Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Har tre barn, og fra de to eldste var små har jeg tydeligvis glemt det meste. Minste på to har hatt en lenger sykdomsperiode, og blitt tatt opp til alle døgnets tider, og ofte fått flaske for å sove igjen. Nå er det to uker siden hun ble frisk, men ca annenhver natt våkner hun og vil opp. Hva gjør man da? Har prøvd på forskjellige metoder, uten hell så langt. Har gått inn og sagt natta, styket henne på ryggen og sittet ved siden av sengen. Men hun hyler og hopper i sengen, maser etter flaske (nei!!) og laver seg noe voldsomt opp. I natt var hun våken fra 23 til 03.00, og lagde et vanvittig leven. Endte med at jeg la meg i sengen som står på rommet hennes og bare hysjet på henne. Vil ikke at hun skal være redd, men det virker som om hun bare tester meg ut, og at det bare er trass. Hun spiser godt på dagen, er ikke syk. Sover godt fra hun var 1 år til rett før hun ble syk for en mnd siden. Er kjempetrøtt på dagen, og trenger en lur på ca 1,5 time, fra ca 12-13.30. Anonym poster: 223bd5190d2f121ed78261df6816fb19
Superdolly Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Høres ut som hun har kommet inn i en vane med å få flaske og bli tatt opp. Nå må dere bryte vanen . Jeg ville startet med å begrense dagsovingen drastisk. Mine har sluttet å sove på dagen fra de var to år. Klart hun er kjempetrøtt på dagen dersom hun er våken fem timer om natta. Og så klart hun greier å være våken fem timer på natta når hun kan ta det igjen på dagen. Så vil jeg foreslå at du velger en metode for å få has på dette. Jeg ville antagelig ha gått inn til henne, lagt henne ned, sagt "nå er det natta" eller noe slikt og gått igjen. Og så gjentatt dette så mange ganger som trengs. Etter noen netter hvor det ikke fører fram, og noen dager hvor hun sover mindre, vil hun forhåpentligvis sove over. Men dere må være konsekvente og dere må ta kampen nå. Det blir bare verre jo lenger dere venter.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Takk for svar. Ja, noe må skje her. Er bare så vanskelig å kutte dagsovingen når hun maser om å få legge seg rett etter frokost, hehe. Men det må nok bare til. Fint at det er påske, så er vi to til å ta kampen. Har lagt merke til at de fleste barna i barnehagen fortsatt sover( småbarnavdeling). Sov dine i barnehagen og ikke hjemme, eller kuttet dere begge samtidig? Og et spørsmål til, hvor lenge mellom hver gang man går inn og legger ned på natta? Anonym poster: 223bd5190d2f121ed78261df6816fb19
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Dytter:) HI Anonym poster: 223bd5190d2f121ed78261df6816fb19
Superdolly Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Takk for svar. Ja, noe må skje her. Er bare så vanskelig å kutte dagsovingen når hun maser om å få legge seg rett etter frokost, hehe. Men det må nok bare til. Fint at det er påske, så er vi to til å ta kampen. Har lagt merke til at de fleste barna i barnehagen fortsatt sover( småbarnavdeling). Sov dine i barnehagen og ikke hjemme, eller kuttet dere begge samtidig? Og et spørsmål til, hvor lenge mellom hver gang man går inn og legger ned på natta? Anonym poster: 223bd5190d2f121ed78261df6816fb19 Da vi kuttet dagsovingen hjemme, sov de fortsatt litt i barnehagen. Men de voksne begrenset det ved å vekke dem etter avtalt tid, for eksempel et kvarter. Jeg ville ha gått inn etter som det trengs på natta. Ikke sittet og stirre på klokka, men hørt på skrikingen når det er behov. Jeg ville også ha vært ekstremt kjedelig, ikke noe leking, dilling og full fres, men bare det aller nødvendigste av kontakt. (Klokka to om natta er det nesten ikke grenser for hvor kjedelig jeg kan være...) Funker det bedre for deg å følge klokka, så gjør du selvsagt det. Gå inn hvert femte minutt eller noe. Det aller viktigste her er å være konsekvent. For å gjøre det litt mindre uutholdelig kan jo du og far ta annenhver natt, og så kan den som ikke har vakt legge seg å sove med ørepropper for eksempel. Lykke til! Det er deilig når man får det til å fungere igjen.
Wopi Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Vår 2,5 åring sover enda på dagen. Ellers blir hun for trøtt. Det hender hun våkner på natta, og da er vi raskt inn og raskt ut. Sier natta, koser på og sier at alle sover nå. Den staeste vinner, tenker jeg! Så får man heller få ødelagt nattesøvn noen netter hvor man kjemper "kampen"..,,
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Hadde gått inn og ut. Vært bestemt og lagt henne ned i sengen. "Nå er det natt "Sofie", nå skal du sove." Med vennlig, rolig og bestemt stemme. Så går du ut igjen, selv om hun reiser seg opp igjen med en gang. Ikke ligg ved siden av henne, det er også en form for belønning for å våkne på natta. Hadde gått inn f eks hvert 2. minutt eller dersom skrikingen eskalerer ut av proporsjoner. Så kan dere kutte ned dagsøvnen til 1 time så lenge dette nattevåket holder på. Min gutt på 23 mnd sover fremdeles 1,5 t på dagene men vi vurderer nå å kutte ned til 1 time. Anonym poster: cb439156caae5839e95d746a94e3665f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Tusen takk for gode råd! Da starter vi i kveld. takk:) Anonym poster: 223bd5190d2f121ed78261df6816fb19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå