Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Har en gutt som blir 6 år veldig snart. Siden DB har lært meg at alt må presiseres opp og ned i mente for å unngå misforståelser, så skal jeg prøve å være så nøyaktig så mulig i opplysningene mine for å få best mulige råd av dere. Alle barn har sine sterke og svake sider. En av de sterkeste sidene til denne gutten er oversikt og kontroll over situasjoner. Han har i veldig lang tid hatt full oversikt over uker, måneder, når alle mulige har bursdag, hvor gammel de blir og generelt tid. Han har full kontroll på alt mulig rart om de andre barna i barnehagen, han husker, vet og har oversikt over det utroligste. Han har også god motorikk og har alltid vært veldig tidlig ute fysisk. Jeg skriver dette fordi jeg synes det er vesentlig for situasjonen jeg vil ha ham utredet for. Gutten min sluttet med bleie på dagtid da han var vel 2,5 år. I starten gikk det bra, men så gikk det ikke så bra lenger. For å gjøre en lang historie kort så klarer han fortsatt ikke å holde seg helt tørr. Hver eneste dag blir han våt i boksershortsen, og gjerne så mye at også buksen blir våt. Ofte skjer det flere ganger på en dag også. Gutten selv er kjempefortvilet, og det sammen med dette med at han ellers er en gutt med god kontroll på ting gjør at både far og jeg er helt sikker på at dette ikke er noe han klarer å kontrollere selv. Han bruker også bleie på natten fortsatt fordi han har våte bleier ca 50-70% av alle morgninger. Vi har prøvd masse ulike tiltak for å få bukt med problemet. Faste toaletttider, få ham til å sitte på do og bli sittende en stund for å tømme blæren helt, latt ham regulere det selv osv, osv. For 5-6 mnd siden tok jeg ham med til lege som undersøkte ham lett og tok en urinprøve, men legen fant ikke noe og sa at vi måtte bare se tiden an og at de fleste vokser slikt av seg. Vel, det har ikke skjedd, og nå skal han snart begynne på skolen! Er kjemperedd for at han skal bli ertet for dette, og vi vil veldig gjerne finne ut hvorfor han ikke har kontroll over blæren sin. Forsøkte å ta det opp med lege sist jeg var der, men ble avfeiet med at det var lite og gjøre og at først måtte vi føre "tisseskjema". Det er faktisk helt umulig for oss å få til i en hektisk hverdag, og ikke kan vi pålegge barnehagen dette heller. Blir helt oppgitt jeg. Har jeg noen ret på å kreve henvisning til noen som kan utrede ham? Noen som evt har noen erfaringer å dele? Anonym poster: 03bb4c592818364d2665c2ccb43f8776
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Krev å få henvisning til en spesialist Anonym poster: b6ac0df949f33401898d57670dba3ca1
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Akkurat det samme som her. Nå har vi koblet inn Pptjenesten som skal observere han i barnehagen, samt at han får minirin. Han tisser seg fortsatt ut om natten, derfor medisin. Utover det har vi prøvd absolutt alt, så er spent på hvordan dette går
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 -og hva hvis en del av utredinga faktisk er å føre "tisseskjema"?? Anonym poster: 230d0871dc0588f38e82f7a651d4252d
13q Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Kanskje prøvd dette, men hvis ikke, så la han først tisse på do, og deretter må han tisse igjen etter ti min.. Dette er noe de på risken kaller dobbel tissing. Verd å prøve. Hvis ikke hadde jeg tatt det opp med fastlegen, men et tisseskjema kan du føre opp i ei helg, trenger ikke gjøre det i barnehagen, bare det blir ført opp over to tre dager sammenhengende. Og det er noe du bare må få tid til... Da er det oppmåling av hvor mye som han drikker, hvor mye som kommer ut, tidspunkt, veie nattbleia, hvor mye væske inneholder f.eks den youghurten han nettopp spiste sov. Lykke til
❤lille stjerne❤ Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Det første dere må gjøre er å få fylt ut dette drikke og urineringsskjemaet. Det kan dere gjøre i en helg f.eks. Det er viktig fordi det forteller legen mye om hvor problemet ligger og dermed hvordan man skal behandle det. Det er sjelden at det er sykdommer i uriveiene som ligger bak dette, men det kan være liten blærekapasitet, uregelmessige drikke og toalettvaner og umoden/ustabil urinblære. De fleste vokser av seg dette, man mange trenger hjelp og oppmuntring. De første tiltakene er som regel å få regelmessighet i toalettbesøk samt passe på at barnet får i seg nok væske, spesielt i løpet av formiddagen og tidlig ettermiddag. Veldig mange barn drikker for lite tidlig på dagen og tar det igjen utover ettermiddagen og kvelden. Dette gir ofte nattevæting. Regelmessige toalettbesøk og evt dobbeltissing er også tiltak som ofte hjelper. Det finnes også tiltak som alarmklokke som forteller barnet når det skal gå på do, alarm i trusa og medisiner. Dette vil dere få informasjon om av lege (anbefaler å få henvisning til en barnelege). Det er i denne forbindelse veldig viktig at dere får fylt ut skjemaet så legen kan velge riktig behandling for gutten deres. Dette er likevel ikke noe som lar seg kurere over natten som regel, men en kombinasjon av å innarbeide gode rutiner og bevissthet hos barnet samt evt trening av blærekapasitet.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Vi har ikke fått noe skjema å fylle ut, bare beskjed fra legen om at vi måtte skrive ned når han tisset og når han ble våt i "en del uker", og det hørtes bare helt umulig ut. Men å fylle ut et konkret skjema i en helg skal vi sikkert klare å få til, det hørtes mye mer rimelig ut å klare. Dobbelttsissing har jeg ikke hørt om før, men det er helt klart verd et forsøk, og nå som det er påske er det lettere å forsøke å følge det opp også siden vi har ham hjemme. Da får jeg are bestille ny time og be om henvisning på ny og få et skikkelig skjema også til å fylle ut. Nok en gang tusen takk! HI Anonym poster: 03bb4c592818364d2665c2ccb43f8776
❤lille stjerne❤ Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Nei, flere uker er håpløst, enig i det. Jeg har bare hørt om at det skal gjøres i et par dager og det får man til. Kjøp et eget litermål og en sykkelflaske med ml mål så går det ganske greit. Glemte forresten å nevne avføring. Er gutten hard eller treg i magen? Forstoppelse kan også bidra til vannlatingsproblemer. Da kan man gi svisker eller laktulose for å få myk og regelmessig avføring.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Før tisseskjema hver dag i påsken. Da har du iallefall en hel ukes registrering Anonym poster: 3034b366315b5679883920b3b8e00426
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Nei, flere uker er håpløst, enig i det. Jeg har bare hørt om at det skal gjøres i et par dager og det får man til. Kjøp et eget litermål og en sykkelflaske med ml mål så går det ganske greit. Glemte forresten å nevne avføring. Er gutten hard eller treg i magen? Forstoppelse kan også bidra til vannlatingsproblemer. Da kan man gi svisker eller laktulose for å få myk og regelmessig avføring. Nei, han har ingen andre problemer. Er helt på snittet lang lang, kanskje en tanke spinkel, og så normal som man får det på absolutt alle andre områder. Er kun denne tissingen som er et problem. HI Anonym poster: 03bb4c592818364d2665c2ccb43f8776
Heltefrøken Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Jeg vil bare skyte inn her at det kan være en homeopat( skrives det sånn?) kan hjelpe dere:) Lillebroren min hadde akkurat det samme problemet. Han var i tillegg sengevæter til han var 14! Men så kom tipset om homeopat (?) og bare etter noen uker opphørte problemet Endret 25. mars 2013 av Nikoline E
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Før tisseskjema hver dag i påsken. Da har du iallefall en hel ukes registrering Anonym poster: 3034b366315b5679883920b3b8e00426 Ja, det er sikkert lurt. Vi får bare ta tak i det, men må innrømme at jeg gruer meg litt. Men må man, så må man HI Anonym poster: 03bb4c592818364d2665c2ccb43f8776
13q Skrevet 25. mars 2013 #13 Skrevet 25. mars 2013 Du kan gjerne få slikt et skjema hos fastlegen din, eller mulig du kan laste det ned fra nettet..eller få på nærmeste sykehus kjøp som hun over her sier, et eget litermål og en oppmålingsflaske..eller der kan du også bare bruke en vanlig tåteflaske, den har fine mål nå i påsken er jo helt topp, men husk at alt må måles opp, så det kan være litt styr hvis man tar en spontantur når vi reist på tur, så målte vi opp det glasset han sku bruke, så telte vi bare antall glass han drakk, og regnet dette ut når vi kom hjem men nå har vi gjort dette i flere omganger, så vi har blir det man kalle "proffe" på dette området, dessverre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå