Gå til innhold

Erfaringer med delt permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i gang med å planlegge permisjonen, og jeg lurer litt på om det er noen her som har erfaringer med å dele permisjonen på den måten vi har tenkt.

Vi tror vi har kommer opp med en plan som for oss som vil være superlur, men siden jeg nesten ikke har hørt om noen som har gjort det på denne måten så lurer jeg på om det er noe vi ikke har tenkt på :P

Jeg skal være hjemme i 2 mnd etter fødsel hvor jeg har hele permisjonen.

I mmd 3 skal pappaen være hjemme 1 dag i uken, jeg 4, og da har jeg mulighet til å ha en del hjemmekontor.

Så er det 2 mnd hvor jeg er hjemme 3 dager og pappaen 2 dager, og en av de dagene vil jeg ha hjemmekontor.

Så er det en peroide hvor pappaen er hjemme 3 dager, og jeg 2, og slutten av permisjonen skal han ha en periode hvor han er hjemme fulle uker.

Fordelingen da vil være at jeg får 25 uker totalt, og han tar ut 22 uker. (og ja, barnet blir født etter 1 juli :) )

Og med litt juleferie og påskeferie på oss inne i permisjonen, så klarer vi å få godt over et år hjemme med full lønn.

Høres dette helt rart ut, og er det noe vi ikke har tenkt på? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere føler det funker for dere, så er vell det en god plan :)

Skrevet

Høres supert ut. Foreldrene til en venninne av meg var hjemme annenhver dag (moren ammet ikke) og det gikk kjempebra :)

Eneste jeg tenkte var at det muligens ville være en ide å øke perioden hvor du har 4 dager og pappa har 1 dag med en mnd for da er det kanskje lettere å fullamme til baby er 6 mnd? Da vil pappa få mindre permisjon :(

Jeg vet også om et par som tok 6 mnd hver, og de har sagt i ettertid at det ble for stress for mor å gå tilbake i jobb så fort. PS: hun er superkarriærekvinne som elsker jobben sin :)

Anonym poster: fe7b36dc2077e0430372a6f5c75af67a

Skrevet

Jeg synes det høres ganske smart ut, med en "tilvenningsperiode" for barnet også, som tross alt er mest knyttet til dge i starten. Greit med en myk overgang til bare pappaen er hjemme. :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg vet også at jeg er heldig, for jeg kan styre arbeidsdagen min mer eller mindre helt selv.

Jeg har ikke sånn sett noen kontortid, og har kun 10 minutter kjøring fra kontoret og hjem, så skulle det være noe mens jeg er på jobb, så er det faktisk ikke noe problem å være hjemme en time eller to før jeg drar tilbake på jobb.

Sånn sett så har jeg en veldig bra sjef / jobb, de bryr seg ikke om hvor jeg sitter å jobber, så lenge jeg får gjort det jeg skal.

Skrevet

Vi skam dele permisjonen. Jeg skal være hjemme i 2,5 mnd alene først. Deretter skal han være hjemme to dager i uka og jeg tre. Skal fortsette sånn hele permisjonen...tror det blir bra jeg :-)

Skrevet

Vi skam dele permisjonen. Jeg skal være hjemme i 2,5 mnd alene først. Deretter skal han være hjemme to dager i uka og jeg tre. Skal fortsette sånn hele permisjonen...tror det blir bra jeg :-)

Da høres det ut som dere har en plan som ligner :)

Godt å høre at det er flere enn meg som syns dette kan høres ut som en lur plan :)

Skrevet

Vi delte også permisjonen etter to måneder, men her hadde ingen av ogg hjemmekontor.

Jeg tror det er viktig at far tar seg av abrnet på egenhåden go at ikke mor alltid sitter der med haukeblikket, klar til å steppe inn hvis ikke alt går helt som (hun har) planlagt!

Hvis du har 10 min til kontoret så ser jeg ikke helt poenget med hjemmekontor hvis poenget er at far faktisk skal ta seg av barnet..... Men det er min mening da:)

Anonym poster: 0366b6be9f69207fe80af441a639a0d7

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Høres ut som en god plan, men jeg skal være litt negativ her (snakker av erfaring ;) ).

Nå kommer det litt an på type jobb dere har, men min erfaring er at det noen ganger er mer stressende å dele det opp på denne måten. Rett og slett fordi man ikke alltid rekker å gjøre alt man skulle gjort de dagene man er på jobb. Så da blir det til at man kan gå og stresse litt de dagene man er hjemme, slik at fokuset ikke alltid er der det skal være (dvs på barnet).

Så jeg synes nesten det var mer slitsomt å dele på denne måten. Her jobbet jeg to dager i uken og mannen tre. Annenhver uke jobbet jeg tre dager, men da var minstemann hos min mamma.

Men hvis dette funker for dere og arbeidsgiver er det jo en super mulighet for begge å delta mye i det daglige med barnet :)

Skrevet

Vi delte også permisjonen etter to måneder, men her hadde ingen av ogg hjemmekontor.

Jeg tror det er viktig at far tar seg av abrnet på egenhåden go at ikke mor alltid sitter der med haukeblikket, klar til å steppe inn hvis ikke alt går helt som (hun har) planlagt!

Hvis du har 10 min til kontoret så ser jeg ikke helt poenget med hjemmekontor hvis poenget er at far faktisk skal ta seg av barnet..... Men det er min mening da:)

Anonym poster: 0366b6be9f69207fe80af441a639a0d7

Poenget er amming når lille bølla ikke er mer enn 3 mnd :) Ved at jeg er hjemme så er det lett tilgang på puppen hvis det tar litt tid før hun kan klare å ta flaske. (og ja, jeg har tenkt til å forsøke å pumpe.... )

Nå har jeg en mann som er bedre på hus og hjem enn meg, og jeg tror jeg kommer til å ha et dårlig falkeblikk på at ting blir gjort riktig. ;)

Tanken er også litt at da kan jeg være hjemme ved behov, og evebtuelt dra noen timer på kontoret hvis jeg ikke trengs hjemme.

Det er lettere å avtale med jobben at jeg er hjemme de dagene, og eventuelt komme dit, enn å avtale at jeg skal være på ontoret, og plutselig ikke ha mulighet til å komme dit

Skrevet (endret)

Jeg syns det høres kjempebra ut! Babyen får være masse sammen med begge foreldrene og du er aldri langt unna i de tilfellene hvor "bare mor duger" (som ved amming). Her tar jeg de første 5 hele månedene og pappaen tar resten, også strekker vi permisjonen så langt vi kan ved å ta ut ferie etter hverandre. Skulle gjerne ha delt permisjonstida mellom oss vi også når månedene med fullamming er over (f eks meg hjemme 2 dager og far 3 dager osv) men det er dessverre ikke mulig med deltid i pappaens jobb.

Hjemmekontor og fleksibel arbeidstid høres deilig ut, med mindre det blir til at far lar deg ta over babyen store deler av tiden selv om du egentlig burde jobbe ;)

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...