Gå til innhold

Hvordan kjenne forskjell på mensen og graviditet?


linnlinns

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her og tenkte jeg skulle forhøre meg litt med mer erfarne folk. Jeg er inne i andre PP, og skulle hatt mensen 21.mars hvis jeg regner 28 dagers syklus (jeg vet ikke nøyaktig hvordan syklusen min egentlig er da jeg har gått på p-piller uten større opphold i mange år). Mensen kom på dag 28 etter pilleslutt. Nå har jeg mye murring i magen, men kjennes annerledes ut enn PMS. Har kjente dette par ukers tid, til og fra. De siste dagene nå har jeg vært sikker på at mensen har vært rett rundt hjørnet, men det har ikke vært de minste tegn til det i utflod f.eks. Har eller ømme bryster, noe jeg ikk hadde før forrige mens. Hatt uren hud siste uken (typisk sånn det var før mens på pilla). Tok test 25. og to i morges- begge negative. Føler meg ikke noe særlig amper/oppgitt, noe jeg vanligvis gjør før mens. Det føles som om det strammer seg litt nederst i magen. Er dette typisk ved graviditet? For meg ligner ikke dette menssmerter. Setter pris på alle erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært slik tre ganger jeg. Første gang, for to år siden, testet da tidlig positivt, men det var slutt noen dager etter ikm. Da hadde jeg hatt "alle" symptomer siden to dager etter eggløsning.

 

Forrige periode hadde jeg også "alle" symptomer, men mensen kom en-to dager for sent. Testet ikke.

 

Denne perioden hadde jeg igjen "alle" symptomer - alle!!! Fikk mensen på ikm. Det har blødd godt, men likevel mindre enn normalt, og den var to-tre dager kortere enn normalt også. testet negativt i går, fire dager etter ikm. Men fremdeles har jeg kjempeømme bryst, er oppblåst og har murringer i magen... og har gått opp to kilo!

Hvis jeg en gang i blant får ømme pms-bryst så forsvinner det samme dagen som mensen starter. Nå fortsetter det, jeg har fremdeles ørten symptomer og likevel er testen negativ. Har aldri noensinne hatt ømme bryst etter første mensdag! Forstår ikke noe! Kom over noe på noen sider hvor mange hadde opplevd å ikke teste positivt hvis de opplevde blødninger i begynnelsen av svangerskapet. Men det er kanskje å klamre seg til et halmstrå som ikke eksisterer en gang, he-he.... ;)

 

Synes det høres veldig ut som graviditetssymptomer hos deg, da :) Krysser fingrene for deg :)

 

Anonym poster: 53679d35d789f15732f436a8dfee8084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk i like måte du! Veldig spennende dette, men tør nesten ikke håpe da det er så skuffende når det ikke er graviditet. Fremdeles ikke mensen, føles som den kommer når som helst. Men har aldri hatt slike magesymptomer før mens. Skal holde forumet oppdatert. Bør jeg vente en uke før jeg tar en ny test? Forutsatt at tante ikke kommer i mellomtiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på hvilke erfaringer andre har i forhold til negative testutslag mens man er gravid. Hvor lenge etter IKM har dere testet negativt og så senere når dere har vært gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på hvilke erfaringer andre har i forhold til negative testutslag mens man er gravid. Hvor lenge etter IKM har dere testet negativt og så senere funnet ut at dere har vært gravide? (Skulle det stå).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var nesten 8 uker før jeg testet pos. testa 2 ganger tidligere (9 dagers mellom rom) som var neg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg Linnlinns ;-) Eg gjekk på h-spiral i to år nå, og tok den ut 31.januar. Blødde litt etterpå, og fikk ein extreme kraftig blødning den 24.feb. Aldri i heila mitt liv blødd sååå mye ( beklage detaljene her). Siden denna situasjonen e såå ny, for meg, så ante eg ikkje koss syklusen min e... Valgte og testa meg på tirsdag i forrig e uke på ettermiddagstime, for eg klarte ikkje å venta. Blei så klart skuffa, da den viste negativt. 6dagar før forvente mens 24.mars va det. Men murringane i magen, og småveiene baki korsryggen fortsatte, og eg va heilt sikker på at nå komme TR. Fredag måren 2dagar før forventa TR, testa eg med morgenurin, på ein billigstrimmel fra Internett, også den va negativ. Så kjøpte eg meg ein Clearblu pluss, for å ha liggende. Test, som man kan teste opptil 4 dagar før IKM. TR kom ikkje, så nå på lørdag, dagen før forventa TR, testa eg meg for 3.gang, og den slo ut med ein blå pluss, og det va ingen tvil. Eg e gravid ;-) Så fordi eg hadde dårlig tålmodighet, blei eg skuffa to gonger med negative testar. Eg testa for tidligt, så det va ikkje nok hcg i urinen, før eg testa på lørdagen... ;-) Overlykkelig her ;-) Eg e ikkje kvalmen, ikkje ømme bryster, og det vanlige. Føle meg ikkje "sånn" gravid med altslags tidlige symptomer eller plager. Det e kun testen, som tilseier at eg ska væra gravid. Så for meg, så kan det høres ut, som om eg og du har dei samme tegnene.... Krysse alle fingrane for deg ;-) Masse lykke t :-) Hold oss oppdatert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende!!

Håper testen er positiv!

 

Vel jeg ser fra mine to tidligere svangerskap at

Jeg hadde ikke mye typiske mens smerter før ikm,

Men mer murringer.

Jeg var også endel svimmel.

Vi har ikke vært så veldig aktive denne mnd så tenkt at

Det ikke ble noe. Har ikm om 3 dager.

Men jeg er litt små uggen, murringer og tisser ofte..

Men det kan også være mensen er på vei!!

Spennende tid har vi fremfor oss!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk ikke på noe piller da, men den dagen jeg blegravid var jeg bombesikker på at TR kom, gikk på do osv hele

tiden for følte den kom. testet 2 dager senere og hadde en positiv test :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester i morgen tidlig! Enda ikke noe tegn til TR :) "mensmurringene" har roet seg også. Kjenner ikke lenger den" strammende" følelsen. I hvertfall ikke så ofte og så kraftig. Nå er det litt mer som om noen klyper litt forsiktig nederst på magen innimellom. Bytter litt på mellom sidene. Veldig spent altså. Fremdeles veldig ømme bryster og litt ømt oppover i armhulene. Innbiller meg at jeg tisser oftere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke t, akkurat som meg, utenom ømme bryster. Tatt flere testar eg nå, og så lenge eg ikkje miste, så e eg gravid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt en billigstrimmel nå- negativ. Veldig rart dette, i morgen er det en uke siden IKM. Det lover jo bra? Får vel bare vente litt til da :) koselig at dere følger med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei :) håper dette går riktige veien. hvis ikke, så er det normalt at det kan ta litt tid før kroppen stabiliserer seg i forhold til eggløsning. så hvis du fortsetter å teste negativt så kan det hende at du ikke har hatt EL enda, eller at det skjedde seinere. lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) mensen kom i går, med kraftige smerter. Da blir det prøveperiode nr 3 for vår del. Med den syklusen har vi jo bommet helt på eggløsning, prøvde i feil uke! Egentlig litt lettet over det vi da (noe å "skylde på"). Da prøver vi igjen og sikrer oss ved å regne fruktbar periode for både 28-dagers syklus og 35. Da må vi vel treffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips : kjøp EL tester :) hvis du kjøper de som de har på apoteket kan du i tillegg gå inn på billig tester og kjøpe testpinnene som hører til fertilitetsmonitoren. de kan nemlig brukes i den du får med i esken på apoteket. da har du tilsammen 27 tester for ca 600 kroner. blir bare dyrt ved første kjøp fordi den de selger på apoteket koster nesten 400 kr. det kan jo faktisk være at de selger den pakken på billig tester også, billigere enn på apotek. disse EL testene får man smiley på 24-48 timer før EL. med andre ord, man slipper å tolke streker. de billige eggløsningstestene får man nemlig streker på og de er ikke positive før test streken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken. det er i allefall et bra tiltak å bruke el tester, da vet du når EL er og deretter vet du hvilken dag mensen forhåpentligvis ikke dukker opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til neste periode, Linnlinns :)

El-tester er fint, og temper du også så finner du jo ut om du faktisk har hatt el. Det var genialt for meg i hvert fall ift å bli kjent med egen syklus. Antall dager mellom el og ikm er jo stort sett alltid konstant, så hvis man vet når man har el så vet man også på dagen +/- en dag når mensen evt er ventet.

Her fortsetter de ømme puppene, og jeg forstår ikke noe. Litt mindre i dag, men utover dagen blir de bare ømmere og ømmere igjen.
Nå har jeg bestemt meg for ikke ta flere tester, får bare se hvordan denne syklusen blir. Hvis det jeg hadde sist bare var en mens likevel, så venter jeg eggløsning en gang mellom søndag og torsdag, alt etter hvor mange dager syklusen blir på. Har hatt stabile 28 dagers sykluser en god stund, men sist var den plutselig på 24 dager. Kjenner alltid eggløsningene mine, så da får jeg vel et svar i løpet av uken.

[i]Anonym poster: 53679d35d789f15732f436a8dfee8084 [/i]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips sienna85 og anonym bruker :) vi tenkte vi skulle kjøpe noen EL-tester på nett i dag. Tenkte i utgangspunktet å kjøpe de billigstrimlene vi da. Lager en ny tråd med spørsmål om dette.

 

Men, jeg forsto ikke helt hva du mente sienna85. Mente du å kjøpe fertilitetsmonitor på apoteket? Og så fylle på med fertilitetspinner fra nett?

 

Kan også begynne å tempe, anonym bruker. Tror typen synes det er litt gøy med monitorering, tester og praktiske ting. Blir liksom et prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips sienna85 og anonym bruker :) vi tenkte vi skulle kjøpe noen EL-tester på nett i dag. Tenkte i utgangspunktet å kjøpe de billigstrimlene vi da. Lager en ny tråd med spørsmål om dette.

 

Men, jeg forsto ikke helt hva du mente sienna85. Mente du å kjøpe fertilitetsmonitor på apoteket? Og så fylle på med fertilitetspinner fra nett?

 

Kan også begynne å tempe, anonym bruker. Tror typen synes det er litt gøy med monitorering, tester og praktiske ting. Blir liksom et prosjekt ;)

 

Veldig greit å få mannen involvert også ;)

 

Jeg bruker vanlig febermåler og så registrerer jeg alt i fertilityfriend.com. Jeg er ikke betalende medlem, men får likevel fine grafer osv som mannen din sikker vil like, he-he.

Ellers kan man bli betalende medlem og få tilgang til enda mer fikst :)

 

Anonym poster: 53679d35d789f15732f436a8dfee8084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, greit å vite! Jeg skal definitivt sjekke ut den nettsiden! Kan tenke meg det er fint å få en grafisk oversikt :) jeg er nok en av de som har behov for å ha ting visuelt. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt de eggløsningstestene man får på apoteket. men der er det kun 7 testpinner til den duppedingsen som følger med. så blir fort dyrt. men så fant jeg ut at testpinnene som selges til fertilitetsmonitoren også kan brukes i den duppedingsen fra apoteket. og der er det 20 testpinner til under 300 kr. jeg er i allefall godt fornøyd med å få smiley istedenfor å tyde streker. ps: det er lurt å el teste på ettermiddags urin. ikke morgen urin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...