CarmaCameleon Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Jeg er fullstendig klar over alle trådene jeg har her inne som omhandler min angst for å kaste opp, men det er viktig for meg å poengtere at det å ha et sted å søke etter erfaringer på er utrolig viktig. Jeg er nå gravid, og har klart meg helt fint uten å kaste opp - noe jeg visste at jeg ville gjøre, ettersom jeg ikke har kastet opp på mange, mange år (sist gang var jeg 7 år gammel). Det jeg lurer på er rett og slett sjansen for å kaste opp i forbindelse med fødsel, VS sjansen for å kaste opp i forbindelse med keisersnitt, om noen har erfaringer å komme med? Jeg vil helst ikke ha noen diskusjoner rundt hvorfor jeg burde styre unna KS uansett - angsten min bestemmer dessverre i denne situasjonen, og inntrykket jeg har fått av helsevesenet er at dette er noe jeg må bestemme selv og føle på selv med tanke på angsten, så ikke mye hjelp å få med tanke på valg der. Håper noen vil ta seg tid til å svare, og ikke diskutere hvorvidt dette er en rasjonell angst eller ikke - tro meg; jeg kan garantere at jeg syns denne type angst er mye mer idiotisk enn det dere syns likevel, men det er fint lite jeg kan gjøre med det dessverre.
MegOgSkjønningen Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Hei. Jeg var kvalm under fødselen, men kastet ikke opp. Har ikke tatt keisersnitt, men diverse andre operasjoner og jeg blir veldig kvalm og kaster alltid opp da. Vil tro at dette er veldig individuelt, men jeg ville nok valgt å prøve vanlig fødsel da dette i utgangspunktet er bedre for både deg og babyen. Det finnes også kvalmestillende du kan få selv om du er gravid, det er mulig du kan gjøre avtale med fødeavdelingen om å få dette hvis du vanligvis reagerer på smerter med å bli kvalm (det vet du best selv). Kanskje det å haden tryggheten vil kunne hjelpe deg til å takle tanken på en vaginal fødsel bedre? Lykke til!
CarmaCameleon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har aldri blitt kvalm av smerter eller lignende, har gått igjennom kraftig hjernerystelse, flere beinbrudd (håndledd, fot, bekken, kragebein og halebeinet har jeg brukket tre ganger) uten å kaste opp. Har aldri hatt norovirus (omgangssyken) heller, og jeg vet at det skal utrolig mye til før jeg kaster opp - det har jeg bare gjort tre ganger i hele mitt liv, aldri etter barneskolen Likevel er denne angsten der for å plage meg hver eneste dag. Jeg innbiller meg at jeg er dårlig, og får panikk fordi jeg tror jeg må kaste opp - noe som aldri har skjedd. Jeg har hatt denne angstlidelsen fra jeg var rundt 8-9 år gammel (uviss grunn), og har tidligere måttet gå på medisiner (både forebyggende og beroligende) - dette har jeg unngått i 4 år nå ettersom jeg har blitt mye bedre (ellers hadde jeg jo aldri turt å bli gravid), men tanken på at babyen må ut er nesten like grusom som tanken på at jeg kunne bli morgenkvalm.. Grusomt valg å måtte ta uten å vite hva som vil være det beste rent angst-messig..
magica fra tryll Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Har aldri kastet opp under fødsel. Har født vaginalt 4 ganger. Holdt på å kaste opp under ks pga blodtrykksfall:(
Neffi78 Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Jeg har heller ikke kastet opp under fødsel. Og ut i fra det du forteller om tidligere erfaringer med smarte, så ville jeg tro at du ikke kommer til å kaste opp under en fødsel. Ville tro at sjangsen er litt større ved KS siden du kan reagere på medisinene du får. Endret 27. mars 2013 av Neffi78
CarmaCameleon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2013 Er det vanlig å be om å få kvalmedempende (selv om jeg egentlig ikke er kvalm en gang..) intravenøst eller noe? På grunn av angsten sliter jeg også med å svelge tabletter større enn p-piller (når jeg var liten og skulle ta paracet brakk jeg meg fordi jeg ikke fikk den ned med første supen med vann), så det føles så umulig alt sammen.. Har klart å ta postafen ved reiser (nei, blir egentlig ikke reisesyk heller, men tar alltid reisesyketabletter likevel), men noe sterkere hadde kanskje vært greit.. Og dere som har vært igjennom fødsel; hadde dere klart å drikke litt innimellom? Bare små super? Det hjelper sånn på angsten min å drikke bittelitt men ofte, men usikker på om det i det hele tatt er fysisk mulig med en så enorm påkjenning som det en fødsel er?
magica fra tryll Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Ja, jeg har klart å drikke litt under fødsel hele tiden.
Thalila Skrevet 27. mars 2013 #9 Skrevet 27. mars 2013 jeg kastet opp 1 gang før pressriene etter å ha drukket en del vann.
Madolyn Skrevet 27. mars 2013 #10 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har født 1 gang og var overhodet ikke kvalm selv om jeg opplevde smertene som umenneskelige. Kastet ikke opp selv om jeg brukte over en time på utdrivingsfasen, da lå jeg stort sett og presset og presset men ingenting ville komme ut hverken i den ene eller andre enden ;-) Var mye mas om at de ville jeg skulle drikke saft osv underveis, tviler sterkt på at noen vil hindre deg i å drikke om du ønsker det. I forbindelse med en så stor operasjon som keisersnitt så vil du ha behov for sterke smertestillende, dvs opioider, og da er kvalme en ganske vanlig bivirkning. Siden du fra før takler moderate smerter bra så hadde jeg gått for vaginal fødsel. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger :-)
CarmaCameleon Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2013 Kvalmestillende i stikkpiller? Wow, det har jeg aldri hørt om før faktisk Tar paracet i stikkpillere når jeg MÅ (har tatt smertestillende 5-6 ganger i løpet av hele mitt liv, kun i sammenheng med hjernerystelse, bekkenbrudd og tredje gang jeg brakk halebeinet - som jeg kan huske i alle fall, hva foreldrene mine har gitt meg som svært ung husker jeg selvfølgelig ikke), men å svelge pillere har jeg aldri klart.. Men vil de virkelig gi stikkpillere under fødsel? Det kommer vel ut igjen ganske kjapt når jeg begynner å presse
Neffi78 Skrevet 28. mars 2013 #12 Skrevet 28. mars 2013 Kvalmestillende tabletter er på størelse med postafen tableten. Så hvis du klarer å svelge den så klarer du nok å svelge afipran eller zofran. Zofran kan man også få i smeltetablett( smelter på tungen)
Ønsker spire <3 Skrevet 28. mars 2013 #13 Skrevet 28. mars 2013 Jeg fødte vaginalt, ble kun kvalm pga lystgassen, ikke pga smertene. Tror ikke det blir lystgass på meg denne gangen. Klarte også å drikke småslurker innimellom riene. håper du finner ut av hva som blir rett for deg, lykke til!
Foccacia Skrevet 28. mars 2013 #14 Skrevet 28. mars 2013 Enig med hun over, ble kun kvalm av lystgassen. Og den får man vel ikke så mange steder lenger. Drakk litt og litt gjennom hele fødselen jeg.
CarmaCameleon Skrevet 28. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 28. mars 2013 Uff, dere veier virkelig mer opp for fødsel enn KS.. Det jeg er redd for med fødsel er: - Kaste opp pga. smertene i seg selv (selv om jeg aldri har reagert slik på smerter før har jeg jo aldri vært igjennom en fødsel!) - Kaste opp av evt. epidural (enten pga nålen selv om jeg ikke reagerer på nåler, eller fordi det er morfin i den) - Kaste opp når jeg får 8 cm åpning, har hørt at dette er et punkt som trigger kvalmesenteret i hjernen. - Kaste opp fordi fødselen tar lang tid og jeg blir utslitt. Det jeg er redd for med ks er: - Det å kjenne at noen herjer i magen, selv om det ikke er vondt. - Medisinene etterpå. - Epiduralen. - Smertene etterpå fordi jeg nekter morfin, vil kun ha paracet stikkpillere som smertestillende. Åårrhh, babyen må jo ut på en eller annen måte..
DaTuMa Skrevet 28. mars 2013 #16 Skrevet 28. mars 2013 Har du gått til samtaler på sykehuset ditt? Jeg har også fødselsangst og skal gå til samtaler på sykehuset for å planlegge sånn at det skal bli best mulig for meg under fødsel.
mamma i november!(2005) Skrevet 28. mars 2013 #17 Skrevet 28. mars 2013 Aldri kastet opp under fødsel... gjorde det etter på første grunnet for høy dose på lyst gassen...denne gangen gikk det helt fint men har kastet opp etter operasjon vær gang grunnet reaksjon på medisiner... sist operasjon ba jeg om kvalme stillende å fikk det intravenøst.... mine fødsler har vart 24 timer første gang, 1time og 15 andre gang ... sliter selv mye med angst,(ikke akkurat for og kaste opp selv om jeg virkelig hater det) men tror det at under en fødsel så får en gjerne ikke tid til å tenke så mye på angsten for Max blir liksom opptatt av alt annet... men vil tro at om du snakker med jm så står di nok klar med kvalme stillende intravenøst til deg di har fulgt alt i forhold til mine angst problemer...
foffen fo Skrevet 28. mars 2013 #18 Skrevet 28. mars 2013 Kjære voicott. Jeg har samme problem som deg når det kommer til angst for å kaste opp eller bli smittet av den skuten. Jeg har heller ikke vært syk siden barneskoln..innbiller meg innimellom at jeg er kvalm osv,men har fått kvalmestillende hos legen. Jeg er inne i mitt 2 svangerskap. Når jeg fødte for 6 år siden gikk alt som smurt..ingen kvalme og oppkast. Vi som har denne angsten klarer oss igjennom fødsel uten oppkast..når vi klare oss uten å bli smittet så tror jeg ikke du skal bekymre dæ for oppkast under fødseln. Si ifra til jordmor at du har angst for dette så hjelper hun deg gjennom denne spykiske delen under en fødsel..berolige og evnt kvalmestillende. Tror du kan ta det helt med ro. Jeg har diagnosen emetofobi som d kalles fint på fagspråket. Masse lykke til! Vet akkurat hvirdan du har det:-)
CarmaCameleon Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #19 Skrevet 29. mars 2013 Foffen to: Ååhh, vi er flere!! Hehe, det vet jeg egentlig at vi er, jeg er medlem av en stor gruppe på Facebook som heter Emetophobia (om du har lyst kan du godt sende meg en PM, så kan jeg legge deg til der hvis du ønsker det, veldig fin gruppe som alltid har gode råd), men likevel føles det helt utrolig å høre om andre som har det samme. Tusen, tusen takk for alle gode svar - jeg setter så enormt stor pris på det. Og for første gang har jeg ikke fått en eneste kommentar om at angsten er teit og irrasjonell, og at jeg er dum som blir gravid om det er så ille Så igjen; tusen takk. Det betyr mer enn dere aner Det med kvalmestillende intravenøst har jeg tenkt litt på, men jeg ser for meg at både armer og bein (vel, kanskje ikke bein..) er over alt under en fødsel, så er det i det hele tatt forsvarlig å sette noe som helst intravenøst da? Ser for meg at jeg hadde revet den ut på en eller annen måte
Foccacia Skrevet 29. mars 2013 #20 Skrevet 29. mars 2013 (endret) De fleste som føder får en veneflon i handa, hvis det skulle bli behov for væske eller andre ting som riestimulerende, kvalmestillende osv. Selvom fødselen et vond har man kontroll på hender og bein Jeg fikk både væske og riestimulerende, tror det er ganske vanlig å iallefall få væske. Endret 29. mars 2013 av Pus med støvler venter # 2
Neffi78 Skrevet 29. mars 2013 #21 Skrevet 29. mars 2013 De fleste som føder får en veneflon i handa, hvis det skulle bli behov for væske eller andre ting som riestimulerende, kvalmestillende osv. Selvom fødselen et vond har man kontroll på hender og bein Jeg fikk både væske og riestimulerende, tror det er ganske vanlig å iallefall få væske. Du skriver at de fleste på veneflon når de skal føde, men det var velllitt overdrevet vell. Jeg har ikke fått det på mine to. Og de aller fleste jeg kjenner har heller ikke fått det.
Foccacia Skrevet 29. mars 2013 #22 Skrevet 29. mars 2013 Hmm, de fleste jeg kjenner har fått. Men poenget var iallefall at det ikke er noe problem med i.v kobla på ved fødsel.
Madolyn Skrevet 29. mars 2013 #23 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Det med kvalmestillende intravenøst har jeg tenkt litt på, men jeg ser for meg at både armer og bein (vel, kanskje ikke bein..) er over alt under en fødsel, så er det i det hele tatt forsvarlig å sette noe som helst intravenøst da? Ser for meg at jeg hadde revet den ut på en eller annen måte Jeg fikk veneflon på slutten for å få riestimulerende middel. Slangen til medisinposen var ikke i veien. Om du kun skal ha kvalmestillende så gis det som en liten dose rett i veneflonen via sprøyte, så da er du uansett ikke koplet til noen ledninger eller stativ :-) Endret 29. mars 2013 av Madolyn&Muffin
foffen fo Skrevet 29. mars 2013 #24 Skrevet 29. mars 2013 Voicott: har sendt deg pm:-) Di få gangene jeg har hatt bruk for veneflon har jeg sport om å få embla på først(bedøvelses plaster så du ikke kjenner at dem setter veneflon) Har vært i narkose en gang for 3 år siden pga blindtarmbetennelse å da spyr jo di aller fleste,men jeg spydde ikke i d hele tatt og ikke ble jeg kvalm etter oprasjon heller..fikk kvalmestillende intra. Så tror vi kan ta d knakende m ro:-) Men angsten for at disse tingene skal skje er jo der førde:-P
Novemberbaby-nr2<3 Skrevet 29. mars 2013 #25 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har masse negativt å si om ks etter sist. Og jeg ble utrolig kvalm på operasjonsbordet, like før jeg kastet opp. Ved en vanlig fødsel klarer du ikke å fokusere på om du er kvalm eller må kaste opp! Anbefaler deg å prøve vanlg fødsel;) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå