Gå til innhold

tykke babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har heldigvis enda ikke sett en slank baby i mitt liv! Babyer er runde og bollete, og noen er selvsagt rundere enn andre. De skal fôres etter appetitt. Som regel jevner det seg ut når de begynner å krabbe og gå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tykk baby faktisk.. Noen har mer næring i melka enn andre. En kollega av meg fikk baby for litt siden. Mor er svært kraftig og la på seg ytterligere 13 kg i svangerskapet. Ut kom ei lita snuppe på 2900 gram. Til tross for amming ca annenhver time døgnet rundt i månedsvis legger jenta på seg knappe 100 gram i uka, noe som er uvanlig lite. Jeg er slank, legger på meg ganske lite i svangerskapene og føder barn på 3, 5-4 kg. Og alle tre har lagt på seg de normale 200 g i uka de første månedene til tross for at de har blitt ammet sjeldnere enn min kollegas jente.

Uansett så er ikke babyer overvektige så fremt de fullammes eller ikke beveger så mye på seg. Mine tre har vært lite syke men gudskjelov har de hatt noen kilo å gå på slik at de har sluppet sykehusinnleggelse pga dehydrering eller underernæring i forbindelse med omgangssyke osv. Og ingen av dem har lagt på seg mer enn tre kilo fra 12-24 mnd.

Anonym poster: cdd055c3d8d9eb4b5d18f04e42726d34

Skrevet

Mitt barn på 14mnd er 9kg og 78cm.

Liten..

Anonym poster: d50f4d8309d25133a88194b097ae5623

Skrevet

jeg er litt forundret!

ser kun tykke babyer/småbarn.

de fleste av dere skriver at babyn deres veier 6-7 kg når de er 3 mnd.

hvordan i allverden får dere det til?

min er 3 mnd nå og veier ca 5 kg (har ikke veiet enda, men skal om 2 uker) regner med at han er 60cm.

sist veiing var han 2mnd og veide 4.5kg og 56 cm lang.

hvorfor er det så mange tykke babyer rundt omkring.

har pr dags dato bare sett 4 slanke/normale babyer. 3stk var søstern min sine og en er min.

Anonym poster: 7348295dead7f27c961de12e6c449a6a

Ja men da er jo gutten din langt under snittet liten.

Ved tre mnd var gutten min 64 cm og 6 kg. Snittet er 62 cm og nesten 6,5 kilo, så legen mente at han veide lite ifht lengde. Så 6/7 kg ved tremnd.kontroll er helt gjennomsnittlig :)

Anonym poster: 4f80ef148b6e1852ba7aa2517fb9cb3d

Skrevet

Mine tre gutter var 3800, 3900 og 4400 gram da de ble født. De la alle på seg 2 kg de første seks ukene. Lubne og gode frem til de er 2 år, etter det slanke, men fortsatt store. Høyest i barnehagen og høyest i klassen. Men jeg er høy, faren er høy og selv om vi begge er slanke er ingen av oss spede. Ville vært rart om vi gikk små babyer/barn.

Men, noen ganger skjer det også. En venninne av meg og mannen er store og litt overvektige. De har fått "fugleunger" til babyer. Små og tynne. Slik var de til de ble rundt 4 år, de ble de normalt høye og slanke.

En annen venninne er 155 cm høy. Mannen er 190 cm. Hennes første baby var 4300 gram. Det så utsom om min venninne hadde fått en kjempebaby:-) I en alder av 9 er datteren nesten like høy som moren!

Poenget mitt er at vi er alle forskjellige, som voksne og som babyer. De to henger ikke alltid sammen. Å kalle babyer for 'tykke' høres rart ut i mine ører. Tror du bør konsentrere deg om at din baby har det bra og legger på seg som den skal og ikke bry deg for mye om alle andre.

Anonym poster: 2489ea18de9bda463275d8283d592104

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan, fulllammer er nydelig 5mnd gammel baby på 9kg og 70cm:) Er helt normal selv, men faren er høy.

Forstår ikke helt problemstillingen til HI. Babyer er vel like forskjellige som resten av oss. Ville du slanket babyen hvis den ble for "tykk"?

Endret av Villmie
Skrevet

jeg er litt forundret!

min er 3 mnd nå og veier ca 5 kg (har ikke veiet enda, men skal om 2 uker) regner med at han er 60cm.

har pr dags dato bare sett 4 slanke/normale babyer. 3stk var søstern min sine og en er min.

Det har ikke falt deg inn at det kanskje er deres barn som er unormalen? Det er helt normalt at babyer og småbarn har litt valpefett. Dette er bare bra i følge leger og helsesøstre, fordi da har barna litt ekstra å tære på ved sykdom osv. Jeg har selv født to store barn, men jeg og mannen er helt normale. Barna har begge blitt fullammet frem til seks måneder. Det er faktisk veldig sårende og vondt når noen kommenterer vekten på barna ens. Jeg vet jeg har gjort alt riktig og har spist sunt, men likevel har de vært store som babyer. Venter nå nr tre og vet at det også blir et stort barn. Burde kanskje kjøpe inn nutrilett nå og bytte ut noen måltider fra starten av, slik at jeg ikke er så "uheldig" å få et tykt barn. Herre fred!

Anonym poster: 642428b0b7921cae9c7aa91abea906e6

Skrevet

jeg er litt forundret!

Skjønner du er ute etter å provosere.. Klart din og din søsters babyer er de fineste i verden for deg.. Sannsynligvis er de styggere enn gj.snittet siden behovet for å fremheve dem her inne er så stort. Trøst deg med at de vokser seg til... ;)

Anonym poster: 3fdf8a824585e3fe35afafbd1137c64d

Skrevet

jeg er litt forundret!

Gjennomsnittlig vekt for 3 mnd gamle guttebabyer er 4,8-8,3 kilo. Din gutt er dermed av de minste for alderen, så skjønner godt at din usikkerhet gir deg behov for å rakke ned på andres normale babyer ;)

Skrevet

Ser bare små babyer overalt, jeg.. Sikkert fordi min er en skikkelig plugg ;)

Skrevet

jeg er litt forundret!

Små, tynne guttebabyer er så usjarmerende. Synes det ser ut som om de ikke har det bra nå de ligner sånne små fugleunger..

Yak..

Begge mine gutter veide 7 kg da de var tre mnd. Deilige, store fornøyde unger:)))

Jenta veide 5 og det passet fint til henne ;)

Anonym poster: 3fdf8a824585e3fe35afafbd1137c64d

Skrevet

Min yngste veide 12 kg ved 6 mnd alder... I dag veier hun 15 kg og er 3 år...

Eldste veide 8 kg ved 6 mnd alder, er i dag 5 år og veier 17 kg.

Begge ble fullammet frem til de var 6 mnd...

Jeg og pappaen er normalvektige og spiser et normalt sunt kosthold...

Anonym poster: 1570a9d1c37cd2d5a59792792441d030

Skrevet

Min veide 3.6 kg da min gutt ble født og det er helt innenfor normalen og veier nesten 8 kilo ved 6 månders kontrollen. Fikk bare skryt og følger sin egen kurve :)

Blir bekymret for sånne mennesker som deg HI som sier at babyer er tykke osv. Du må ha et veldig forvrengt kroppsbilde og det virker som det går utover den lille. Bekymring...

Anonym poster: f0cd052c0b480f1868cf19d4d2a22492

Skrevet

Hjelpe meg tenk å vere så tafatt da HI

Anonym poster: f907c8afa582f7c4b9f4c13a42c959aa

Skrevet

jeg er litt forundret!

Hei HI! Ser at du har veldig liten kunnskap om dette emnet til å ha så mange og sterke meninger om det. Jeg kan opplyse deg om at 3 mnd gamle guttebabyer i snitt veier mellom 4, 8-8, 3 kilo. Gjennomsnittlig vekt er altså ca 6500 gram. Din gutt befinner seg altså i nedre normalsjikt, og en jevnaldrende baby på 6, 5 kg er altså langt mer "normal". Men din gutt var muligens veldig liten i utgangspunktet? Ønskelig vektoppgang for babyer de første ukene/mnd ligger på 100-200 gram per uke, jamfør norsk litteratur.

Skrevet

jeg er litt forundret!

Jeg kan også legge til at gjennomsnittlig lengde for 3 mnd gamle gutter er 57-66, 2 cm. Så din gutt er i nedre normalsjikt også på lengde, noe som står i stil til den beskjedne vekten.

Skrevet

Er det noe jeg har misforstått? Trodde det var pretisje å ha tykke, lubne babyer. Syns alltid folk skryter av hvor mye deres søte små har gått opp i vekt, og at folk med tynne slanke babyer vil gjøre allt for å nettop få en tykk baby? Jeg syns hvertfall babyer med litt fett på kroppen er de nydeligste og de har litt mere å gå på enn de tynne...

Anonym poster: 7cebd9b48057c124301a5bf048d28bcd

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Barn som får morsmelk er ikke overvektige. Men om de legger mye på seg betyr det bare at mor har masse god melk. Fikk jeg beskjed om av helsesøster ihvertfall.

Endret av sussie77
Skrevet

De fleste babyer ser "tykke" ut i forhold til hvordan voksne "skal" se ut.

Min er 10,2 kg og 78 cm, 9 mnd :) Synes det er bare bra, så har han litt å gå på hvis han blir syk. Vekten er forresten helt perfekt på lengden, han er bare stor for alderen! Storebror var helt motsatt. Lang og tynn, og er det fortsatt. Tåler ikke mye sykdom der før vi kan telle ribbena...

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Tro meg, det er mye bedre å ha en liten og god klump fremfor en fugleunge.

Min eldste veide kun 2,7 kg da hun ble født, og 8 kg på 1-års kontrollen. Måtte hele tiden passe på at hun fikk i seg nok mat, og så fryktelig tynn ut etter noen runder med sykdom.

Skrevet

HI, du må gi babyen din mer mat så han vokser i lengden også! Skikkelig kortvokst, gutt tilogmed! De guttebabyer jeg ser som ser unormalt slanke ut, er i hvertfall lange, -og dermed blitt litt tynne. Ser ut som fugleunger eller gamle, skrale menn, spør du meg!!

Anonym poster: d9a553457501ba69b15003767717354f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...