Gå til innhold

Malplassert å kalle ei helnorsk jente for Grace?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ærlige meninger mottas med takk :-)

Anonym poster: 660ec1a80f8ba6dcd9ab773131eb37bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, med mindre du ikke har en god grunn. Oppkalling eller noe. Men uansett så bestemmer dere jo selv.

Anonym poster: ec8327fa43e0bb92e1ee50c3fff83419

Skrevet

Ja.

Jeg kjenner en helnorsk dame som heter Grace. Det uttales Gres. Det er ikke fint, synes jeg.

På den annen side, navnet skjemmer ingen og man venner seg til alt. Så om dere synes det er fint, blir det fint.

Anonym poster: 935e4f13cfb3c495faa6e7e98fbdbc3a

Skrevet

Hvordan vil dere uttale det? Grais? Grase? Greis?

Anonym poster: a38d15ee8faea3a133e235b63d5fedb9

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ja, for meg hadde det vært utenkeligå bruke et navn som ikke "kan uttales" på norsk. Hva med Grete?

Skrevet

Synes unger heter mye snodig, så hvorfor ikke. Grace er vel helt ok såfremt dere har et etternavn som passer til det. Grace Gundersen blir litt rart...

Skrevet

Synes grace er ett kjempe fint navn! :) så lenge dere bruker den engelske uttalelsen da.. :)

Skrevet

Ser ikke problemet, og ser ikke at det skal være så umulig for nordmenn å uttalle navnet Grace på helt vanlig, engelsk måte.

I følge mange her inne har man jo kun lov å kalle barn erkenorske navn som Ola og Solveig, ellers er man harry/pretensiøs/sær/bryr seg ikke om at barnet blir mobbet/bryr seg ikke om at det stakkars barnet skal søke jobb en gang i tiden.

Anonym poster: 4d2fcb32335a1c9cee8878262c09d50b

Skrevet

Ja.

Det er ikke stas å hete Grace hvis man ikke lever opp til det.

Anonym poster: 430fffe8b1d364e0a2708d324d190e63

Skrevet

Norske utgaven: Nåde ;)

Neida, Grace går nå helt fint, slik som de aller fleste andre navn. Med mindre ungen blir oppkalt etter mordere, diktatorer osv så syns jeg at regelen "navnet skjemmer ingen" fungerer. Man blir vant til alt og ungen "blir" jo navnet sitt :)

Lykke til med lille Grace :)

Skrevet

Eller.....ble det feil med nåde? Det er vel heller anstendighet, takt, elegans...

Skrevet

Spørs hvor du bor. På Karmøy f eks er det helt vanlig å bruke erkeamerikanske navn uansett hvor norsk etternavn du har, for her har det vært stor utvandring til USA på et tidspunkt, og folk har et helt spesielt forhold til alt som er amerikansk. Sånn at her er navn som James Torbjørn, Cindy Hansen, Vanessa Krossleite og Per Elvis helt vanlige, og ingen skjønner hvorfor folk som ikke er fra Karmøy, syns det er morsomt.

Anonym poster: 987447d59c96debb998077410cda550b

Skrevet

Grace betyr nåde. Hence amazing grace...

Skrevet

Nei, unger heter alt mulig rart i dag så ingenting som blir unormalt/rart når de blir større. Bare vi voksne som tenker over det.

Anonym poster: b90c45777fd955df20a96d56d74ad227

Skrevet

Slo det opp, ser ut til å ha mange betydninger det ordet.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt at Grace var noe rart. Eneste forskjell fra engelsk uttale er hvordan vi sier r. Jeg kjenner ei norsk Grace og synes navnet er pent.

Anonym poster: ed6ea395b935dae18f55d63238aa211d

Skrevet

Jeg syntes ikke det, med mindre det blir helt feil med etternavnet da. Grace Olsen er ikke så fint.....

Skrevet

Grace har flere betydninger. Nåde er ikke den vanligste, da er det ofte Mercy.

Grace i dagligtale henspeiler stort sett på utseende, personlighet, kroppsspråk.

Anonym poster: 430fffe8b1d364e0a2708d324d190e63

Skrevet

Finnes vel mange norske / nordiske navn som er mye værre enn Grace. Veldig fint navn synes jeg:-)

Skrevet

Tror mange vil ha vanskelig for å lese opp navnet. Skal det ha engelsk eller norsk uttale- vil mange tenke tror jeg. Å ha uttale med engelsk R når det ikke er slik vi uttaler andre R-er synes jeg blir veldig rart på en helnorsk jente ja. Det er jo på en måte fordi uttalen blir så engelsk og annerledes enn hvordan vi ville lest det opp på norsk. Er en grunn til at mange engelske navn fungerer på norsk (Hannah, John, Leo, Jenny osv) og hvorfor mange ikke fungerer (Keith, Matthew, Apple, Grace osv).

Anonym poster: 0bc4739172105517e770a1543791ba82

Skrevet

Syns det er kjempe fint jeg :-) har en grace på jobb, helnorsk fra østlandet :-) uttales grase, som i engelsk.

Skrevet

Hadde ei i klassen ved det navnet, og det ble uttalt 'gres', Ikke fint.

Anonym poster: 7e3789e4e70cc55962aef7d41e8bde84

Skrevet

Jeg synest det.

Anonym poster: 18ac8e9f811cf338b0a2513521b10d6a

Gjest sussie77
Skrevet

Er så mange rare navn om dagen så syntes ikke Grace var så ille. Nydelig navn, men ikke noe jeg ville ha valgt. Og så burde man ha et etternavn som passer til.

Skrevet

Synes det var fint jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...