Gå til innhold

Hvor ringer man for å finne ut hvorfor man ikke er kredittverdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle handle noe som krevde en kredittsjekk, og ble vurdert som ikke kredittverdig! Det var skikkelig flaut:-( Har ingen betalingsanmerkninger som jeg vet om, kan det være det skyldes at jeg er i ulønnet permisjon? Har vært student frem til nå, så jeg har jo lav inntekt fra før, og er medeier i huset vårt (lånet). Ser de på dette, eller er det bare anmerkninger?

Anonym poster: 2022d3cc04f1bce95fbc312f43d51725

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Di ser på inntekten din og å event lån osv for i vil jo være sikre på at di får pengene :/

Anonym poster: 9164b09a3e20719713faff3df0f14190

Skrevet

Hva som ligger til grunn for kredittverdighet, beror på hvem som skal vurdere kredittverdigheten din. Noen ser kun på om du har betalingsanmerkning, for andre vil inntektsinformasjonen også være relevant. Du må nesten spørre dem som vurderte deg om hva de har sjekket og hvordan det har blitt vurdert.

Skrevet

Så da skyldes det ikke nødvendigvis en betalingsanmerkning? Noen som vet hvor jeg kan ringe for å høre om jeg har betalingsanmerkning registrert på meg? Takk for svar forresten!:-)

HI

Anonym poster: 2022d3cc04f1bce95fbc312f43d51725

Gjest Morn du
Skrevet

Skulle vel tro at du ville fått et brev om det hvis du har en anmerkning? Det er vel ikke noe som skjer helt uten videre?

Skrevet

Trur du kan ringa brønnøysundsregisteret men e ikke sikker

Anonym poster: 9164b09a3e20719713faff3df0f14190

Skrevet

Du ville visst det om du har en betalingsanmerkning!

Det kommer nemlig ikke før saken har gått til inkasso og du ikke har betalt der(ofte får du flere varsel på at saken kommer til og har gått til inkasso - avhengig av hvem som er avsender). :)

Jeg antar du ikke er kredittverdig pga høyt lån i forhold til inntekt :)

Anonym poster: 85d61aac8e4573a84dcc09b05aec967e

Skrevet

Hvert firma som gir kreditt utarbeider sin egen kredittscoremodell.

De fleste beregner denne scoren ved hjelp av:

- alder (unge mennesker har større risiko for å pådra seg en betalingsanmerkning)

- inntekt (høy inntekt ett år er ikke nødvendigvis et pluss, variabel inntekt kan telle negativt)

- bosted (nordlendiger er statistisk sett dårligere betalere:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=149751)

- betalingsanmerkning

Så det kommer helt an på hva slags kreditt du har søkt og hvilket kredittopplysningsbyrå butikken du skulle handle i bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...