Gå til innhold

til alle sykepleiere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dere litt ned på folk som jobber på sykehjem og ikke sykehus? Føler dere at de som jobber på sykehjem ikke kan like mye?

Anonym poster: 034299134f0ea7ab7289107c7643ec0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er veldig selvstendige sykepleiere, som må ta mange store beslutninger uten en lege eller annen sykepleier ved sin side. Deres jobb er like meningsfull og viktig som jobben til sykepleiere på sykehus. Og som regel blir man også bedre lønnet på sykehjem enn på sykehus.

Anonym poster: 0a4b5960da36b75b7130635b1a597b6d

Skrevet

De som jobbet på sykehus har nok mer trening i enkelte prosedyrer vil jeg tro. Men samtidig tror jeg at de som jobber på sengeposter har litt mer "snevert" kompetanse. De kan feks være veldig gode på en tilstand eller stkdom, som FCF eller lungesykdommer. Mens vi på sykehjem jobber med alle slags sykdommer, og har litt bredere kompetanse.

Så jeg vil tro det går opp i opp :)

Skrevet

ok takk for svar. bare lurer siden jeg alltid får spørsmålet " åja jobber du på sykehjem, men du har bel tenkt deg til sykehuset etter hvert?" sååå tror det er noen fordommer der ute...:)

Skrevet

Ja

Anonym poster: 716d9c725a6495ce30c305e50de9311a

Skrevet

Fordommer og fordommer... Jeg er ofte på besøk på sykehjem, og har også jobbet på sykehjem under utdannelsen min. Jeg er sjokket over at noen med samme utdannelse som meg ikke tilbyr intravenøs behandling eller litt mer sånne tekniske ting. Nå finnes det noen sykehjem som tilbyr slikt, og det kommer nok flere.

Jeg mener det må være unødvendig å flytte på gamle folk bare for at de skal ha antibiotika intravenøst. Håper dette bedrer seg i fremtiden, også for yrkets del.

Anonym poster: 65e9de283f771417aeb9d333414d6c12

Skrevet

helt enig... der jeg jobber setter vi veneflon og henger opp væske.. er veldig glad for dette.. vi har jo samme utdannelse, og kan ikke forstå hvorfor det ikke blir gjort overalt... stor nok pågang på sykehuset som det er. hi

Skrevet (endret)

Vi tilbydde også intravenøs behandling på "mitt" sykehjem. Det er nok mer status å jobbe på en fancy avdeling på sykehus enn det er å jobbe på sykehjem. Samtidig virker det deilig å å ha færre fagområder å konsentrere seg om. Flere kolleger med samme profesjon og lege® tilgjengelig.

Jeg syns det har vært både og å jobbe på sykehjem som nyutdannet. Jeg følte jeg lærte veldig mye forskjellig og fikk brukt tenkemåten sykepleieteoretikerne brukte. Samtidig syns jeg det blir litt vel mye ansvar på kanskje kun en stakkars sykepleier. Jeg hadde ofte ingen å rådføre meg med på kveldstid bortsett fra legevakten. Så gikk ofte hjem med en usikkerhet om jeg hadde tatt feil vurderinger. Men selvstendig ble jeg i alle fall, hadde ikke noe valg.

På sykehjem blir gjerne ofte yrkesgruppene mer blandet. Jeg smurte gjerne brødskiver, matet pasienter, ryddet etter måltider og vannet blomster om det passet seg slik. Det gjør ikke sykepleiere på et sykehus. Jeg følte ofte det var forventet at jeg skulle gjøre halvparten av alt, og i tillegg ha mine oppgaver som sykepleier og løpe fra avdeling til avdeling om det var noe spesielt fordi det ikke var sykepleier der. Dette fordi vi ofte bare var to personer på jobb på en avdeling (meg og hjelpepleier eller assistent). Ofte var en også eneste sykepleier på jobb i hele kommunen . Da hadde man også det sykepleiefaglige ansvaret for alle pasientene i hjemmesykepleien.

Må si det frister litt mer med sykehus i grunnen.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Jeg er imponert over dem jeg, jeg hadde aldri orkert å jobbe med kun geriatriske pasienter. Ville aldri tenkt at de var mindreverdige på noen måte.

Det finnes prosedyrer de ikke kan, men tror jammen ikke jeg kunne hoppet rett inn og tatt en ansvarsvakt på et sykehjem heller, eller hoppet over til en helt annen avdeling på sykehuset engang. Stor forskjell på lungemedisinsk, postoperativt, gynekologisk og barnecardiologisk f.eks.

Anonym poster: af6e49c0b60ab66a92374b35caa337a9

Skrevet

Fins det sjukeheimar som ikkje tilbyr intravenøs behandling? Trudde alle gjorde det, all den tid ein må handtere både CVK og veneport om pasienten kjem frå sjukehuset med det er det jo meiningslaust å stå og nekte å legge inn ein veneflon.

Før følte eg nesten eg måtte forsvare det å jobbe på sjukeheim, no gidd eg ikkje. Eg kan ikkje ta ansvar for andres fordommar.

Skrevet

Da jeg var nyutdannet og begynte å jobbe på sykehjem fikk jeg faktisk mange negative reaksjoner, jeg måtte jo skjønne at som nyutdannet så måtte jeg jobbe på sykehus... De fleste på mitt kull hadde "prosedyrebriller" på, de ville jobbe på sykehus for å få sette sprøyter, kateter, ta ekg osv osv. Jeg ble ikke sykepleier for kun å utføre prosedyrer. Å jobbe som sykepleier på sykehjem innebærer ofte mye mer ansvar enn å jobbe på sykehus. To uker etter jeg begynte i jobben var jeg helt alene sykepleier på jobben og selvfølgelig ble en pasient akutt dårlig, og der sto jeg alene og måtte finne ut hva jeg skulle gjøre. På etr sykehus hadde jeg hatt andre sykepleiere med meg og leger i umiddelbar nærhet. Vi må også se helheten på en annen måte enn de som jobber på spesifikke sengeposter på sykehus. Så de som ser ned på oss som jobber på sykehjem aner ikke hva de snakker om, de har kun praksis å basere sine meninger på, og det er et ganske snevert tidsrom.

Anonym poster: 97fa671e757ac036ed95fc03c2713ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...