Gå til innhold

50 år og aldri brukt internet, uvanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min har aldri eid en pc eller brukt internet, har prøvd å forklare henne at det er veldig lettvint med internet. En kan jo betale regninger der, lese aviser, søke informasjon, lese om alt mulig.. men neida. Hun bryr seg ikke.

Skal nevnes at hun har vært hjemmeværende hele livet så hun har aldri trengt å lære seg å bruke pc på grunn av jobb. Det er internettilgang i huset.

Er det ikke ganske uvanlig å ikke ville lære seg internet i dag?

Anonym poster: 93402fbb06d7e40e5d7bc6a8d3089c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor mi er på same viset:)

Trur ikkje det er så veldig uvanleg.

Skrevet

Mødrene til venninnene mine er på facebook og alt så jeg forstår ikke hvorfor hun tror internet er så skummelt..:) Men hver sin smak

Skrevet

Tror faktisk det er uvanlig her til lands.

Skrevet

Svigermor er også sånn. Eller hakket verre. Hun forstår virkelig ikke teknologi. Da mobiltelefonen hennes slo seg av, kjørte hun til en bensinstasjon hvor hun kunne ringe svigerfar som var på platform. Han måtte så ringe sin bror, som så kjørte i to timer, slo på mobilen hennes og tastet inn koden, og kjørte hjem igjen. Hun får også totalt angst om ikke tven står på riktig kanal når den blir slått på. Da klarer hun ikke finne ut av det med fjernkontrollen, siden hun ellers bare trykker opp og ned mellom to kanaler. Radioen i bilen har hun aldri brukt, og firhjulstrekket kan hun ikkr koble inn. Og tro det eller ei, dette er faktisk en ellers smart dame i femtiårene, som kan veldig mye annet.

Skrevet

Svogeren min på 31 år kan ikke kopiere en link og lime den inn i et dokument :-O Da ble jeg litt paff. Så at en 50 år gammel husmor ikke bruker pc, er vel egentlig ikke så helt borti natta, men litt uvanlig er det jo.

Anonym poster: f8188045eae58b1f1a0520091086bd8b

Skrevet

Svigermor er også sånn. Eller hakket verre. Hun forstår virkelig ikke teknologi. Da mobiltelefonen hennes slo seg av, kjørte hun til en bensinstasjon hvor hun kunne ringe svigerfar som var på platform. Han måtte så ringe sin bror, som så kjørte i to timer, slo på mobilen hennes og tastet inn koden, og kjørte hjem igjen. Hun får også totalt angst om ikke tven står på riktig kanal når den blir slått på. Da klarer hun ikke finne ut av det med fjernkontrollen, siden hun ellers bare trykker opp og ned mellom to kanaler. Radioen i bilen har hun aldri brukt, og firhjulstrekket kan hun ikkr koble inn. Og tro det eller ei, dette er faktisk en ellers smart dame i femtiårene, som kan veldig mye annet.

Hehe, sorry at jeg ler men det er sånn bestemoren min på 75 holder på:)

Skrevet

På bygdo er da heilt vanlig!!! Eg er faktisk den einaste i nabolaget som kan med sånn data!!! Alle dei over foreksempel føri eller femti kan ikkje nokon ting!!!!

Anonym poster: 23e6ee7de1be8c15a80f6a1f43342ddb

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Sikkert ikke uvanlig. Moren min hadde ikke vært på internet i det hele tatt for noen veldig få år siden og da var hun i midten av 50 årene. Vi hjalp henne å kjøpe pc og få skaffet internet tilgang. Men har en mistanke om at det eneste hun bruker internet til er å være på facebook. Og da må hun være innlogget på forhånd for å komme inn. Hun lærer fort, så tror det har litt med interesse å gjøre.

Endret av sussie77
Skrevet

På bygdo er da heilt vanlig!!! Eg er faktisk den einaste i nabolaget som kan med sånn data!!! Alle dei over foreksempel føri eller femti kan ikkje nokon ting!!!!

Herregud, hva slags bygd bor du i? Tipper på at du tuller. Ingen bor lenger ute på bygda enn meg, og her er de fleste femtiåringer på facebook osv...

Anonym poster: ee375bdc3fabcb8903cc8b5f2b2c3164

Skrevet

Jeg må si jeg steilet da jeg med bare VGS måtte lære opp en kollega med Bachlor(og nært en Master) i hvordan å lage og holde orden på mapper på en pc. Damen var under 30 år og dette er 2 år siden..

Anonym poster: 9920a1ec587c7cda1e1a502d2c58293b

Skrevet

Huff min mor har glemt passordet sitt til eposten og facebook siden sin, så da ble det ikke noe mer internett på henne ;) hun ga opp hehe

Skrevet

Her på bygda her er det veldig vanlig, nesten unaturlig å være på nett om du er over 40 år....min pappa på 72 er på nett da, og facebook, holder kontakt med barnebarn, og ser blider av oldebarnet....bruker nettet ganske mye han ,men mamma.....aldri, og det er ganske greit for ho elsker å handle brukt...grøss og gru, om ho hadde vært på finn...

Anonym poster: dc4063b7c193819041bd98d7d639c29c

Skrevet

Jøss... Vi er visst langt framme her i bygda vår! Her bruker de aller fleste mellom 3 og 83 år internett ;)

Skrevet

Ja, det er uvanlig.

Anonym poster: 0ba1a455fd87c6745af0eb491c298738

Skrevet

Hun er altså ett par år eldre enn meg og aldri brukt internett. Ja, det er høyst uvanlig. Jeg har hatt internett og PC hjemme siden 1994. Men så er jeg også mer selvlært kompetent enn de fleste på min alder og det handler bare om interesse. Tenk hva du går glipp av uten internett :o

Anonym poster: e20c71fd1a07e154bd2838a5fac92443

Skrevet

Herregud, hva slags bygd bor du i? Tipper på at du tuller. Ingen bor lenger ute på bygda enn meg, og her er de fleste femtiåringer på facebook osv...

Anonym poster: ee375bdc3fabcb8903cc8b5f2b2c3164

Jeg som har svigermor på 73 på facebook, foreldre som kjøper ferieturer og driver med slektsforskning og skyper med barnebarna, skjønner ihvertfall i hva du snakker om, for vi bor absolutt på bygda! Alle jeg vet om av naboer og slektninger bruker nettet omtrent daglig.

Men det hender jeg møter folk via jobb som knapt har tatt i en pc, og de kommer i alle aldersgrupper, også 20 åringer - utrolig nok.

Anonym poster: c298292c3c0a596c5877f1898b62315a

Skrevet

På bygdo er da heilt vanlig!!! Eg er faktisk den einaste i nabolaget som kan med sånn data!!! Alle dei over foreksempel føri eller femti kan ikkje nokon ting!!!! I

Kva for bygd er dette? Ingen bygd eg kjenner til er slik..
Skrevet

Min svigerinne er straks 50 og har aldri tatt i en datamaskin.

For noen år siden mistet hun jobben og skulle på NAV for å melde seg ledig, men da hun ble henvist til en pc for å opprette bruker osv gikk hun rett ut og levde i nærmere to år på oppsparte midler. For å gå tilbake til NAV og forklare og få hjelp til å søke ledighetspenger, nei det ble for skummelt!

Så det finnes de som klarer seg i samfunnet (så vidt det er) uten å kunne selv et minimum av data, men vanlig er det nok ikke.

Anonym poster: 847a37cea734d7693d0e57157d342c8b

Gjest Anybody
Skrevet

Veldig uvanlig! Er jo en ledig viktig del blitt av hverdagen da mye er elektronisk.og 5004 da er man jo ikke akkurat gammel!

Skrevet

Min mor har ikke tatt i en datamaskin før og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Pappa måtte gjøre det på jobb, men ekstremt motvillig. Han kan akkurat det han må og for å lære det så må de fra dataadvelingen komme og lære han. Nytter ikke å forklare over tlf engang. Jeg fikk helt sjokk når jeg hørte han fikk seg nettbank, ringte for å høre hvordan han gjorde det.

Enda mer sjokk når han fikk iphone. Han har mobil fra slutten av åttitallet, men ikke før ved juletide før han fant ut hvordan han sendte en tekstmelding. Han lærte hvordan han sendte mms før det, så da skrev han på en lapp, tok bilde og sendte bilde til meg. Jeg har på følelsen av at ungene mine har lært han hvordan han sender mld etter å ha sett jeg har ledd meg skakk av lappene han har tatt bilde av og sendt meg i bilde. Men ingen av de vil si noe, munnene deres blir som streker (og ungene mine har ikke egen tlf engang, jeg syns de eer for små)

Men mamma kommer nok aldri til å bruke en data. Er det noe hun trenger fra internett ringer hun meg eller kommer på besøk. Har innimellom måtte skrive ut noe og sende i posten, for vi bor 40min unna hverandre i bil, og ikke alltid hun kan komme.

Syns de er litt sjarmerende jeg.

Anonym poster: 10a355a0543ed0f01dc08edb7c10d74b

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Folk under 65 år som er friske og raske slik at de antageligvis kommer til å leve en del år til, burde tvangssendes på data- / internettkurs med en gang.

Dette er ikke noe bare for "de unge". I samfunnet kommer vi til å bli mer og mer avhengig av nettet, så dagens 50 åringer som ikke gidder å ta grep og ansvar for sitt eget liv på dette området kommer til å bli en belastning for ungene sine om 20 år når de må ha hjelp til det meste av temmelig dagligdagse ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...