Gå til innhold

Når begynte dere med avvenning av nattmåltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 mnd. Fra han var født til han var 3-4 mnd har han hatt 1-2 nattmåltider, og sovet 11-12 timer pr natt. Men nå den siste måneden har han plutselig begynt å våkne 5-6 ganger i løpet av natta, og sovner ikke før han har fått litt melk (jeg gir flaske). Han har også kortet ned søvnmengden, og sover ca 9 timer om natta.

Hva kan denne endringen komme av? Får han for lite mat om dagen, eller vil han rett og slett bare ha kosen om natta?

Hadde ikke tenkt å avvenne han med nattmåltid enda, men hadde vært fint å få kutta ned til 2 måltider igjen. For jeg tror ikke han har behov for SÅ mye melk om natta. Har dere kloke damer noen råd?

Anonym poster: 957baa67846bd5cc49713485c0e3435b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen råd, men har samme problemet. Min er fire mnd da.

Det er sååååå kjedelig å plutselig måtte begynne å stå opp flere ganger om natten for å varme flaske.

Jeg lurer og på det med nattavvenning, så følger med på tråden din her og ser om det kommer noen lure svar :)

Anonym poster: c4bb6baf6ada269698ac9e56745eb6ab

Skrevet

Får han grøt enda?

Flaskebarn har ofte behov for mer mat tidligere enn barn som blir ammet. Siden mengden mme ikke skal overstige et visst antall dl i døgnet hender det man må begynne med grøt om ungen ikke er mett og tilfreds med den mengden (når man ammer kan jo barnet få ubegrenset).

Jeg ville økt matinntaket på dagtid så du er sikker på at ungen ikke faktisk er sulten.

Anonym poster: adc65bca563662dbf5acd9574ad437cb

Skrevet

Ja, vi begynte med grøt da han ble 4 mnd. Innen han ble 5 mnd var han oppe i full porsjon. Har vurdert å begynne med litt kveldsgrøt også, men er redd å gi for mye fast føde også, at fordøyelsessystemet ikke er klar for 2 faste måltider enda... Han er en stor gutt.

HI

Anonym poster: 957baa67846bd5cc49713485c0e3435b

Skrevet (endret)

Får han fast føde? Hvis ikke er det fint og begynne med eller øke matmengden om dagen evt:)

Hvis han får en gang så prøv å øke til 2 måltider, og kanskje litt fruktmos etterhvert

Endret av *Smiley*
Skrevet

Gi grøt på kvelden :) ta heller å gi mindre grøt på morgen/formiddagen hvis du er redd for at han skal få for mye fast føde. Min gutt på 6mnd får 2 grøtmåltider pluss litt middag. Sover 12 timer om natta, uten nattmåltid.

Anonym poster: 28d636008cedcc4b705f3ca000e501ca

Skrevet (endret)

Her startet vi med nattavvenning i form av at pappaen gav utvannet mme på flaske på natta når babyen var oppe i tre fulle måltider med fast føde på dagtid. Da gikk det et par uker og så gadd ikke babyen å våkne mer siden det ikke vanket puppekos. Før de spiser såpass syns jeg det er mye å forlange at de skal sove 10-12 t i strekk uten næring. Med mindre de er sovebabyer som sover natta gjennom på eget initiativ :-)

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...