Gå til innhold

sfo - velge leksehjelp eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke eldste inn på sfo, men skjønner ikke et døyt av valgene jeg har. Helårs, skoleårsplass, med/uten leksehjelp... Hva er f.eks. forskjell på helsårsplass med eller uten leksehjelp, og hvorfor er det billigere med leksehjelp, og er leksehjelp noe å trakte etter?

Anonym poster: 4bd88f6c84a38ab21061ea4b9af1cd9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er billigere med leksehjelp fordi de har krav på gratis leksehjelp. Ettersom dette er i SFO-tiden, får de da færre timer med SFO som må betales for.

Vi hadde leksehjelp på vår skolegutt første året, men her var det helt bortkastet. De fikk ingen hjelp overhodet, de satt bare der og tegnet.. Det var en assistent der inne, men hun hadde jo ikke tid å hjelpe mer enn et par elever, så de andre ble bare sittende der. Og da gjorde han ting på egenhånd så godt han kunne (de gangene han ikke heller fant frem tegneboka) og da ble han ofte irritert når vi da gikk gjennom leksene hjemme, og han måtte gjøre mye om igjen fordi det var feil.

Vi sluttet med leksehjelp etter det første året, og det har fungert mye bedre med leksearbeid etter det :)

Hva helårs og skoleårsplass er, vet jeg ikke for slikt har de ikke her. Men vil tenke kanskje en helårsplass er plass i feriene også, mens skoleårsplass følger skoleruta?

Anonym poster: 2d83b7dedbaff0f0b4d1b8d9baf98b82

Skrevet

Her er leksehjelpen bra. Men det varierer jo fra skole til skole. Ville valgt helårsplass med leksehjelp.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

leksehjelp er gratis- SFO må man betale for. Og mindre tid i SFO blir billigere.

Leksehjelp er barn samlet på et rom for å gjøre lekser. Der er en assistent som skal hjelpe dem hvis de ikke klarer det selv.

På vår skole kan man ikke velge bort leksehjelp. Her fikk vi streng beskjed med hjem- hjelp barnet å holde orden i norskboka.

Problemet var at de aldri hadde lekser hjemme- så jeg så aldri noen norskbok. Og det var beskjeden læreren fikk tilbake også.

Nå kommer alle bøkene hjem til gjennomsyn. Liker å vite hva barnet mitt lærer og jobber med.

Skrevet

Hun begynner i 1. klasse til høsten. Men er det noe poeng med leksehjelp allerede da? HI

Anonym poster: 4bd88f6c84a38ab21061ea4b9af1cd9a

Skrevet

Vi ble anbefalt å ikke benytte oss av leksehjelp første året. Både for at foreldrene skal få med seg hvabarna jobber med og hvordan, samt at det er viktig å lære barnet gode rutiner rundt lekser.

Leste en artikkel i helgen hvor det sto at over 70% av lærere er negative til leksehjelp. Det fører til mindre involvering fra hjemmet og det er lettere fot barnet å sluntre unna eller jukse.

Anonym poster: 24e5cbd4df1a72351cbb40fb18e4387b

Skrevet

Vi hadde leksehjelp i begynnelsen til 1.klassingen vår. Han sliter litt med konsentrasjonen, og merket fort at det var bortkastet med leksehjelp. Flere ganger kom han hjem, og vi oppdaget at de på leksehjelpen hadde gjort leksene for han. Vi kuttet det ut etter en mnd.

Anonym poster: 9b942164d4e8903568fbe72b08eb64d3

Skrevet

Vi har vært veldig fornøyd med leksehjelpen. Har hatt det i to år nå. Vi hadde ett helvete her hjemme før det ble leksehjelp i første, holdt på i to og en halv time mer leksene hver dag. Etter at han begynte med leksehjelp gjør han det aller meste på skolen, og så gjør vi lese leksa hjemme og ser over alle leksen sammen. Bruker max en halv time på de.

Anonym poster: acde38eee19b0a50a4ac5f3793a5d067

Skrevet

Leksehjelp er ikke anbefalt i 1.klasse, de har veldig lite lekser og det er viktig at vi foreldre følger det opp.

På leksehjelpen fyller de gjerne opp et klasserom med unger og setter en assistent til å se etter dem, leksene må de gjøre selv men kan be om hjelp om det er noe de ikke skjønner. Da er det bedre å gjøre det i fred og ro hjemme, med veiledning fra foreldre...

Anonym poster: 19f75babe3117183f9ef17862065c545

Skrevet

Min yngste har "leksehjelp" av to grunner. Hun vil for det første selv fordi det er deilig å stort sett være ferdig med leksene når hun kommer hjem og det gjør at hun er ferdig så sent på skolen at vi slipper å bruke SFO.

Anonym poster: 87cd6a9bd9201cb4b842c1049b6787d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...