Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Vesla på 2 år har alltid vert kresen. Og blir bare verre og verre. Lenge før hun var 1 år "maste" hun etter mat mellom måltidene. Skjønner jo hun er sulten, når hun nesten ikke spiser til middag feks. Har prøvd å være litt streng, men jammen ikke lett. Frukt liker hun ikke, og ikke grønnsaker. (med unntak av brokkoli) Hun er glad i å smake da, men spytter alt ut igjen. I november var vi inne på sykehuset og hadde kontroll. (barneastma) Han mente hun var veldig oppblåst, og tok blodprøver for å sjekke ut om hun hadde cøliaki. Disse var negative, men fikk beskjed om at hun hadde jernverdier på 9. Tok nye prøver for 3 dager siden, og nå var de nede på 6.... Skal ta nye prøver i morgen. Blant annet avføringsprøver. Kan hun likevel ha cøliaki? Har kjøpt et middel på helsekosten som jeg skal gi henne, men sliter med å få det i henne. Begynner å bli veldig bekymret. Hun er ikke tynn. Ganske liten og lubben, og blid og aktiv. Noen med lignende erfaringer? Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51
Audix78 Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Vesla på 2 år har alltid vert kresen. Og blir bare verre og verre. Lenge før hun var 1 år "maste" hun etter mat mellom måltidene. Skjønner jo hun er sulten, når hun nesten ikke spiser til middag feks. Har prøvd å være litt streng, men jammen ikke lett. Frukt liker hun ikke, og ikke grønnsaker. (med unntak av brokkoli) Hun er glad i å smake da, men spytter alt ut igjen. I november var vi inne på sykehuset og hadde kontroll. (barneastma) Han mente hun var veldig oppblåst, og tok blodprøver for å sjekke ut om hun hadde cøliaki. Disse var negative, men fikk beskjed om at hun hadde jernverdier på 9. Tok nye prøver for 3 dager siden, og nå var de nede på 6.... Skal ta nye prøver i morgen. Blant annet avføringsprøver. Kan hun likevel ha cøliaki? Har kjøpt et middel på helsekosten som jeg skal gi henne, men sliter med å få det i henne. Begynner å bli veldig bekymret. Hun er ikke tynn. Ganske liten og lubben, og blid og aktiv. Noen med lignende erfaringer? Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51 man kan ha Cøliaki selv om blodprøver er negative, man må evnt ta biopsi av tarmen (og det er viktig å IKKE skifte til glutenfritt kosthold før prøven tas)
Gjest MMJ Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Hei, det er veldig ofte at barn ikke viser det antistoffet i blodet, tror det er fordi de er så unge. Min jente har ikke det anstistoffet i blodet, men jeg er overbevist om at hun har cøliaki (jeg fikk nettopp diagnosen selv). Jeg har tatt gentest på henne, og den viste hun er veldig disponibel for å få cøliaki. Den andre jenta mi har ikke det genet - og det er liten sjans for at hun får cøliaki. Vi skal til biopsi med minstejenta mi nå i april. Det skal bli skjønt å kanskje få en avklaring på hvorfor hun alltid har vondt i magen, er oppblåst og sliten. Vi har sjekket henne ut for ALT annet da hun i fjord var innlagt på barneposten i Arendal.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 Sønnen min ble testet for cøliaki og av han ble det tatt en gentest. Har man ikke genet for cøliaki, så kan man ikke ha cøliaki, men den andre blodprøven de kan ta, den kan slå ut negativt selv om de har cøliaki. Be om at det skal tas en gentest og evt videre tester etter det. Anonym poster: 44657d864cf16e4dc5479822951b3991
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Er vist noen utvidede tester de skal ta nå. Får høre med de i morgen om det er gentest. Takk for svar! Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Må vist bare smøre os med tålmodighet. Måtte vente over 2 uker på ledig time. Ikke verst for en blodprøve som tar 5 minutter... Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51
Audix78 Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Skjønner det er tøft å vente men husk at det er analysekapasiteten på laboratoriet som bestemmer slikt... ikke hvor lang tid det tar å ta en blodprøve.. Lykke til når tiden kommer
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Hørt at barn må i gjennomsnitt smake på mat 16 ganger før de liker det, så jeg ville bare fortsatt med å gi mye forskjellig og smake litt hver gang. Kresne barn er lettere å takle når de er så små enn når de er større. Altså få inn en god vane med at maten i alle fall må smakes på. Så lenge hun ikke er tynn tror jeg det lønner seg å fortsette som dere gjør. Lykke til med det andre problemet. Anonym poster: d0aa103d1537cd0e68ac201b869da7f2
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Hørt at barn må i gjennomsnitt smake på mat 16 ganger før de liker det, så jeg ville bare fortsatt med å gi mye forskjellig og smake litt hver gang. Kresne barn er lettere å takle når de er så små enn når de er større. Altså få inn en god vane med at maten i alle fall må smakes på. Så lenge hun ikke er tynn tror jeg det lønner seg å fortsette som dere gjør. Lykke til med det andre problemet. Anonym poster: d0aa103d1537cd0e68ac201b869da7f2 Hun har nok smakt mye mer enn 16 ganger. Selv om hun ikke er tynn, betyr det ikke at hun ikke blir underærnert på andre viktige næringsstoff... Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51
Audix78 Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Hørt at barn må i gjennomsnitt smake på mat 16 ganger før de liker det, så jeg ville bare fortsatt med å gi mye forskjellig og smake litt hver gang. Kresne barn er lettere å takle når de er så små enn når de er større. Altså få inn en god vane med at maten i alle fall må smakes på. Så lenge hun ikke er tynn tror jeg det lønner seg å fortsette som dere gjør. Lykke til med det andre problemet. Anonym poster: d0aa103d1537cd0e68ac201b869da7f2 Hun har nok smakt mye mer enn 16 ganger. Selv om hun ikke er tynn, betyr det ikke at hun ikke blir underærnert på andre viktige næringsstoff... Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51 Det er veldig sant, jeg kom forressten på at min søster fikk utført røntgen av skjellett og at hun på bakgrunn av funn der fikk biopsi av tarmen ifht cøliaki. Har det vært snakk om røntgen for jenta di?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 Hørt at barn må i gjennomsnitt smake på mat 16 ganger før de liker det, så jeg ville bare fortsatt med å gi mye forskjellig og smake litt hver gang. Kresne barn er lettere å takle når de er så små enn når de er større. Altså få inn en god vane med at maten i alle fall må smakes på. Så lenge hun ikke er tynn tror jeg det lønner seg å fortsette som dere gjør. Lykke til med det andre problemet. Anonym poster: d0aa103d1537cd0e68ac201b869da7f2 Hun har nok smakt mye mer enn 16 ganger. Selv om hun ikke er tynn, betyr det ikke at hun ikke blir underærnert på andre viktige næringsstoff... Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51 Det er veldig sant, jeg kom forressten på at min søster fikk utført røntgen av skjellett og at hun på bakgrunn av funn der fikk biopsi av tarmen ifht cøliaki. Har det vært snakk om røntgen for jenta di? Nei, har ikke hørt noe om det. Skal ringe sykehuset i morgen og høre om vi får tatt prøvene der. Anonym poster: 3f8ca00f6a2475c8266089a5b10ccb51
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Min sønn fikk diagnose da han var 3 år. da hadde han hatt magevondt og diare osv fra han var 1 år. Han la ikke på seg og flatet ut i vekt og vekst. da var han på2,5 perc under minimum kurven. dvs undervektig. Han har tatt flare avfprøver, som da viste en verdi som normalt er fra 0 til 70, mens hans var på 1600, han fikk ganske fort time til gastro og kolonskopi, som så klart ble utført i narkose. de ble oppdaget tegn til betenedelse og de mistenkte cøliaki eller morbus chron. Vi begynte en eliminerings diet, etter samtale med lege og ermæringsfysiolog. og kom frem til at han reagerte på gluten. har siden da vert bra i magen, og får glutenfri mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå