Gå til innhold

Veldig sart venninne.... slitsomt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun tar seg nær av alt og ingenting.

Må veie hvert ord på gullvekt, og hvis et par av oss andre venninnene står på kjøkkenet og snakker på et venninnetreff og hun kommer inn så er hun overbevist om at vi snakker dritt om henne. Hvilket vi selvfølgelig ikke gjør. "Hva snakker dere om da" spør hun. Ikke alltid det er alt man vil snakke med alle om, og derfor blir det ofte til at man svarer "fælt så nysgjerrig du var da", og så sitter hun og ser deppa ut resten av kvelden.

Jeg er kjempeglad i henne, men det er så slitsomt å hele tiden forholde seg til hennes elendige selvtillit.

Hvordan håndtere dette?

Anonym poster: aff8ae84ab2bf6fe15180a37fac9765f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres merkelig ut å gjemme seg bort for å diskutere venninnetreff som da mest sannsynlig ikke inkluderer henne, for så å si at hun er nysgjerrig når hun spør?

Her syns jeg det høres ut som DU er problemet.

Anonym poster: 9ed9836a64a3469230e0256bc3d7b1e9

Skrevet

Nå misforstod du.

Når venninnene treffes hender det at man kanskje hjelper vertinnen på kjøkkenet og da prater man kanskje om ting som man bare trenger en annen persons mening om, ikke alle venninnene. (Vi er 5 og av og til 6 venninner som treffes).

Vi inkluderer alle alltid.

HI

Anonym poster: 5af195b3032f1297265c210a37a4c225

Skrevet

Når folk ikke vil si til de andre som er tilstede, hva man snakker om, så hører det kanskje ikke hjemme å snakke om det der og da, og er bedre å ta det senere. Man sier ikke "så nysgjerrig du er da" til venninner, altså, det er sånn man kan si til barna hvis de stikker nesa si i ting dem ikke har noe med. Ikke rart hun tror dere baksnakker henne.

Men over til det som egentlig er spørsmålet, så er jo noen slik. Prøv heller å være ærlig med henne hele veien, og å tenke over hva man sier før det plumper ut, er jo lurt for alle og en hver. Det er vel bare slik hun er, at hun er nærtaken, så får du enten akseptere det eller kutte henne ut.

Anonym poster: a8b21c1db07ab80450ae69ae013ee72b

Skrevet

Det er jo ikke fint å si "fælt så nysgjerrig du er" til et voksent menneske. Hvis noen hadde sagt det til meg, hadde jeg følt meg skikkelig teit. Kunne du ikke si: "Anne" har det litt vanskelig akkurat nå, og det var det vi snkket om, men nå skal vi heller finne på noe hyggelig!"

Skrevet

Hun høres ut som om hun har fryktelig dårlig selvbilde, der hun er livredd for å bli "left out" fra det gode selskap.Har hun en historie om mobbing bak seg?

Enten må du/dere bare godta at hin er sånn, og alltid inkludere henne når dere snakker sånn atdere slipper å bli irritert når hun spør dere hva dere snakker om, ellers så får du ta deg en liten prat med henne og si at hun er din venninne og at du ikke snakker dritt bak ryggen til venninnene dine, så hun skal slutte å bekymre seg for det.

Anonym poster: 5c30d159c155141a63c73e78d3451199

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men er det noe du ikke vil at andre skal vite så IKKE diskuter på venninne treffet eller vær spydig med å påpeke andre for å være nysherrig. Syns det er frekt så lenge dere prater på kjøkkenet eller åpent lyst. Vi er bare mennesker, er vi bedt i ett felleskap så snakker en ikke to eller 3 hemmligheter å lar siste mann holdes utenfor! Ta det på telefon eller når dere er helt alene der det bare er dere to som finner på ting sammen.

Skrevet

Synes dere er råfrekke som sier ting som "fælt så nysgjerrig du er da", når noen spør hva dere snakker om. Det er da et helt normalt spørsmål, så svarer man enten hva man snakket om, eller "åh, ingenting spesielt" eller noe. Ofte er det jo fordi man har lyst å bli med i samtalen, og derfor lurer på hva dere snakker om.

Har heldivis ikke fått sånne avvisende frekke svar noen gang i en sånn setting, og heller aldri gitt et slikt svar. ikke rart hun tror dere snakker stygt om henne.

Anonym poster: b36ba2a99b9f76aeacbc38116bbdcc2d

Skrevet

Det er frekt å si "svært så nyskjerrig du var da!" til venninner, men synes faktisk det er litt frekt å spørre hva man snakker om, særlig om det er 2-3 på kjøkkenet i en intim samtale. Det høres litt ut for meg som om din venninne har et litt stort kontrollbehov, og trenger å vite hva som foregår i hver krik og krog. Kanskje hun føler hn går glipp av noe om hun ikke får være med i alle samtaler? Det er ganske normalt at om man samles 5-6 stykker så går samtalen litt alle imellom og litt i mindre grupper.

Man må akseptere at det ikke er er alt man er en del av, og at man kan ikke ha labbene sine i enhver samtale. Og det er meget barnslig å spørre hva man snakker om når det fremgår at samtalen skjer i fortrolighet (type i et annet rom!).

Jeg ville faktisk heller tatt det opp med henne på en saklig måte i stedet for å bite hode av henne med frekkheter. Hva om du sier at det er faktisk oppleves veldig invaderende at hun spør på denne måten? Jeg tror jeg ville sagt at hun kan ikke forvente at hun skal være en del av alle samtaler dere har i venninnegjengen. Jeg regner med at hun også snakker med noen i fortrolighet?

Lykke til HI, vær modig, ta det opp med henne :)

Anonym poster: bd538ced33fb483b474c7830f80d9c59

Skrevet

Det er kanskje frekt å si "fælt så nyskjerrig du er da", men er det ikke himla rart å spørre om hva folk snakker om? Jeg pleier iallefall ikke å avbryte folk og spørre om hva de prater om.

Jeg har nok vært litt lik din venninne da jeg var yngre. Men til slutt var det noen som slang i trynet mitt at jeg måtte ikke ta meg så nær av ting og tro at alt handlet om meg selv. Det trengte jeg å høre! For det er faktisk sant :)

Anonym poster: 6b070b6a184c049ba5adbe4339c71147

Skrevet

Vi inkluderer alle alltid.

HI

Anonym poster: 5af195b3032f1297265c210a37a4c225

Bortsett fra når dere sniker dere avgårde for å snakke hemmelig

Skrevet

Hadde jeg vært på venninnetreff hvor noen snek seg til kjøkkenet, for så å få "Fælt så nysgerrig du er da!" slengt i trynet hadde jeg reagert jeg også. For noen venninner.

Er det noe man bare vil snakke med en eller to om så tar man det en dag hvor andre ikke er tilstede!!

Anonym poster: 9ed9836a64a3469230e0256bc3d7b1e9

Skrevet

Å spørre hva dere prater om er da et normalt spørsmål i en slik situasjon. Det er en åpning for å få ta del i samtalen.

Så når du sier så nysgjerrig du er da så er det et ganske nedlatende svar og et utestengende et.

Kan dere ikke bare si vi snakket om.........

Og om det var hemmelig så si heller at det var noe privat.

Jeg hadde faktisk følt det som et lite slag i trynet om jeg fikk noe slikt slengt til meg for å spørre om noe så uskyldig.

Skjønner godt venninnen din er sart om det er slik dere snakker til henne

Anonym poster: d2010f0a2236423a14b780fe3325f6fc

Skrevet

Hun høres veldig veldig usikker på seg selv stakkars. Spør om hun har vurdert å prate med noen? Slik usikker kan dessverre gjøre at man mister venner!

Anonym poster: c6c5fce79454100bc27f1df570cf9da4

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Om hun er veldig sart og sensitiv er fullt mulig det. Men akkurat i eksempelet ditt så forstår jeg det faktisk.

Jeg henger meg på de som mener det er frekt, nedlatende og en liten smule arrogant å svare en voksen kvinne "fælt så nysgjerrig du var da". Jeg hadde blitt litt forlegen og følt meg aldri så lite dum hadde jeg fått et svar som det. Hadde følt meg litt mindre god venninne med dere om det er ting dere ikke føler dere kan si til meg. Syns også, som andre, at dere heller snakker om private ting når dere er på tomannshånd.

Men dette er jo bare ett eksempel. Er jo fullt mulig at hun er sart på "unødvendige" ting og at det kan bli litt slitsomt for de rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...