Gå til innhold

Sykemeldt pga utbrenthet e.l. -

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det flaut eller dumt eller akseptert på noe vis?

Hvis man er sykemeldt av legen, enten helt eller delvis og gjerne kommer gradvis tilbake i jobb....Man har forskjellige årsaker til sykemeldingen (det er jo legen som har gitt den av en grunn), der hoveddiagnosen for allmennheten er "sliten" - hva tenker folk rundt? Tenker de herregud, sliten av jobben i en alder av __, h*n har jo ikke jobbet så lenge osv... Eller tenker de at de skjønner eller tenker at det er greit - slitsom jobb, små barn hjemme etc.?

Nå ligger det jo under at det er "alt for enkelt å få sykemelding" nå til dags, men legen gir den jo av en grunn...

Synspunkter?

Anonym poster: a4382805e739fa95849cce248b17f5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror "sliten" er en lite akseptert sykmeldingsårsak blant mange.

Og så tror jeg det generelt lønner seg å holde kjeft om hva man feiler overfor de fleste, om diagnosen er i sjangeren utbrent-deprimert-lett psykisk sykdom e.l.

Anonym poster: fdbe1f7de923ff12e8a8486dcdb3445b

Skrevet

Jeg er sykemeldt pga utbrenthet og depresjon ifl legen, har vært hos psykolog og fått diagnosen nevrastemi (mentalt utbrent). Føler egentlig det er lite koselig å fortelle om dette, er egentlig greiere å ha brekt en fot el slik føler jeg det. Men føler egentlig at jeg møter stor forståelse når jeg bare tør å fortelle (noe av) det som ligger under....

Skrevet

Jeg gikk på en smell i fjor sommer, ble sykemeldt for utbrenthet. Da hadde vi bygd hus/holdt på å bygfe hus, tre unger som skulle følges opp på skolen og med fritidsaktiviteter. En jobb med mye press og mye overtid. Til slutt sa kroppen bare stopp. Fikk mye god oppfølging av kollegaene mine, mange gode klemmer av de å de hadde full forståelse for dette.

Nå er jeg i ny jobb å er sykemeldt pga noe legen tror er revmatisme, null forståelse fra noen. Dette er en skjult sykdom så ingen tror meg :-(

Fikk mer forståelse for utbrentheten en nå.

Skrevet

Mye enklere å ha synlige skader dessverre :(

Det er ihvertfall lurt å ta signaler kroppen sender så tidlig som mulig så en slipper langvarig sykemelding. Lurt å høre på legen og tenk over om du takler det ekstra stresset som medfører i det å. jobbe redusert. Kan føre til at du blir mere utmattet.

Hør på legen og ikke på hva andre mener :)

Skrevet

Ikke akseptert av kollegaene mine iallfall, jeg tror det har mye med yrke og arbeidsplass å gjøre.

jeg jobbet i helsesektoren for maange år siden ved siden av studiene, og der var det mer akseptert.

(Kan jo komme av at mange var sykemeldt med slike diagnoser sånn at man var mer vant til det)

Skrevet

Det er ingen andre enn du, legen din og Nav som har noe med årsaken til sykemelding. Evt arbeidsgiver om det er forhold på jobb som ligger til grunn.

Så ikke bry deg om hva andre måtte mene, de har da heller ingen krav på å vite noe om hvorfor du er sykemeldt!

Gjest Antarctica
Skrevet

Ingen trenger å vite noe om din diagnose. Hold det for deg selv om du merker at folk har liten forståelse, og bruk heller kreftene på å få det bedre.

Skrevet

I mitt tilfelle ble jeg skviset ut av jobben i en langvarig og svært ubehagelig periode etter jeg ble sykemeldt og ikke løy om hva det var. Skulle aldri ha forsøkt å være på jobb, og skulle aldri ha fortalt noe annet enn at det f.eks. gjaldt ryggproblemer eller noe.

Ledelsen var skikkelig stygge, men på en helt uangripelig måte så ingen kunne "ta" dem på noe.

Nå har jeg vært arbeidsledig i 1,5 år snart....

Mitt råd er å gå varsomt dersom du vurderer å si at du er utbrent eller at det er noe psykisk.

Anonym poster: f23d5b54036c2fe91ff0721c4b084f90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...