Gå til innhold

Hvorfor må man ha sprinkelseng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi kjøpte oss reiseseng til den lille, så begynte vi å lure på hvorfor vi i det hele tatt hadde sprinkelseng. Reisesenga var jo like god den, når vi putta en vanlig madrass oppi, og faktisk bedre på noen områder. Plutselig hadde vi to like gode senger og lurte på hvorfor i alle dager handelsstanden hadde "lurt" oss til å tro at vi måtte ha begge deler. Forstår at sprinkelseng som du kan ha på et høyere plan er lettere helt i starten, men da hadde vi vugge uansett.

Neste gang vurderer jeg å bruke reisesenga fast før "vanlig" seng, istedefor sprinkelseng. Kan noen fortelle meg noen argumenter for at vi IKKE bør gjøre dette? Eller noen andre som kun har brukt reiseseng?

Anonym poster: b5c40f580fbe60b460796fc85579aacd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi barnet får mye bedre luft i en sprinkelseng, da sidene på en reiseseng er tette. Høres kanskje i overkant hysterisk ut, men det er faktisk slik. For det andre er den på langt nær like holdbar, så det er slettes ikke sikkert at den vil holde tiden ut.

Skrevet

Reisesenga vi Har er det netting på begge langsidene, så argumentet med luft er ikke jeg enig i.

Ka fint bruke reisesenga syns jg så lenge man har madrass i

Skrevet

Vi flyttet til et annet land da minste var to mnd. Det var så mye å ordne at seng til han ikke stod øverst på listen. Frem til han var 4 mnd delte han seng med oss, etter det sov han i reiseseng i noen mnd. Dette var faktisk en reiseseng med babydel som hang på toppen, nesten som en vugge eller sprinkelseng på høyeste nivå. Det er ingenting i veien med å bare bruke reiseseng, men jeg begynte etterhvert å føle meg som en dårlig mot fordi barnet mitt ikke hadde ordentlig seng. Helt irrasjonelt, i know, barnet hadde det jo helt fint. Vi kjøpte en fin (brukt) sprinkelseng til slutt. Veldig glad for det. Den er stødigere og mer 'ordentlig'.

Anonym poster: 5209b5041ff4411d69bbe95273cf479c

Skrevet

jeg har kun reiseseng og ekstra madrass i den. kjøpte en av de dyrere og håper den er holdbar. vet om flere som kun har hatt reiseseng og det fungerte utmerket. argumentet med mer luft er jeg ikke enig i jeg heller.

Skrevet

Reisesenga vi Har er det netting på begge langsidene, så argumentet med luft er ikke jeg enig i.

Ka fint bruke reisesenga syns jg så lenge man har madrass i

Vår har også netting på begge sider, så tenker at det bør bli bedre luft da. Er jo det samme når de sover i vogn, der blir det jo litt tett under kalesjen med myggnetting over, men ingen som noen gang har reagert på det som jeg har hørt.

Likevel så ser jeg poenget med at det blir tettere luft, det blir jo som en slags kasse. Men det gjør jo sprinkelsenga også. Når vi hadde den intill veggen så var det bare 1 side som ga bedre luftgjennomstrømning der det var sprinkler (var "vegg" på kort og langside). Det blir jo også litt som en kasse.

Sprinkelsenga vår virker også veldig solid. Sikkert ikke like solid som en sprinkelseng da, men den slås jo ikke opp og ned hver dag selv om det er en reiseseng så skulle jo tro at den holt til en unge til.

Anonym poster: b5c40f580fbe60b460796fc85579aacd

Skrevet

Netting gir langtfra like mye luft som åpne sider med spiler. Er bare å google litt det, for å finne info.

Skrevet

Hadde vært redd reisesenga skulle ha smekka sammen jeg da

Anonym poster: 36ce74c7004c326a08f0e96904381828

Skrevet

Tror reiseseng er en fin løsning, men spørsmålet er om hvor godt den holder når barnet begynner å nærme seg 2 år og gjør sitt beste for å bruke den som treningsstudio, klatre ut av den, og generelt riste den i stykker! Og ja, det er da man virkelig TRENGER en trygg seng som ungen ikke kommer seg ut av!

Anonym poster: 5f6fe186ec54e19ea381377f62c4d4f7

Skrevet

Til et spedbarn er det sikkert ok, men når barnet runder året og reiser seg, rister i sidene på den, lener seg på kantene og klorer i nettingen, da er den på langt nær like solid og stødig som en sprinkelseng.

Vi har fire barn og har brukt samme sprinkelseng til alle sammen, bare byttet madrassen. En reiseseng hadde neppe holdt seg akkurat like fin og stødig etter så mange års daglig bruk av fire små "apekatter".

Anonym poster: 9665006bb948d2d4ca23a6f5ac9deba1

Skrevet

Fordi min 2-åring mest sannsynlig hadde velta hele greia;)

Skrevet

Jeg synes det er lettere med en sprinkelseng, fordi den kan heves slik at en ikke må bøye seg så mye. Veldig kjekt når babyen er liten. Men ellers har vi også brukt reisesenga mye, men mest på hytta da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...