Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Jenta mi på 6 har i det siste ofte sagt at hun ikke vil bli gammel. At hun ønsker at hun var baby igjen, for da er det ikke lenge til hun blir gammel...for de gamle dør.. Hun har veldig lenge sagt at hun IKKE vil bli gammel... Hvordan gå frem ang dette?? Jeg har sagt at det er ikke fælt å bli gammel..at jeg synes det er flott hun ikke lenger er en baby, for nå kan vi gjøre masse artige ting sammen som vi ikke kunne gjøre som når hhun var baby.. Husker jeg og hadde slike tanker i den alderen, med påfølgende panikk anfall.. men min mor tok ikke det an så bra(orker ikke legge ut)..så jeg vil at min datter skal slippe å ha tunge tanker liggende i hodet.,,, Noe tips?? Anonym poster: e0e4d9f97bca155a98965798c0ddc8a2
Virginia. Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har forklart barnet mitt at det nesten er hundre år til, at hun da kommer til å være bestemor eller oldemor, og at man når man blir gammel synes man har levd så lenge og opplevd så mye spennende at det da skal bli godt å hvile.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Barns tidsbegrep er jo ikke så veldig godt. For henne er kanskje gammel man bare plutselig blir? Hun har jo ikke levd lenge nok til å oppleve at noen sakte blir eldre. Neste gang hun sier noe om det så kan du si at det trenger hun ikke tenke på, for det første er det leeenge til hun er tenåring. Når hun har vært lenger enn hun i dag har levd så blir hun voksen. Så er hun det i mange år før hun blir like gammel som det du er nå. Og etter det så skal hun leve mange, mange, mange, mange år til før man blir gammel. Og så kan du snakke om noen "gamle" som dere kjenner, noen som er aktive, reiser, gjør ting hun liker osv. Jeg vet jeg gjorde det med en jente en gang som hadde fått høre litt for mye detaljer om det å ha sex. Forklarte til slutt at hun ikke en gang hadde lov til å gjøre det før hun ble 16, og da slo hun seg til ro med det.... det var jo så innmari lenge til Anonym poster: ff6d643b54228cf6b17dfcdd658dcd64
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Vet ikke, men kanskje snakke om alt man har vært gjennom før man blir gammel, at det ikke er vondt å dø, det som er vondt er å miste noen, og når man har vært gjennom det blir det litt deilig å kunne hvile. Dette ble litt vanskelig når jeg ikke vet hva hun vet om døden og dem som har dødd kjenner jeg, men det må vel innebære å få henne selv til å innse hvor lenge det er til hun blir gammel ved å stille de rette spørsmålene + å ufarliggjøre døden. Anonym poster: e6431f84fa98a86d65f063cec699039e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå