Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Og det er irriterende. Feks: Han sier til folk over sms/Facebook osv at han er så solbrent at han ikke får sove (vi har vært i syden) sannheten er at han er lett rød. Han kan si at folk holdt på å le seg i hjel når han fortalte noe, når de såvidt lettet på smilebåndet. Han overdriver veldig med historier osv.. Han kan si mange rar ting som ikke er sanne. Jeg har ikke tatt han i å lyve om noe alvorlig, men allikevel. Er det normalt å lyve om småting? Anonym poster: 3a120f9379e2a4c32336cd7b75ca33a0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Er vel normalt at menn overdriver sånne små bagateller. Han liker vel å få oppmerksomhet og derfor må overdrive litt. Anonym poster: ea620c9ff8c55bbcdc1083d0b58f80f8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 det er ikke å lyve men å overdrive Anonym poster: 0100e3944a0759c5af1849db9b35da89
Gjest Sandra M. Gilbert Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Han har nok bare dårlig selvtillit, stakkars.
Gjest Antarctica Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 Når mannen min har sett folk smile eller le av noe, blir det verre for hver gang han forteller om det. Først lo de, så skoggerlo de, så lo de så tårene trillet, så lo de seg nesten i hjel. Han liker å smøre litt tjukt på. Og så blir anekdoten stadig bedre på den måten... Selv ville jeg nok også ha vært dekket av blemmer, forbrent, skåldet, døden nær og totalt hudløs på facebook selv om sannheten lå nærmere "griserosa". I min omgangskrets er det normalt å peise litt på... Syns heller du er lovlig firkanta om du ikke lar ham skryte på seg flere vabler enn han har, på facebook er vi jo alle en lett redigert versjon av virkeligheten.
Kliko Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Ganske normalt tror jeg. Får de en torsk på to kilo på kroken, så er det etter ti fortelling i nærheten av en hai
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Blir litt som fiskehistorier det der, fisken blir større jo flere ganger historien fortelles. Men skjønner det er irriterenes. Min ex jugde støtt og stadig om små tullete ting han og men det var ikke på samme måte som din, mer sånn han påsto at han hadde bodd i et land i 5 år når han hadde vært der bare 2, eller jugde om at han hadde pusset tennene hvis jeg minte han på det på vei ut døra, (for så å ta seg i det å gå å pusse tenna.) Si at han hadde vasket gulvet når det var helt tydelig at han ikke hadde vasket det, nei ikke engang ryddet og jeg tross alt sto der og kunne se det. Anonym poster: 6252083a5005045a97daba7c6e0f08a3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #8 Skrevet 27. mars 2013 Lyve/overdrive, potet potet spør du meg.. Jeg kan ikke skjønne hva slags venner dere har om det er normalt å lyve om slike ting. Hva er vitsen? Jeg har aldri sett på Facebook som et "redigert liv", for igjen, hva er vitsen? Hva i alle dager er vitsen med å late som at man er mer solbrent enn man faktisk er? Er det noen som treffer typen i morgen, så ser de jo tydelig at han ikke er så solbrent... Og joda, han lyver. Han kan lyve om mange småting.. Og det irriterer meg, samme hvor firkantet det er. Anonym poster: 1cfc5d7fa0045d7bbe1f7d04630d07b1
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #9 Skrevet 28. mars 2013 Man kan vel være så solbrent at man ikke får sove selv om man "bare" er rosa? Jeg synes det er kjempevondt jeg... Anonym poster: 377cd6d2cbe5e724a3478bef4af3a657
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #10 Skrevet 28. mars 2013 Synes ikke det er så alvorlig. Men når folk avslører løgnen/overdrivelser - da blir det pinlig. Jeg var ofte flau på min ex' vegne, for han holdt på sånn og jeg tenkte at når jeg ser/hører at det ikke stemmer, så gjør alle andre det også... Anonym poster: 1a0ada80e41401aaee5c05a006082ad2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #11 Skrevet 28. mars 2013 Min mann er lik, og jeg er litt flau. Anonym poster: 5b94805fe2b044765f85475a446e6033
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #12 Skrevet 28. mars 2013 Sånn var eksen min også. Noen eksempler: Vi hadde vært på hyttetur, og været var ræva hele turen utenom en dag. Vi var der ei uke. Vi hadde drukket litt en dag, men ble ikke fulle. Til kameratene fortalte han at været hadde vært knall hele uka. Det hadde vært 30 grader og sol hver dag. Og vi hadde hatt den store festen og blitt dritings. Øh, nei, det stemte ikke... Han hadde vært på skautur til ei hytte sammen med en kamerat, bare de to. Jeg snakket med han på tlf på kvelden. Ifølge han hadde de hatt en megastor fest med naboene (ingen naboer i mils omkrets), og det hadde vært såå kult. Kompisen hans bare ristet på hodet. Faren hans var norgesmester i all mulig skisport. Øh, nei. Faren har en ryggskade han har hatt siden han var 15 og har aldri kunne gått på ski som Petter Northug. Det har faren fortalt meg selv, han har store problemer med å bevege seg. And the list goes on... Jeg er glad han er en eks. Han var utro hele forholdet vårt og løyv om alt Anonym poster: dd695eef054bc2276adaa96447c6e82c
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #13 Skrevet 28. mars 2013 Helt normalt vil jeg si, mannen legger også alltid på litt. Men lyver ikke om viktige ting! Anonym poster: 2885d066e941ccda9b68a245f7dedbad
Gjest Antarctica Skrevet 29. mars 2013 #14 Skrevet 29. mars 2013 Lyve/overdrive, potet potet spør du meg.. Jeg kan ikke skjønne hva slags venner dere har om det er normalt å lyve om slike ting. Hva er vitsen? Jeg har aldri sett på Facebook som et "redigert liv", for igjen, hva er vitsen? Hva i alle dager er vitsen med å late som at man er mer solbrent enn man faktisk er? Er det noen som treffer typen i morgen, så ser de jo tydelig at han ikke er så solbrent... Og joda, han lyver. Han kan lyve om mange småting.. Og det irriterer meg, samme hvor firkantet det er. Anonym poster: 1cfc5d7fa0045d7bbe1f7d04630d07b1 Kan godt hende han gjør det, men i eksemplene her er det ikke juging, men overdrivelser det dreier seg om. Kanskje han liker seg best med et publikum, og vil underholde dem litt? Senest i kveld har jeg sittet og hørt samboeren min og en venn av ham, samt vennens familie, sitte og mimre om en felles ferie de har hatt. Har hørt om den før, og i kveld minte jeg ham på at hver gang han snakker om ferien blir været bedre, ekskona hans surere og ølet billigere. Og alle var helt enige! De bare lo, for det er nemlig ikke noe poeng i å gå inn og korrigere deres historier med "jaja, hun var jo ikke sur hele uka, bare 5 av dagene" eller "nå må jeg rette på deg, det kostet faktisk 19 kroner halvliteren og ikke 17 som du nå påstår." Dynamikken i historiefortellingen dør av det, og jeg, som tilhører, trenger jo egentlig ikke faktakunnskap om en reise de hadde i 2007. Men de to, sammen, trenger konsolideringen av sin felles historie. Spør samlivsterapeutene, les Sissel Gran; all sier: de parene som gjenforteller sin felles historie med en "samleversjon" der de begge fyller ut deler, er de som er mest samkjørte og har mest sjanse for å lykkes i terapien. Kan ikke det samme gjelde for venner? Er ikke venners relasjon også summen av oplevelsene, slik de velger å gjenoppleve dem? Når HI føler så sterkt for å rette på mannens versjon av hendelsene, kjenner jeg meg igjen - fra da jeg var 11 og syntes foreldrene mine alltid overdrev eller gjenfortalte unøyaktig. Men jeg har seinere sittet og hørt på ektepar som korrigerer hverandre uten stopp, der det ble en lang debatt om hvorvidt deres venninne fikk et blåbærblad eller et tyttebærblad i halsen. En av dem sitter sikkert på sannheten. Men det de forteller oss, tilhørerne, er ikke historien om hvordan det går når man renser bæra dårlig. De forteller historien om to smålige mennesker som bruker sine krefter på å være bedre enn partneren. Sorry, dette ble langt, og litt overkanten engasjert. Men kommunikasjon er så mangt, og fakta er bare en liten del av det....
Vogndilla Skrevet 29. mars 2013 #15 Skrevet 29. mars 2013 Er vel normalt at menn overdriver sånne små bagateller. Han liker vel å få oppmerksomhet og derfor må overdrive litt. Anonym poster: ea620c9ff8c55bbcdc1083d0b58f80f8 Er det virkelig "normalt" i din omgangskrets at menn lyver og overdriver når de forteller ting? For meg er dette helt unormalt og jeg hadde aldri klart å forholde meg til en person som kommer med små løgner hele tiden.
Puma - sprekker snart! Skrevet 29. mars 2013 #17 Skrevet 29. mars 2013 Lyve/overdrive, potet potet spør du meg.. Jeg kan ikke skjønne hva slags venner dere har om det er normalt å lyve om slike ting. Hva er vitsen? Jeg har aldri sett på Facebook som et "redigert liv", for igjen, hva er vitsen? Hva i alle dager er vitsen med å late som at man er mer solbrent enn man faktisk er? Er det noen som treffer typen i morgen, så ser de jo tydelig at han ikke er så solbrent... Og joda, han lyver. Han kan lyve om mange småting.. Og det irriterer meg, samme hvor firkantet det er. Anonym poster: 1cfc5d7fa0045d7bbe1f7d04630d07b1 Kan godt hende han gjør det, men i eksemplene her er det ikke juging, men overdrivelser det dreier seg om. Kanskje han liker seg best med et publikum, og vil underholde dem litt? Senest i kveld har jeg sittet og hørt samboeren min og en venn av ham, samt vennens familie, sitte og mimre om en felles ferie de har hatt. Har hørt om den før, og i kveld minte jeg ham på at hver gang han snakker om ferien blir været bedre, ekskona hans surere og ølet billigere. Og alle var helt enige! De bare lo, for det er nemlig ikke noe poeng i å gå inn og korrigere deres historier med "jaja, hun var jo ikke sur hele uka, bare 5 av dagene" eller "nå må jeg rette på deg, det kostet faktisk 19 kroner halvliteren og ikke 17 som du nå påstår." Dynamikken i historiefortellingen dør av det, og jeg, som tilhører, trenger jo egentlig ikke faktakunnskap om en reise de hadde i 2007. Men de to, sammen, trenger konsolideringen av sin felles historie. Spør samlivsterapeutene, les Sissel Gran; all sier: de parene som gjenforteller sin felles historie med en "samleversjon" der de begge fyller ut deler, er de som er mest samkjørte og har mest sjanse for å lykkes i terapien. Kan ikke det samme gjelde for venner? Er ikke venners relasjon også summen av oplevelsene, slik de velger å gjenoppleve dem? Når HI føler så sterkt for å rette på mannens versjon av hendelsene, kjenner jeg meg igjen - fra da jeg var 11 og syntes foreldrene mine alltid overdrev eller gjenfortalte unøyaktig. Men jeg har seinere sittet og hørt på ektepar som korrigerer hverandre uten stopp, der det ble en lang debatt om hvorvidt deres venninne fikk et blåbærblad eller et tyttebærblad i halsen. En av dem sitter sikkert på sannheten. Men det de forteller oss, tilhørerne, er ikke historien om hvordan det går når man renser bæra dårlig. De forteller historien om to smålige mennesker som bruker sine krefter på å være bedre enn partneren. Sorry, dette ble langt, og litt overkanten engasjert. Men kommunikasjon er så mangt, og fakta er bare en liten del av det.... Pashla, kan jeg spørre hva du jobber med, eller utdanning? Kjenner igjen noen av perspektivene dine, og lurte på om det er tilfeldig?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 29. mars 2013 #18 Skrevet 29. mars 2013 Og det er irriterende. Feks: Han sier til folk over sms/Facebook osv at han er så solbrent at han ikke får sove (vi har vært i syden) sannheten er at han er lett rød. Han kan si at folk holdt på å le seg i hjel når han fortalte noe, når de såvidt lettet på smilebåndet. Han overdriver veldig med historier osv.. Han kan si mange rar ting som ikke er sanne. Jeg har ikke tatt han i å lyve om noe alvorlig, men allikevel. Er det normalt å lyve om småting? Anonym poster: 3a120f9379e2a4c32336cd7b75ca33a0 Det er ikke løgner, men skrøner. Er nokså harmløst, men hos noen kan det også være en irriterende uvane.
deterhan Skrevet 29. mars 2013 #19 Skrevet 29. mars 2013 Damen min vet stort sett hva hun prater om, men av og til er hun skråsikker på ting hun ikke har peiling på. Og det er da jeg blir litt sånn oO i ansiktet. Det er da jeg begynner å ta ting med en klype salt, ofte uheldig, pga det meste hun sier er fornuftig når man undersøker det nærmere
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #20 Skrevet 29. mars 2013 Sånn var eksen min også. Noen eksempler: Vi hadde vært på hyttetur, og været var ræva hele turen utenom en dag. Vi var der ei uke. Vi hadde drukket litt en dag, men ble ikke fulle. Til kameratene fortalte han at været hadde vært knall hele uka. Det hadde vært 30 grader og sol hver dag. Og vi hadde hatt den store festen og blitt dritings. Øh, nei, det stemte ikke... Han hadde vært på skautur til ei hytte sammen med en kamerat, bare de to. Jeg snakket med han på tlf på kvelden. Ifølge han hadde de hatt en megastor fest med naboene (ingen naboer i mils omkrets), og det hadde vært såå kult. Kompisen hans bare ristet på hodet. Faren hans var norgesmester i all mulig skisport. Øh, nei. Faren har en ryggskade han har hatt siden han var 15 og har aldri kunne gått på ski som Petter Northug. Det har faren fortalt meg selv, han har store problemer med å bevege seg. And the list goes on... Jeg er glad han er en eks. Han var utro hele forholdet vårt og løyv om alt Anonym poster: dd695eef054bc2276adaa96447c6e82c Jøss! De historiene var veldig kjente for meg. Han het ikke erik vel? Anonym poster: c036aa3753a90313ac6b5bdfbff0b0b6
Magia Skrevet 29. mars 2013 #21 Skrevet 29. mars 2013 Sånn var eksen min også. Noen eksempler: Vi hadde vært på hyttetur, og været var ræva hele turen utenom en dag. Vi var der ei uke. Vi hadde drukket litt en dag, men ble ikke fulle. Til kameratene fortalte han at været hadde vært knall hele uka. Det hadde vært 30 grader og sol hver dag. Og vi hadde hatt den store festen og blitt dritings. Øh, nei, det stemte ikke... Han hadde vært på skautur til ei hytte sammen med en kamerat, bare de to. Jeg snakket med han på tlf på kvelden. Ifølge han hadde de hatt en megastor fest med naboene (ingen naboer i mils omkrets), og det hadde vært såå kult. Kompisen hans bare ristet på hodet. Faren hans var norgesmester i all mulig skisport. Øh, nei. Faren har en ryggskade han har hatt siden han var 15 og har aldri kunne gått på ski som Petter Northug. Det har faren fortalt meg selv, han har store problemer med å bevege seg. And the list goes on... Jeg er glad han er en eks. Han var utro hele forholdet vårt og løyv om alt Anonym poster: dd695eef054bc2276adaa96447c6e82c Dette syns jeg er mer alvorlig enn det HI forteller om, det er regelrett løgner. Skrønene HI forteller om er bare lettere overdrivelser av ting som faktisk har skjedd. Helt harmløst! Liker folk med gode historier, jeg
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #22 Skrevet 29. mars 2013 Å si at det var strålende sol hele uka når det egentlig pissregnet er å lyve. Å si at man er forkullet av forbrenning når man egentlig er lett griserosa er å overdrive. Er enig med Pashla, synes det er kjipt med folk som surt skal ødelegge en god anekdote med å komme med innvendinger om hvordan det EGENTLIG var, hvis det ikke er viktig for historien. Dersom en person kommer med en historie og kjæresten til vedkommende sitter og retter på ham eller henne tenker jeg ikek at den som forteller er en løgner men at den som skal rette på de andre er en kjip, ufyselig person. Overdrivelser er ikek løg, det er ofte en normal dynamikk i sosial omgang, og om man sier at man er sp solbrent at det ryker av den forkullede huden er det ikek meningen at noen imbesiler skal ta dettebokstavelig og så blir fornærmet fordi de har blitt "løyet" til... Fy søren så kjipe triste liv mange her inne må ha! Anonym poster: 454115eeed231c9170cba1e5c936caa3
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #23 Skrevet 29. mars 2013 De jeg kjenner som driver med dette har ikke veldig bra selvtillit og derfor overdriver de alt. Anonym poster: 5c7fe92d0866e4ad972aab21dad5b770
nagini Skrevet 29. mars 2013 #24 Skrevet 29. mars 2013 De jeg kjenner som driver med dette har ikke veldig bra selvtillit og derfor overdriver de alt. Anonym poster: 5c7fe92d0866e4ad972aab21dad5b770 De jeg kjenner som driver med dette er utrolig morsomme, og ingen i min omgangskrets er så blåste at de tar alt bokstavelig. Det overdrives dog ikke bare på egne bragder, men også egne tabber, alt som gjør en historie morsommere.
Gjest Antarctica Skrevet 29. mars 2013 #25 Skrevet 29. mars 2013 Pashla, kan jeg spørre hva du jobber med, eller utdanning? Kjenner igjen noen av perspektivene dine, og lurte på om det er tilfeldig? Må innrømme at akkurat nå underviser jeg bl a i drama... Og har røtter i en del av landet der vi er kjent for å være store i kjeften, så det kan jo være LITT. Av forklaringa! Utover det så er jeg litt nørd på kommunikasjon. Taiming, blikk, kroppsspråk, holdning osv er faglige elementer i drama, men også i fag som har med kommunikasjon å gjøre, f eks i politikkens og reklamens formidlingsteknikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå