Gå til innhold

Kommet inn på skole, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev i posten i dag at jeg har kommet inn på eiendomsmegler studiet på bi. Alltid vært en liten drøm å bli eiendomsmegler, men siden karakterene fra vgs ikke er sånn kjempebra(snitt på 3,5) var det ingen mulighet for meg å komme inn på offentlig skole. Har to små barn, samboer, hus og bil, men aldri hatt noen særlig inntekt. Bare småjobber og lav stillingsprosent. Men vi har klart oss fint siden sambo tjener godt. Er 23 år hvis det spiller noen rolle.

I går prøvde vi den kalkulatoren på lånekassa for å se hvor mye jeg kunne få. Og grovt regnet, med det skolen koster vil jeg kunne få 2000 i mnd. Altså nesten ingenting. Og det vil si at hvis jeg takker ja til skolen har jeg ca 4000 å leve for i mnd med barnetrygd. Vi klarer oss med det, men føler litt skyld ovenfor sambo hvis vi må være "fattige" i 3 år for at jeg skal få utdanne meg.

Har også blitt tilbudt en god jobb (80% stilling) fra juni av. Kunne trivdes i den jobben og tjent godt, men vet med meg selv at det ikke er drømmejobben og noe jeg ikke kunne tenkt meg å jobbe med resten av livet.

Sambo er veldig støttende å sier at jeg må gjøre akkurat det jeg vil, og at vi skal klare oss uansett. Men sågar det denne samvittigheten da..

Det er veldig viktig for meg å få en utdannelse for min egen del og for barna mine sin del. , men bare vanskelig for meg å være den som gjør at vi kommer til å ha dårlig råd. Tar jeg den andre jobben vil jeg kunne ha rundt 300 000 i året.

Noen som har noen gode råd??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det kanskje blir 3 år hvor du ikke har så god råd, så vil du så absolutt få dette igjen når du er ferdig utdannet :) Utdannelse blir bare viktigere å viktigere, og det er greit å ha noe å falle tilbake på om du plutselig skulle bli arbeidsledig. Jeg vil råde deg til å starte på utdanningen!

Har selv trådd i salaten med å si nei til en studieplass siden jeg hadde en jobb, men nå sitter jeg her arbeidsledig og sliter med å finne jobb siden ingen er interessert i å ha meg :(

Anonym poster: efce116548f2953a3dedcbd6fe1f1e2b

Skrevet

300 000 i året er ikke mye. Og tre år av livet er ikke lenge. Jeg sier gå for utdannelse. Det er en investering i din og deres fremtid, og vil på sikt være et lurere valg enn en 80%-stilling som ikke gir spesielt god inntekt. Kan du jobbe en kveld eller to i uka ved siden av studiene?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du får så lite penger fra lånekassen jeg da. BI er offentlig godkjent og du kan også søke om ekstra lån til skolepenger.

Anonym poster: 529e7ccc34389ff0abdddf9fed47ee06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...