Nei, det stemmer ikke :) De måler nå enkelt tykkelsen på livmorveggen din, og det er tykkelsen på den som er avgjørende. Etter tre keisersnitt i løpet av 4 år, fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne få 4 og mest sannsynlig 5 barn. Men de anbefaler at etter tre keisersnitt så tar en en sjekk om veggen er tykk nok for flere, og som oftest er den det.

Anonym poster: d64fbf8107463429f6da50662a7ca6f7

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har hatt tre KS, det siste nå i februar. De to første var akutte, og da det siste planlagt. Det er kanskje litt sprøtt :) men jeg tenker allerede på muligheten for nr 4! Men kjenner at jeg vil være redd for livmorruptur om jeg skulle tørre en fjerde og siste gang. Gyn som opererte meg sa ingenting om jeg burde stoppe nå, eller om jeg trygt kunne bære frem flere barn. Jeg er veldig glad og fornøyd med de tre jeg har, meeeen kunne tenkt meg en til. Men ikke hvis D er forbundet med stor risiko ??? Jeg snakket her om dagen m en annen Gyn,som sa at han hadde vært med på kvinners syvende og åttende keisersnitt, og at det ikke var noen eksakt grense for antall KS. Men man skulle Ikke ha rier. Hva om det setter igang av seg selv da før KS! Revner livmor? Mye j må ha svar på kjenner jeg.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...