Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 http://www.nrk.no/ytring/en-kunnskapsfri-sone-1.10955209 Hva tenker dere om dette? Anonym poster: 74ed26cb66582838e19b100e90f51b99
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Jeg er enig i artikkelens innhold, men synes det er synd at den kommer fra en så udiplomatisk skeptiker som Gundersen. Han har en veldig nedlatende holdning overfor alternativfolket, og selv om jeg nesten alltid er enig med ham, mener jeg også st den belærende tonen er lite egnet til å få gehør Anonym poster: 097255f3eeda3f42b14b63fdb545bba8
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Næsj, de har da fantastiske kunnskaper på området "hvordan skille en idiot fra pengene sine." Anonym poster: 2ba8799a465f23000bb8d2a7fc57257d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 Gundersen har gang på gang vist at han ikke kan nok om deler av det han hevder han vet den fulle og hele sanhet om... Hans viktigste funksjon i dette er ikke det han hevder, men det at han skaper en debatt! Hvis man f.eks. ser på akupunktur så finnes det etter hvert en god del seriøs forskning som ved hjelp av f.eks. MR eller EEG har kunnet påvise at akupunktur stimulerer de stedene i hjernen som er forbundet med smertelindring. Dette er bare ett eksempel. Et annet eksempel er en studie fra Sykehuset i Vestfold som er offentliggjort i store medisinsk fagblad - forskningen viste at akupunktur har god virkning på overgangsplager hos kvinner. Det finnes mange studier som oppfyller alle krav til vestlige forskningsstudier! Gundersen på sin side nekter å diskutere slike studier, han hevder bare arrogant at det ikke finnes noe seriøs forskning som viser noen som helst virkning. Ikke én eneste gang som jeg har fått med har han vist at han kjenner til disse studiene eller at han ønsker å sette seg inn i det. Å hevde at "alternativindustrien" er en kunnskapsfri sone faller på sin egen urimelighet. Ved å gjøre det så skjærer man svært ulike fag over en kam og sammenligner dem på en måte som de rett og slett ikke kan sammenlignes. Det blir å generalisere på en måte som ikke er en såkalt seriøs forsker verdig, og det å gjøre det vitner om ganske stor kunnskapsløshet. Det er så mye som faller inn under alternativbegrepet at det er umulig å sette ett stempel på alt. F.eks. drives det i dag mye seriøs forskning på kost og ernæring på ting som de alternative har brukt i årevis, det er stadig studier på akupunktur osv. Akupunktur er pr i dag en delvis integrert del av det norske helsevesenet. Sykehus tilbyr akupunktur ved sine smerteklinikker og føde- og barselavdelinger. Fysioterapeuter har lov å bruke ims med nåler selv om de har driftstilskudd fra det offentlige. Man kan godt være skeptisk og likevel åpen for at det kan ligge mye bra i det alternative. Det viktigste er at det fortsettes å forskes, samt at det settes visse standarder ift utdannelse der det er mulig. F.eks. mener jeg det ikke er riktig at fysioterapeuter kan bruke nåler i sin praksis når de har driftstilskudd når de kun har et eller to helgekurs i nålebruk. Her burde det offentlige ha krevd et mye høyere minste minimum av utdannelse! Samtidig så er det ingen som er bedre utdannet enn fysioterapeuter til å gjøre ims-behandling - men for å sikre pasientene burde staten ha satt større krav til utdannelsen i nålebruk, noe de ikke er villige til.... for da måtte den delen av det alternative måttet få en "godkjenning".... så da velger staten å innføre det uten å godkjenne det.... Gundersen er bare en liten brikke hvis største nytte er å skape debatt - utover det er han vanskelig å ta alvorlig. Anonym poster: 3360510bbd45ab92f5d44f6194d88548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå