Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame på 31 år som har fagbrvet i barn og ungdom, men ønsker å utdanne meg i noe mer. Var ferdig med fagbrevet i 2002, og har jobbet siden og fått 3 barn i mellom tiden her. Phu.. høres mye ut, men har jo gått super bra..:) Jeg har ikke jobbet full tid, men delstid alt fra 60% til 80%. Så det jeg egentlig lurer på om hvordan blir det fr meg å søke meg inn på høgskole? Med alle disse arbeidserfaringene. Jeg har IKKE studiekompetanse, så må søke reelet da. Hvor stor er sgjansen<-- (sikkert feil skrevet) min for at jeg kan få tatt dette? Man skal jo også sende inn attester fra forskjellige jobber man har jobbet med og "brev" om hvorfor man søker. Jeg syntes alt dette høres litt "mye" ut, og er jo egentlig bare redd for at jeg ikke har det som trengs for å komme meg inn på skolen. Vel og merke, er jo nødt til å ta dette på deltid da, er jo avhengig av innkomst. Littt i hvertfall..:) Så er det noen her inne som vet hva jeg bør gjøre og hva jeg skal sende inn av pipirer. Vet at fristen for å søke var 1.mars, men da har jeg jo enda 1 år tygge på da..:) SÅ forhånd takk for svaret jeg kan få..:) Ha en forsatt fin dag alle sammen..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenkte du søke på da?

Vet at førskole lærer kan man søke realkompetanse,

Men lærer går ikke for der må du minst ha 3 i matte og norsk.

Er i samme ståsted som deg, men usikker på hvilken vei jeg vil ta

Videre.

Er ikke så mye å bygge på av dette faget.

Har kikket litt på barn og ungdom som er oppbygging moduler

For oss med fagbrev.

Er bla. Innen mobbing, spiseforstyrrelser ol.

Er også noe innen spess ped man kan ta.

Skrevet

Jeg tenkte på å ta sosionom. Har lest litt på siden til samordnet opptak. Står mye der, men blir litt små forvirret av det.

Er du over 23 år og mangler generell studiekompetanse? Da er det gode muligheter for at du kan få studiekompetanse – dvs. muligheten til å studere ved høyskole eller universitet - ved å ta et begrenset antall fag som privatist.

Fagkrav:

• Norsk muntlig og skriftlig
  • Matematikk 1P + 2P
  • Naturfag
  • Historie
  • Engelsk Vg1
  • Samfunnsfag

Tilsvarende fag tatt i reformer før Kunnskapsløftet godkjennes. Ta kontakt med en av vårrådgivere eller se Samordna opptak om du ønsker mer informasjon.

Vi har skreddersydde pakker for våre privatister som ønsker studiekompetanse etter 23/5-regelen. Her får du oversikt over priser og hvor vi tilbyr 23/5-pakken.

I tillegg til kravene for fag som er listet over må du;

• Fylle minst 23 år i opptaksåret
  • Dokumentere minst 5 år med fulltids yrkespraksis og /eller utdanning.

Som praksis gjelder også omsorgsarbeids (hjemme med egne barn) og fullført militær/siviltjeneste. Som utdanning gjelder beståtte utdanningsløp, folkehøgskole etc. Du kan lese mer om dokumentasjon av praksis i Samordna Opptak sin søkerhåndbok. Merk at det er den enkelte høyskole/universitet som vurderer om du har nok praksis til å fylle 5-årsregelen.

Merk at det til noen studier er spesielle opptakskrav i tillegg til fagkravene over. Dette gjelder blant annet tannlege, medisin, realfag og ingeniørstudier.

her står det jo godt forklart, men det jeg da også lurer på om jeg MÅ ha jobbet 100% de årene de krever elle om de legger sammen alt sammen, for jeg tipper jo at jeg har jobbet 100%tilsammen alle disse årene, men at det kan bli i minus i antall år. hvis du skjønner hva jeg mener? Angrer bitte litt på at jeg ikke toh helsefagarbeider, når jeg tok videregårende, for det er jo mere fagkole man kan a videre liksom. Så lite innen barn og ungdom. Og kjenner selv at jeg er ikke så gira på å jobbe i barnehage i 40 år til. Nok med min egen flokk jeg da:) :) :) Hva kunne du tenkt deg å ta da?

Skrevet

Ja helt enig!!

Jeg er så usikker, vil ta noe mer, men vil ikke jobbe

I bhg. Liker meg mest på skolen.

Sosionom er spennende da!

Høyere lønn er heller ikke å forakte:)

Tror ikke du trenger 100% jobb!

Vet fler som har kommet inn uten å ga jobbet 100%

Og du har jo noen arbeidsår bak deg!

Videreutvikling er viktig!

Jeg ville søkt, hva er det verste som kan skje?

Avslag?

Skrevet

Jeg jobbet 2 år i bhg før jeg studerte. Skulle egentlig bli førskolelærer, men bestemte meg for barnevernspedagog.

Du kan helt fint søke å komme inn. Du har yrkeserfaring nok og den blir lagt sammen. Men hvis du søker på en skole med høyt inntakssnitt er det ikke sikkert du kommer inn siden realkompetanse kommer i andre rekke.

Skrevet

Om fagbrevet er alt du har, har du ikke de generelle fagene som kreves for opptak etter 23/5-regelen (som er den du siterer fra her oppe). Da må du eventuelt ta disse fagene før du søker. Arbeidserfaring legges sammen, slik at om du har jobbet f.eks 50% i to år regnes det som et år fulltid. Omsorg for egne barn teller som arbeidserfaring.

Det du kan søke nå er realkompetanse. Merk at søknadsfristen her var 1. mars for kommende studieår. Dersom noen høgskoler har ledig plass på aktuelle studier i august, kan det hende de vil vurdere deg etter realkompetanse da for å fylle opp plassene. Det betinger i så fall at du har mulighet til å flytte på deg kjapt.

Det er generelt mye enklere å komme inn etter 23/5 enn på realkompetanse, så et alternativ for deg vil være å ta de nødvendige fagene kommende år og søke ved neste års opptak.

Skrevet

Kan du ikke ta studieforberedende påbygning da? Da går du ett år på vgs for å ta de fagene du trenger for å komme inn på høgskole. Da kan du studere det meste som ikke krever spesielle fagkombinasjoner. Jeg trodde nemmlig realkompetanse blir vurdert opp mot denn utdannelsen du vil ta mht hvor relevant den er. Men kan du ikke kontakte rådgiver/ studieveileder på skolen du vil søke på, evt om man kan få noe mer info fra SO?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...