Gå til innhold

Veldig hovne føtter (ødem) uke 30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 30+3 på vei, oppdaget nå at jeg har meget hovne føtter.

Samboeren min sa det så ut som man hadde blåst opp sånne engangshansker (tullet litt da, satt på spissen), men de ser helt merkelige ut.

Er ikke det litt tidlig å bli hoven i føttene?

Er det farlig? Noe å tenke på? Jeg har lenge mistenkt det, men ikke fulgt så nøye med på føttene mine. Måtte opp i skostrl i går da jeg kjøpte sko, men idag ser jeg at jeg faktisk er ganske hoven!

Har hatt litt vondt i hodet de siste dagene, men det pleier jeg å ha.

Håper på svar!

Anonym poster: bd3ce4c629765d86393f5f42ac46260d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være tegn på svangerskapsforgiftning iom at du også har hodepine. Men hovne føtter er vanlig. Sitt med beina høyt, drikk mye, lite salt. De selger støttestrømper på apoteket.

Skrevet

Følg godt med! Det er vanlig med hovne føtter, men hvor mye og når er nok veldig individuelt. Vei deg ofte. Hvis du plutselig går opp mye (2-3 på en uke sa legen min) bør du kontakte lege for å få målt protein i urin og blodtrykk. Du vil også merke det i fingrene hvis du har mye vann i kroppen.

Vær ellers obs på kraftig hodepine (som varer over 12 timer), kvalme og trykk/smerte i øverste del av mage, rundt mellomgulvet. Det var i alle fall de rådene jeg fikk :)

Sitt med bena høyt så mye som mulig, bruk gode sko og slapp av! Koffein og lakris kan forhøye blodtrykket, så det bør begrenses. Både salt og sukker binder vann i kroppen, så det samme gjelder her.

Skrevet

Ok. Har hatt utslag på proteiner i urinen en god stund. Men legen har sendt til dyrkning, ikke funnet UVI og avslått det som "forurensning" (utflod?).

Burde jeg ringe og nevne at jeg har hovne føtter?

Jeg sitter ofte med bena høyt, ellers får jeg kriblinger i bena.

Men om morgenen har jeg ofte vondt i føttene, etter en natts søvn.

Skrevet

Jeg hadde gått opp 5 kg på 1 mnd, er det mye?

Hi

Skrevet

Takk for svar :) Jeg hadde normalt blodtrykk sist jeg var innom hos legen, for 1,5 uker siden. Jeg skal til jordmor om en uke, kanskje nevne noe da?

Skrevet

Jeg begynte med det i uke 23 og da kom væsken som ei bombe over natta...

Er nå 25+2 og har fått sjekket urin og blodtrykk to ganger etter at det begynte, og alt er greit, og babyen sparker masse :)

Jordmora mi sa at det ikke er farlig, men at man skal være obs om man plutselig går opp 5kg på en dag og to osv.

Er du usikker, tar du kontakt med lege eller jordmor :)

Anonym poster: 778e0707ea42560df480c1b0c3275fc2

Skrevet

5 kg på 1 mnd er vel ikke så uvanlig i seg selv, men sammen med andre symptomer kan det tyde på svangerskapsforgiftning. Sjekker ikke legen ødem på kontrollen? Jeg fikk et tall (0-3 tror jeg) på hver kontroll. Det er jo et felt for det på helsekortet.

Hvis du er urolig ville jeg bedt om en ekstra sjekk.

Skrevet

Kan også i ytterste konsekvens være tegn på svangerskapsrelatert hjertesvikt. Da gjerne sammen med tørrhoste og problemer med å puste når man ligger flatt. Greit å ha i bakhodet, for jeg kan garantere at det har ikke legene.

Uansett bør man følge med på store ødemer. Selv om det er vanlig i svangerskap :)

Skrevet

Legen har sjekket ødem, men han har ikke undersøkt føttene. Kun såvidt i et par sekunder på leggene. Og konstatert med at jeg ikke har ødem. Men det har jeg jo.. Kanskje det plutselig har kommet nå.

Jeg skal til jordmor så fort påsken er over, og nå er jo legekontoret stengt, merker jeg noen "skumle" symptomer, får jeg vel ringe legevakta, men ellers kan jeg vel nevne dette for jordmor om det vedvarer? :)

Hun er vel ingen lege, men kan vel noe om det? Hi

Skrevet

Kan også i ytterste konsekvens være tegn på svangerskapsrelatert hjertesvikt. Da gjerne sammen med tørrhoste og problemer med å puste når man ligger flatt. Greit å ha i bakhodet, for jeg kan garantere at det har ikke legene.

Uansett bør man følge med på store ødemer. Selv om det er vanlig i svangerskap smile.png

Ok. Jeg har ikke tørrhoste, men jeg merker press og litt vanskelig for å puste om jeg ligger på ryggen. Men jeg vet ikke.. skal være litt obs..

Tusen takk for tips! Har forresten ikke noen særlig hevelse i fingre som jeg kan se, har gått mest utover føttene ser det ut som.

Skrevet

Vanskelig å puste er det jo mot slutten av svangerskap. Helt naturlig. Det samme er ødem. Sjeldent det er så alvorlige ting som ligger bak, men samtidig skal man være obs på det. Tørrhosten er vel egentlig det eneste symptomet som ikke sammenfaller med øvrige sensvangerskapsplager. Vil ikke bekymre deg unødvendig, men siden du spurte så kan det være greit å ha det i bakhodet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...