Gå til innhold

Strikkehjelp heldress. For kort skulderavfelling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har gjort noe feil for skuldrene ble liksom for korte syns jeg.

Det står følgende i oppskriften:

Ene forstykket: Strikk videre som for bakstykket til arb måler 59 cm. Fell til halsen 7 m. (Skal jeg da felle ved å strikke 2 og 2 sammen eller 2 og flytte den ene masken tilbake igjen?)

Fell videre på annenhver p 2 m 2 ganger og 1 m 2 ganger. (Tolket denne som at jeg da skulle felle 2+2=4 masker på starten av pinnen mot halsen og så strikke ut pinnen. Når jeg strikket tilbake skulle jeg felle 1+1=2 masker på slutten av pinnen, altså inn mot halsen. Blir dette feil? Skal jeg igjen strikke 2 og 2 sammen eller flytte masken over?)

Strikk til arb måler samme lengde som bakstykket. Strikk 1 p r på retten og fell av. Strikk det andre forstykket på samme måte, men motsatt. (Jeg tolket at jeg skulle fortsette å strikke 2m 2 ganger og 1 m 2 ganger helt til forstykke var like langt som bakstykket? Eller skulle jeg bare strikket resten vanlig uten felling?)

Avfellingen ble i tillegg veldig slakk for om jeg strikket med vanlig stramhet krøllet det set etter avfelling. Hvordan skal det avfelles?

Kan jeg ta opp knuten og prøve å "rekke det opp" til før avfelling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe tenkte jeg ville få kjappere svar her;)

Skrevet

Jeg prøver:

Spm 1: du feller ved å strikke to sammen og flytte maska tilbake igjen.

Spm 2: det de mener med å felle annenhver pinne 2 m 2 ganger og 1 m 2 ganger, betyrnqt at første omgang feller du 2 m, deretter, 0 m neste omgang, 2 m neste omg, så 0,1,0 og 1 . Dvs du strikker totalt 8 omg og feller av annenhver omg. Ser ut som om du har gjort feil her, og da blir skuldrene korte.

Den andre skulderen strikker du likens, men fellinga blir på andre siden, dvs speilvendt. Avfelling er vanskelig å få rett stramming på, må bare prøve seg frem. Husker en gang jeg lagde en genser der avfellinga ble stygg og slakk, løste det med å hekle en kant på for å få bedre støtte.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar;) Hehehe storfeil jeg har gjort. Syns det ble veldig rart ja! Kan jeg ta opp igjen? Har brukt flere måneder på denne så kan ikke begynne på nytt liksom. Pinner nr 2,5 og dobbel perlestrikk tar jaggu meg lang tid og det er første og siste gang jeg gjør det;P

Endret av 2013
Skrevet

Jada, bare rekk opp og prøv igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...