Gå til innhold

Spiser 2-åringene deres skorpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har slitt med å brekke seg om hun får noe i munnen som ikke er lett å tygge, så fikk råd fra helsesøster om å skjære bort skorpa på brødet. Det hjalp og jenta ble glad i brød.

Men, nå er hun jo 2 år og skal begynne i bhg til høsten, så da bør hun vel lære seg å spise skorpe?

Hvordan er det med deres 2-åringer? Spiser de skorpe, spiser de kun innmaten og lar skorpa ligge igjen eller skjærer dere bort skorpa?

Anonym poster: f9215fda3b8eff44e1bf0923b6b6b49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har spist skorpe siden han var 1 år. Men ikke alltid han vil ha 1 hel skive så da tvinger vil heller ikke i han skorpen.

Anonym poster: a3212b4ed31dbb0f5a31e541f7cf4637

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun spiser ikke skorpe, men jeg skjærer den ikke bort. Hun lærer vel etterhvert ;)

Skrevet

Gutten min har alltid spist skorpe mens lillesøster blur sint og rister på armene hvis jeg ikke skjærer den bort.. he he.. lite problematisk for meg. Jeg har aldri sett et voksent menneske som skjærer bort skorpene. Det kommer tenker jeg, for noen senere enn andre..

Anonym poster: 268ab8d8a76771020ad37e3ed9d4aa98

Skrevet

Vi maser ikke om det, men det skjer heldigvis skjeldent at skorpene blir liggende igjen. På noen sorter brød blir de spist først. :)

Skrevet

Spiser skorper uten problem eller spørsmål hjemme. Men de kommer alltid hjem i matboksen:)

Anonym poster: 9cc44e04e87281e664ea6e29f910c849

Skrevet

Han har vanligvis spist skorpe, men de skjærer den bort i bhg så han nekter å spise skorpen hjemme også.

Skrevet

Har aldri skjært vekk skorpene, men har aldri gjort noe nummer ut av å spise dem heller. Hun spiser dem som oftest, men vil hun ikke ha dem så får de bare ligge.

Anonym poster: ae7c4e63d05dffb3fd71141eb76d8290

Skrevet

Deler brødskiva i 4. Er han sulten nok spiser han alt, hvis ikke lar han skorpene ligge igjen

Skrevet

Ja, gjør som regel det

Anonym poster: e98ab91536685ae6c3d6d3004e9836c5

Skrevet

I barnehagen har de så myke skorpe på brødet de serverer at alle kan spise det. Hjemme spiser han skorpe av og til. Han spiser det inni først, og avhengig av hvilket brød det er og hvor sulten han er så spiser han skorpen til slutt.

Anonym poster: 47a1184350d790b97e4958cca6316524

Skrevet

Skjær av skorpene og legg de på siden av maten. Siden hun ikke har spist dette før, så kan det være greit å innføre det som et tilbud i starten. Etterhvert som du ser hun spiser det, uten å brekke seg, så kan du sette krav om å spise de opp før hun får neste skive.

Skrevet

Min spiser skorper noen ganger, andre ganger ikke. Kommer an på hvor sulten han er, aldri gjort noe styr uta det. Siden det er litt spesielt i din datters situasjon, ville jeg bar lagt de ved siden, og sett hvordan det gikk.

Anonym poster: ff420127fcc67ff500ea61369609e353

Skrevet

Jeg skjærer bort skorpen, og har gitt barnehagen beskjed om at de skal gjøre det.

Siden jeg selv jobber i barnehage ser jeg ingen problem med å vente med skorpene til barna blir nærmere 3 år.

Vi har hatt noen ekle opplevelser i barnehagen, derfor!

Har forresten to ungdommer også, og de slapp også unna skorper. Sikkert kresne.. tenker dere..

Men nei, de er faktisk helt normal og spiser både skorper og all annen mat jeg serverer!

Anonym poster: 79d8672cf2ba7575eae0f7ff0f09f340

Skrevet

Tips: Skjær skorpen opp i biter (som kjøttbiter) evt la barnet skjære opp selv.

Anonym poster: b176c38de9d960f6c506bc7835068479

Skrevet

Hun må ikke lære å spise skorpe fordi hun skal i bhg, det kan være grunner til at hun ikke klarer skorper. Har dere fått sjekket om hun har store mandler?

Skrevet

Tusen takk for svar og råd! Da prøver vi å legge skorpene ved siden av nå først. Problemet er at hun nekter å spise om vi ikke skjærer de bort.Håper det kkommer seg til barnehagestart, men om vi ikke er helt i mål, pleier bhg være grei med å evt skjære bort skorpene?

Hi

Anonym poster: f9215fda3b8eff44e1bf0923b6b6b49f

Skrevet

I min barnehage så må de ikke spise skorper, men de fleste gjør det. Husk at ting går som regel lettere i barnehagen. Der ser hun andre sm spiser og da kan det hende at hun og gjør det. Ikke stress med skorpespisingen pga barnehagestart hvertfall.

Anonym poster: ff420127fcc67ff500ea61369609e353

Skrevet

Har aldri skjært bort skorpen, så her har de spist alt på brødet siden de var 7-8 mnd og startet med litt brødmat ;) I bhg gjør de som foreldrene ønsker.

Skrevet

Har aldri skjært bort skorpene og har en ganske raskt ble kjempeglad i skorper. Det beste med brød er skalker og skorper synes han. Men ser ut ifra de andre svarene at det er jeg som har en særing. Lykke til, det går seg nok fort til.

Anonym poster: 580b0859a36bc877f4b35559bd5a09d0

Skrevet

Treåringen min gjør ikke det, men lillebror på 1 år spiser skorper. Det har han gjort siden han var 6-7 mnd.

Anonym poster: c22779de4fb99648ccbe9cce5420c596

Skrevet

Du trenger ikke stresse med at barnet skal spise brødskorpene, men ville nok tilbudt skorper i biter ved siden av maten.

Ene barnet mitt klarte heller ikke skorper før han var rundt 2 år, og han måtte ha maten most i tillegg. Legen anbefalte det etter mange ubehagelige opplevelser. Vi forklarte hvorfor vi gjorde det slikt til barnehagen, og de har vært helt fantastiske. Kuttet skorper, moste mat og dersom han ikke kunne spise maten fikset de noe annet.

Det må jo være lettere for barnehageansatte å skjære vekk de skorpene, alternativet blir jo at de må ha en person som må følge med som en hauk på dette ene barnet. Jeg måtte iallefall sitte klar de gangene jeg forsøkte å gi barnet skorper i tilfelle maten satte seg fast.

Anonym poster: 94c11ec8ef2968f4589cc5eea9313ddd

Skrevet

Har aldri skjært bort skorpene, og hele skiva er for det meste forsvunnet når hun er ferdig med å spise, men er hun syk så ligger skorpene igjen av en eller annen merkelig grunn :)

Var skorpene som var best å tygge på i begynnelsen når hun fikk tenner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...