Gå til innhold

Hvordan skal jeg løse dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 2 år som alltid har vært vanskelig med mat. Har måttet avlede henne allerede på flaskestadiet for at skal spise. Etter hvert har vi brukt leker o.l som avledning.

I vinter har hun vært mye syk, så for å få i henne litt mat, har hun fått lov til å se på diverse filmer o.l på mobilen min mens hun spiser. Ikke under middagen.

Men, nå som hun er bedre av sykdom, har hun nå fått en forventning om at hun skal få se på noe på tlf til både frokost, lunsj og kvelds. Må jo få "avvent" henne dette.

Men, hvordan gjør jeg det? Jeg må ærlig innrømme jeg syns det er vanskelig da hun er ei tynn lita flis.

Noen gode råd?

Anonym poster: 53ff4f3b049703f5730c83362467dc4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bestikke med at om hun spiser så får hun se film etterpå feks.

Skrevet

Her i huset kan vi sette på musikk og ha stearinlys på bordet, jenta vår synes det er kjempestas :)

Skrevet

Har ikke hatt samme problem som dere, men ser når vi har hatt andre "uvaner" som vi har måttet kvitte oss med (feks smokkbruk på dagen), så har det beste vært å bare kutte det ut og ikke bruke tid på å avvenne. Er hun gammel nok til å forstå, så ville jeg også snakket med henne og sagt at det blir film senere eller noe i den duren, og pass på å gjennomfør det du har sagt selv om jenta di har glemt det da ;)

Anonym poster: 7c110364e33adfafeb07970a5b63ea67

Skrevet

Litt utenfor tema, men hva veier ungen og hvor høy er hun?

Lurer for jeg har også små unger.

Anonym poster: 8348ab84053b4ae8c0d5d2da1e9af72b

Skrevet

Hun er akkurat 2 år, så er ikke helt enkelt med forklaringer. Sier til henne at hun må spise først, så får hun se film etterpå. Men, hun slår seg helt vrang, og det ender opp med at hun ikke spiser noe.

Kanskje vi rett og slett må være strenge og bare akseptere at hun ikke spiser? Og kutte ut filmen...

Hun tar vel poenget etter hvert?

Men, så er det det at hun er så tynn da... sukk...

Skrevet

Dytte litt.

Skrevet

Jeg hadde en lita jente som spiste svært lite og var veldig tynn.

Jeg fikk råd av lege om at de ikke er bare hvor mye men hva hun spise som var viktig. Så jeg fikk en del tips til å gjøre det hun spiste mer næringsrikt slik at hun fikk i seg mer næringstoffer selv om hun spiste like lite.

Jeg ville nok ha hørt med helsestasjonen/lege om råd om jeg var deg.

Ellers gikk det seg etterhvert til her ihvertfall, jenta mi spiser greit i dag hun er tynn men ikke undervektig

Anonym poster: db2bb8233b4ca8bbec3aaab769bc87d1

Skrevet

Er det så farlig om hun i en periode trenger avledning for å spise? Hun slutter nok med det etterhvert. Eldste min var også sånn som liten. Uten avledning spiste han kanskje 1 bit, men om han fikk se i en bok eller på film, så kunne han spise en hel skive, for da enset han ikke at vi puttet mat i munnen hans. Det gikk over av seg selv, uten avvenning, da han ble større og skjønte at jo før han hadde spist opp, jo fortere fikk han gå og leke. Nå kommer sommeren snart og måltidene blir mer ute på stranda, i hagen osv, og da er de så mye annet å se på, og det funker dårligere å se på film, så da vil jeg tippe at det sklir over av seg selv.

(Jeg hadde egentlig tenkt å si at de færreste konfirmanter trenger avledning for å spise, men ved nærmere ettertanke så har vel pendelen slått litt tilbake akkurat der. Ungdom i den alderen har mobilen omtrent limt fast til nesa.)

Skrevet

2 åringen her i hus har økt matinntaket MYE etter vi begynte å si:

"Ikke spis opp maten til bamse!" Og når hun tar en bit sier vi: "Neeeei!!"

Jeg elsker effekten av omvendt psykologi ;-)

Skrevet

Nei, det er ikke noen krise at hun må ha litt avledning. Syns bare det er en litt dum uvane og måtte se film til nesten alle måltider. Prøvde å tenne lys i dag, og det var interessant en liten stund ;-)

Hun har jo som sagt alltid vært uinteressert i mat, så det er vanskelig å gå henne til å bare sitte der med maten. Men, jeg håper det går seg til, som noen av dere sier, av seg selv ettersom hun blir eldre.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...