MissZanta Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Er rett dør jeg kapper av meg foten Her er greia. Har hatt bekkenløsning med begge barna. Den yngste er 2 år. Trener regelmessig, men har begynt å få mektig mer smerter. Kan komme av trening, når jeg er på jobben, reiser meg opp osv føles som bekkenet låser seg/ detter utav hofteleddet, blir nummen og stiv. Har begynt å få oftere og oftere smerter i det siste og i dag er det helt jævlig. Det gjør konstant vondt, er fra hofta og ned til kneet. Mest op siden oppe og på forsiden av låret. Er så sykt vondt, klarer ikke å strekke ut foten eller bøye den i dag og detter bare sykt vondt. Noen som vet hva dette er? Hva skal jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Potensielt kronisk bekkenleddsyndrom. Snakk evt med legen. Anonym poster: 8f0dbbf991ac054db9ada2c9ccbca4ff
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Hvis du har prøvd "alt" annet så ville jeg kontaktet en naprapat eller en fysio med spesialisering innen idrettsmedisin. De bruker å være flinke til å se større sammenhenger enn det jeg opplever andre gjør. Få sjekket disse musklene, evt prøv å tøye dem: iliopsoas fremside lår/quadriceps setemusklene Anonym poster: f59671f272aa9749f21e40857aa3e681
Underveis --> Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 Har hoftesmerter som ikke høres helt som dine, men er visstnok ikke uvanlig: stram og stiv muskulus iliopsoas. Har i tillegg en stram facie/seneplate som en del av problemet. Har fått god hjelp av naprapat og målrettet styrketrening. På det verste stråler det fra hofta og ned og det verker i hele hofte og lårregionen. Blir spesielt ille om jeg sitter mye og har beina i kryss. Blir bedre om jeg ligger rett ut.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 Jeg ville bestilt time hos en naprapat eller en manuellterapeut, de er mye flinkere på sånt enn fastlegene og min er erfaring er at de er flinke til å henvise videre om du trenger spesielle utredninger, prøver, bilder, mr eller lignende. Anonym poster: 35d3e1d0de2dadbfe4d274527f09b977
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 Slitasje i hofteleddet? Få det sjekket, det kan være flere ting dette. Anonym poster: d077ac872d8988a2cba882c5dd226705
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2013 Potensielt kronisk bekkenleddsyndrom. Snakk evt med legen. Kan du forklare? Anonym poster: 8f0dbbf991ac054db9ada2c9ccbca4ff
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #8 Skrevet 24. mars 2013 Potensielt kronisk bekkenleddsyndrom. Snakk evt med legen. Kan du forklare? Anonym poster: 8f0dbbf991ac054db9ada2c9ccbca4ff For de fleste går bekkenløsningsproblematikk over ved/like etter fødsel. Hos noen blir problematikken kronisk, da får man vanligvis diagnosen kronisk bekkenleddsyndrom. Den settes av spesialist, vanligvis fysikalskmedisiner (jeg mener ortopeder og reumatologer også kan gjøre det). Anonym poster: 8f0dbbf991ac054db9ada2c9ccbca4ff
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2013 Hvis du har prøvd "alt" annet så ville jeg kontaktet en naprapat eller en fysio med spesialisering innen idrettsmedisin. De bruker å være flinke til å se større sammenhenger enn det jeg opplever andre gjør. Få sjekket disse musklene, evt prøv å tøye dem: iliopsoas fremside lår/quadriceps setemusklene Anonym poster: f59671f272aa9749f21e40857aa3e681 Vet ike om jeg har prøvd "alt" men virker som trening gjør vondt verre. Har begynt å bli smertefullt å kjøre bil :-(
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2013 Har hoftesmerter som ikke høres helt som dine, men er visstnok ikke uvanlig: stram og stiv muskulus iliopsoas. Har i tillegg en stram facie/seneplate som en del av problemet. Har fått god hjelp av naprapat og målrettet styrketrening. På det verste stråler det fra hofta og ned og det verker i hele hofte og lårregionen. Blir spesielt ille om jeg sitter mye og har beina i kryss. Blir bedre om jeg ligger rett ut. Har stråesmerter hele tiden nå og det er så vondt :-(
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Skal ringe legen og få henvisning til sånn aprapat. Men noen ideer til smertelindring?
HvittHus Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Sjekk ut om FAI kan stemme med dine symtomer. Dette problemet har jeg og det er til tider svært smertefullt og med daglig verk fra hoften og ned.
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2013 Sjekk ut om FAI kan stemme med dine symtomer. Dette problemet har jeg og det er til tider svært smertefullt og med daglig verk fra hoften og ned. Fant ike noe på FAI, an du legge ut en link?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Skal ringe legen og få henvisning til sånn aprapat. Men noen ideer til smertelindring? Du trenger ikke henvisning til naprapat, du bare slår opp på gule sider og ringer den som er nærmest. De har 4-6 års utdanning på bare muskel og skjelett og kan bare på å se deg bevege deg og kjenne på deg fort finne ut om dette er noe de kan hjelpe deg med eller om du må til spesialist (revmatiker e.l.). Jeg kan ikke få rost min naprapat nok, han er en trollmann altså og her hjulpet meg ti tusen ganger mer enn fastlegen noen gang har kunne gjøre... Anonym poster: 35d3e1d0de2dadbfe4d274527f09b977
MissZanta Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Skal ringe legen og få henvisning til sånn aprapat. Men noen ideer til smertelindring? Du trenger ikke henvisning til naprapat, du bare slår opp på gule sider og ringer den som er nærmest. De har 4-6 års utdanning på bare muskel og skjelett og kan bare på å se deg bevege deg og kjenne på deg fort finne ut om dette er noe de kan hjelpe deg med eller om du må til spesialist (revmatiker e.l.). Jeg kan ikke få rost min naprapat nok, han er en trollmann altså og her hjulpet meg ti tusen ganger mer enn fastlegen noen gang har kunne gjøre... Anonym poster: 35d3e1d0de2dadbfe4d274527f09b977 Takk for svar, ringer i morgen :-)
HvittHus Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 Sjekk ut om FAI kan stemme med dine symtomer. Dette problemet har jeg og det er til tider svært smertefullt og med daglig verk fra hoften og ned. Fant ike noe på FAI, an du legge ut en link? Sitter på taben ,s å får ikke lagt ut link, men skriv FAI ettefulgt av hofte, så vil du finne en del.
Mamsalotta Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Bekkenlåsning? Det låser seg hos meg innimellom. Veldig vondt og klarer ikke stå på eller løfte foten. Kiropraktor (eller lignende) knekker det på plass.
MissZanta Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #19 Skrevet 25. mars 2013 Bekkenlåsning? Det låser seg hos meg innimellom. Veldig vondt og klarer ikke stå på eller løfte foten. Kiropraktor (eller lignende) knekker det på plass. Får du intens smerte på låret eller kun i hofta? Fått høre at naprapat er bedre enn kiropraktor
Underveis --> Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Her var det forøvrig en personlig trener som først skjønte hvor problemet var og utarbeidet et treningsprogram for å styrke kjernemuskulatur og øke bevegelighet. Sammen med naprapaten som knakk meg opp igjen har det blitt mye bedre! ...men nå er jeg jo gravid igjen og har vært mye dårlig, så da har det blitt verre igjen :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå