Gå til innhold

Søsken og leggetider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det greit at søsken får ulik legge tid og hvordan gripe det an når det fører til sure miner hos den yngste?

Hvor tidlig er det greit at barn/ungdom på ungdomsskolen legger seg når de må stå opp i halv-syv tiden? Er jeg for streng når jeg synes halv ti er passe, særlig når det tar opp mot en halvtime før senga er nådd?

Anonym poster: 9d7561ef7a21987d7b51bca93ed10b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsken som trenger ulik mengde søvn kan legge seg til forskjellige tider uavhengig av alder. Mange legger storesøsken etter småsøsken, selv om det bare er 10 min får det dem til å føle seg større. Har dessverre ikke erfaring med at de små ikke godtar at de store er større.

Barn på ungdomsskolen kan gjerne være i seng 9-halv 10, men det finnes nok ulike behov også her. Hvis du ikke hjelper barnet med å få nok søvn går det ut over både deg og barnet. Det finnes mange studenter som sliter med søvn pga dårlige rutiner som mindre. Jeg synes derfor ikke man er streng om man får de i seng, men dumsnill om man ikke greier det.

Anonym poster: dddd389e6292759dc7d7f7565375153c

Gjest mamma til 2 jenter:)
Skrevet

Her legger 4 åringen seg halv 7 og jeg sier godnatt rundt kvart på 7.

Eldste skal i seng 7 og det er natt senest kvart over 7. Jeg leser for dem i ca 10 min.

Eldste trenger å legge seg 7. 1

Gjest mamma til 2 jenter:)
Skrevet

Ups. Litt fort i svingene her. Altså eldste trenger å legge seg kl 7 på kvelden for å være uthvilt. Minsten kunne sikkert lagt seg 7 også, men synes det har vært viktig at eldste har fått litt tid før minsten har lagt seg. Fra høsten blir nok leggetiden 7 på minste og 7 halv 8 på eldste. I helgene får de være opp litt lengre.

:)

Skrevet

Her legger de to eldste seg samtidig, og de to yngste. De eldste er 11 og 9 år og legger seg kl 20.30-20.45 og får lese i sengen til rundt kl 21, de yngste er 6 og 4 år og legger seg kl 19.30. De er gjerne litt lenger opp i helgene alle sammen, men prøver å ha en jevn rytme på dem.

Tenker en tenåring i ungdomsskolen må få være oppe til kl 22 på hverdagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...