Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp på kontroll og målte ganske høyt blodtrykk 140/90. Jordmor mente først at jeg burde på ny kontroll om et par dager, men siden urinprøven var fin sa hun at jeg ikke trengte å komme tilbake før om en uke. Er 40 uker. Blir jo litt bekymret likevel, er det noe mulighet for at jeg har svangerskapsforgiftning uten at det vises på urinen? Har mye vann i kroppen.

Anonym poster: 5123755730bd93489f950c4f51f9e8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det helt med ro! Det er høyt, men ikke SÅ høyt! 90 i undertrykk er den nedre grensa på det de karakteriserer som forhøyet blodtrykk. Jeg gikk sånn i over en mnd men det økte gradvis. I uke 37+0 på dagen ble jeg kuret i gang. Blodtrykket var da 170/112 hele tiden og jeg hadde ligget på sykehuset i en uke med dette. Siden du er 40 uker nå å fødeklar, regner jeg ikke med at blodtrykket ditt rekker å bli et "problem". Jeg hardere heller ikke proteiner men myyyyyye vann i kroppen. Masse lykke til! Ikke stress med det, det kan forhøye blodtrykket enda mer ;)

Skrevet

Nei, du har ikke preeklampsi uten proteiner i urinen.

Det du har heter svangerskapsindusert hypertensjon. Altså forhøyet blodtrykk som følge av svangerskapet. Det gir en økt risiko for at du skal få proteiner i urinen, og dermed preeklampsi, men det er ingen absolutt. Jeg mener risikoen for det ligger på rundt 25% - men så langt på vei vil du ha gode muligheter for at barnet fødes lenge før det skjer.

Om du er urolig, kan du kjøpe urinsticks på apoteket og sjekke for proteiner selv.

Anonym poster: 4f02f0318f3b629fdd1a9f0a79a70abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...