Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Har sete/skråleie og skal på ny vurdering om 2 uker. Da er jeg 37 uker. De vil ikke forsøke vending pga placenta accreta. Men jeg vet at flergangsfødende kan fosteret snu seg tett opptil termin og at de kan feste seg veldig sent. Men hva om de bestemmer keisersnitt for sent? Så lenge det er sete og skråleie får jeg ikke føde vaginalt (un ligger med setet på hoftekammen min og resten i skrå oppover). Og hun har ligget slik i 10 uker nå. Hun har aldri ligget i hodeleie. Sist gang gikk jeg i fødsel en uke før tiden. Og er redd for at jeg skal ende i fødsel uten en plan fordi de vil vente og se til siste liten..... Anonym poster: 902564c8767d3531232e60cee11a3671
Ønsker3gull Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Jeg hadde nok ringt ganske raskt og snakket med dem og akkurat det du sier der.. at du fødet 1 uke før termin forrige gang og at du er redd at det at man venter til "siste liten" kan gjøre at du går i fødsel og at det blir et akutt keisersnitt. Når du har kommet så langt som dette, uke 37, så er det jo sjelden barnet snur seg selv! Så hvorfor venter de? hva venter de på?!? Jeg hadde nok presisert akkurat det og bedt dem om å ta en avgjørelse snart. De kan ikke bare sitte og vente heller.. og hvor lenge har de liksom tenkt å vente? til du får rier? DET synes jeg i tilfelle er drøyt og ikke snilt hverken for deg eller barnet! Nei... ring og mas litt du. Vær litt fortvilet og vis dem hvor oppgitt og engstelig du er for å gå i fødsel av deg selv før de klarer å bestemme seg.. så får du bare håpe de hører på deg! Lykke til! Uansett så har du jenta di der hos deg veldig snart:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 Jeg hadde nok ringt ganske raskt og snakket med dem og akkurat det du sier der.. at du fødet 1 uke før termin forrige gang og at du er redd at det at man venter til "siste liten" kan gjøre at du går i fødsel og at det blir et akutt keisersnitt. Når du har kommet så langt som dette, uke 37, så er det jo sjelden barnet snur seg selv! Så hvorfor venter de? hva venter de på?!? Jeg hadde nok presisert akkurat det og bedt dem om å ta en avgjørelse snart. De kan ikke bare sitte og vente heller.. og hvor lenge har de liksom tenkt å vente? til du får rier? DET synes jeg i tilfelle er drøyt og ikke snilt hverken for deg eller barnet! Nei... ring og mas litt du. Vær litt fortvilet og vis dem hvor oppgitt og engstelig du er for å gå i fødsel av deg selv før de klarer å bestemme seg.. så får du bare håpe de hører på deg! Lykke til! Uansett så har du jenta di der hos deg veldig snart:) Tusen takk, skal si fra om dette på kontrllen om 2 uker. Blir så stressa av dette leiestyret og spesielt når det er umulig å føde i skråleie...... Anonym poster: 902564c8767d3531232e60cee11a3671
Kanelbulle Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 På Ullevål venter de til alltid til uke 38 med å gjøre siste UL og sette dato for ks - barnet kan nemlig gjerne snu seg frem til dess. Praksis for ks-dato på Ullevål er 7 dager før termin. Skulle fødselen begynne før det er det ingen panikk, da kommer du bare inn ved første tegn og går føre i ks-køen (fikk jeg fortalt sist). Min fastlege ringte Ullevål da jeg var i uke 37 og fikk ordnet time til meg. Jeg ville gjerne komme samme uke, men de var harde på å vente til uke 38.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 Det er ikke noe problem, går du i fødsel tar de keisersnittet med en gang.... På sykehuset her setter de ikke dato mer enn 10 dager før termin om det ikke er fare for liv eller helse. Jeg har født 13 og 17 dager før termin tidligere og fikk snitt-dato 10 dager før termin med siste. Fikk bare beskjed om at jeg skulle komme med en gang om fødselen startet også kom jeg foran i køen den dagen (blir et hastesnitt). 15 dager før termin gikk vannet mitt og riene begynte, dette var klokken ni om kvelden. Halv ti ble det keisersnitt, ikke noe stress eller kav, var jo ikke noe katastrofesnitt, jeg kunne bare ikke føde dette barnet vaginalt. Det gikk helt fint altså, de har anestesileger og kirurger på vakt hele døgnet og fremskynder bare snittet ditt om fødselen starter. Var en veldig fin opplevelse for min del, alle synes det er så koselig med en sånt keisersnitt hvor det er ikke er livsfare og bråhast. Både anestesilege, kirurg og sykepleiere var så blide og hyggelige. Anonym poster: 8041c2fa46dbf2577f34d0ac189a1f41
Ønsker3gull Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Jeg hadde også keisersnitt ved siste fødsel. Fordi hun lå i seteleie. Jeg synes derimot det er tull jeg da å måtte vente til det lengste hvis man vet at babyen ligger i et leie man ikke får gjort noe med. Ok.. ser den med at kaaanskje babyen endrer leie ganske sent, så skjønner at det kan være en grunn, men;) En annen ting: planlagt keisersnitt ER annerledes enn hastesnitt.. bare så det er sagt! Jeg hadde planlagt og var i myyye bedre form enn de tre andre som måtte få hastesnitt(selv om det ikke var katastrofesnitt på noen av dem). Men det kan kanskje også variere fra person til person.. men jeg synes det var litt rart at jeg som hadde planlagt var i totalt annerledes form enn de tre andre som måtte ha hastesnitt da må jeg innrømme. Tror det er forskjellig hva man praktiserer fra sykehus til sykehus når de gir ut datoen for snittet. Jeg skal ha planlagt keisersnitt denne gangen også, og siden det var planlagt for to måneder siden så fikk jeg datoen her om dagen fra sykeshuset slik at jeg kan få søkt om permisjon tre uker før snittet. Jeg er nå i uke 28 og vet at det nok er litt tidlig å få vite datoen. Samtidig synes jeg det er merkelig av sykehus som har planlagte keisersnitt å ikke gi ut datoen.. det er jo planlagt! Men.. igjen.. jeg tror det avhenger litt av vaktplanen deres også. Tror forresten ikke det er vanlig å få snitt tidligere enn uke 38. Babyen har det best i magen så lenge som mulig. Vel, vel.. lykke til ivertfall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå