Gå til innhold

Er det virkelig så lett å snylte??? (NAV)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder IKKE de som er syke.

Jeg har en bror på 30 år som er høyst arbeidsfør. Han har tatt noen valg i livet han angrer på, bl.a. feil utdannelse.

Han er en ekstremt negativ person og ser aldri noe positivt i noe. Han har hatt litt forskjellige jobber i årenes løp. Og hopper på studier han ikke har forutsetning for å klare, for så å droppe ut.

Nå har han vært arbeidsledig siden sommeren ifjor. Han bor hjemme hos foreldrene våre og ligger stort sett i senga og holder på med PC'en.

Han gidder ikke å søke jobber, for han gidder ikke å sitte i kassa på Rema, jobbe på hotell (som han er utdannet innenfor) eller andre "lavstatusyrker". Han har en greie i hodet sitt at han skal starte rett i en toppjobb. Det er helt uaktuelt å jobbe seg oppover.

Fy faen, jeg har rett og slett aldri møtt en så lat person!

Jeg har gjort mye for å hjelpe han, men nå har jeg gitt opp.

Selv om foreldrene mine ikke liker å ha han boende hjemme, vil de ikke stille krav til han. "Det er jo så synd på han". Derfor fortsetter han bare som han gjør.

Han har gått på dagpenger hele tiden. Hvordan er det mulig? Trodde NAV stilte krav om at man da må være aktiv jobbsøker, delta på jobbkurs i regi av NAV etc.?

Er det virkelig så enkelt å bare si opp jobben og sette seg på ræva i to år og bare motta penger???

Anonym poster: 4a46c75b887a5bb428b4bcab4e9a74c8

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Hvis du er lat og rbeidsfør ja.

Hvis du er syk og ikke kan jobbe nei er det inntrykket jeg sitter med i hvertfall. Har en bror som driver på på samme viset bare at han aldri har jobbet så han går på sosialstønad

Skrevet

Nei, det er ikke så lett.

Du har ikke krav på dagpenger i mer enn et år, har du ikke fått jobb da må du over på sosialstønad tror jeg.

Sikker på at det er dagpenger han mottar, at han ikke pga depresjoner eller andre diagnoser får arbeidsavklaringspenger?

Anonym poster: 4c291088202e036c7515dc9277b056af

Skrevet

Nei, det er ikke så lett.

Du har ikke krav på dagpenger i mer enn et år, har du ikke fått jobb da må du over på sosialstønad tror jeg.

Sikker på at det er dagpenger han mottar, at han ikke pga depresjoner eller andre diagnoser får arbeidsavklaringspenger?

Anonym poster: 4c291088202e036c7515dc9277b056af

Synes jeg leste i regelverket at om man tjente over 2G året før så får man dagpenger i 104 uker?

Og nei, det er dagpenger. Han sier det selv. Jeg mener han må være deprimert. Var også med han til legen for et par år siden pga. dette. Men han nektet å prøve antidepressiva.

HI

Anonym poster: 4a46c75b887a5bb428b4bcab4e9a74c8

Skrevet

Om man tilhører et NAV-kontor som kanskje er overarbeidet, underbemannet osv. så er det nok lettere å snike seg unna.

Jeg har vært arbeidsledig. Måtte skrive ned alle jobbene jeg søkte på, når jeg hadde søkt, om jeg fikk tilbakemelding, hvilken tilbakemelding jeg fikk, intervju osv. NAV kunne kreve å få sjekke (de gjorde det aldri, men de kunne) "jobbsøker-loggen" min og ringe de jeg hadde søkt jobb hos for å sjekke om jeg virkelig hadde søkt.

Dette var NAV i Oslo.

Jeg ble også påmeldt jobbklubb, men slapp siden jeg har grei utdannelse, en god cv og mye erfaring. De anstå det dithen at jeg ikke trengte jobbklubb i første omgang.

Jeg gikk ledig i 2 måneder.

Anonym poster: 3e4ea1bb5eb49758e8d4e901e624583f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...